View : 39 Download: 0

논증 도식 지도를 통한 논술 교수-학습 방안 연구

Title
논증 도식 지도를 통한 논술 교수-학습 방안 연구
Other Titles
A Study on Teaching -Learning Method for Argumentative Writing : Focused on Teaching Argumentative Scheme for 10th Grade
Authors
김인애
Issue Date
2007
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 10학년 학습자들이 작성한 논증 텍스트를 분석하여 논증 구조와 논증 도식을 분석하고 논증 도식 지도를 통해 논술 교수ㆍ학습 방안을 구안하는 것을 목적으로 한다. 논증 교육의 목표, 평가, 내용 및 논증 텍스트의 특성과 논증 구조 및 논증 도식에 대해 고찰해 보고 실제 수업 현장에서 논증 텍스트를 효과적으로 조직할 수 있는 교수ㆍ학습 방법을 구안해 보았다. 1장에서는 연구의 필요성 및 제한점을 제시하였다. 그 동안 3단 구성 글쓰기와 연역적ㆍ귀납적 구성 등의 논리 전개를 바탕으로 하는 논술문 쓰기 지도는 거시적인 내용 조직 방법의 틀을 제시하는 것에 그칠 뿐이었다. 이제 논증을 이루는 요소와 구조와 관련하여 주장과 근거의 관계를 다양하게 구상할 수 있는 논증 도식에 대한 접근이 필요하다. 2장에서는 논증 텍스트의 구조 분석에 도움을 줄 수 있는 이론적 배경으로 텍스트 이론과 논증 도식 이론을 살펴보았다. 학습자들이 글쓰기를 어렵게 여기는 것은 자신이 생산하고자 하는 텍스트의 특성이나 구조에 대한 인식 없이 무조건 지면을 채우려고 하기 때문이다. 텍스트는 고유의 구조를 가지고 있고, 그러한 구조를 파악하는 데 도움이 되는 것이 텍스트 이론이다. 현재 논증 텍스트의 고유한 구조나 논증의 요소에 대해 충분히 교수ㆍ학습되지 못하여 학습자는 논증적 담화의 이해와 생성에 적극적으로 참여하지 못하고 있다. 그렇기 때문에 국어과 교육과정에서 주장하는 글, 논설문 등의 형태로 논증 텍스트 쓰기가 이루어지고 있지만 학습자들이 논증 텍스트 생산에 어려움을 겪는 것이다. 3장에서는 논증 교육과 관련해 제7차 교육과정과 새로운 교육과정을 점검해 보고 현재 교육과정에서 논증 교육의 지도 내용으로 구성될 수 있는 요소를 살펴보았다. 논증 교육의 목표를 설정하고 그 동안 이루어진 논술 교수ㆍ학습 방법과 평가 기준을 살펴보았다. 4장에서 논증 도식 지도를 위해 수업 설계의 원리와 과정을 밝혔다. 자신의 주장을 논리적으로 표현하고 논증 능력을 향상시키기 위해 논증 도식을 익힐 수 있도록 요소별, 부분별로 학습 계획을 세분하고 논증의 각 요소와 전략을 단계적으로 교수ㆍ학습해야 한다. 또한 연구 대상, 검사 도구, 연구 절차, 자료 처리 등에 대해 논의하였다. 서울시 소재 인문계 여자고등학교에 재학 중인 학생들 중에서 국어능력 성취도 검사 결과에 따라 상, 중, 하 수준의 학습자를 각각 두 명씩 선발해 2차시에 걸쳐 논증 도식에 대해 교수ㆍ학습하였다. 5장에서는 자료 처리 결과와 논의를 정리하여 사전 검사와 사후 검사에 나타난 논증 도식의 활용 양상을 논증 도식별, 수준별로 검토하고 이를 바탕으로 교육적 시사점을 밝혔다. 6장에서 그 동안의 연구를 요약하고 결론을 제시하였다. 본 연구에서는 학습자들의 논증 텍스트를 분석하고 학습자들이 운용하는 논증 도식의 종류와 활용 양상을 살펴보았다. 학습자들은 주로 인과 도식을 기본 틀로 하여 설명적 예시 도식이나 귀납적 예시 도식 등으로 주장을 상세화하였다. 학습자들이 여러 논증 도식을 보다 체계적으로 교수ㆍ학습한다면, 논증의 각 층위에 맞게 논증 도식을 선택하여 보다 짜임새 있는 구조로 주장을 전개하여 보다 설득력 있는 텍스트를 산출할 수 있을 것이다. 주장과 근거 사이의 정당화, 근거에 대한 보강, 상대방의 주장에 대한 반증 등을 익히면서 주장의 타당성을 높이고 탄탄한 논증 구조를 확보할 수 있을 것이다. 학습자의 수준과 인지 발달 단계에 따라 논증 도식을 익히고 수사적 전략을 확보한다면 논증 텍스트 생성 능력이 향상될 수 있다.;The purpose of this study is to design the teaching and learning method of discourse through the instruction of the argumentative scheme after analyzing the structure and the argumentative scheme in the text of student's discourse. This study studied the purpose, the assessment and the contents of the instruction of argumentation in all its aspects and designed the teaching and learning method to organize discourse text effectively in the educational field. The first chapter presented the necessity and the limitation of the study. In the meantime, writing instruction based on argumentation such as syllogism, deduction and induction presented only the macroscopic outline to organize contents. Now, there is need of the approach to the argumentative scheme to enable students to express the relation between their opinion and evidence variously in their writing. The second chapter searched for text theory and argumentative scheme theory. The reason why learners regard writing as a hard job is that they try to fill papers without knowing the nature and the structure of text. Text has its own unique structure and the structure can be grasped by text theory easily. The third chapter checked the seventh curriculum amendment and new curriculum related to argumentation instruction and searched for the elements for the contents of argumentation instruction. It set the purpose of argumentation instruction and searched for the teaching and learning method for writing and the standard of assessment. The fourth chapter explained the principle and process for class design. It subdivided learning plan and presented the teaching and learning method by each element and the strategies of reasoning by stages in order to express opinion logically and improve the ability of reasoning. The fifth chapter arranged the result of data processing and the discussion, checked the application of the argumentative scheme according to each argumentative scheme and level and presented suggestions for better education. The sixth chapter summarized the study and presented conclusion. This study analyzed learners's text of argumentation and the kinds and application of learners's argumentation. If they can learn the argumentative scheme systematically, they can write more convincingly. They can improve the logicality of their opinion and ensure the argumentation structure by learning how to justify their opinions based on evidence, reinforce the evidence and produce contrary evidence for each other's opinions. If they can learn the argumentative scheme according to their level and the developmental stage of cognitive ability and develop rhetorical devices, they can improve their ability to write the text of argumentation largely.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE