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고등학교 국민윤리 교과서 내용 구성과 제시방식에 대한 교사들의 의견 분석

Title
고등학교 국민윤리 교과서 내용 구성과 제시방식에 대한 교사들의 의견 분석
Other Titles
(AN) ANALYSIS OF TEACHERS' OPINIONS ON CONTENTS AND FORMS OF PRESENTATION OF HIGH SCHOOL CIVIL ETHICS TEXTBOOK
Authors
임희숙
Issue Date
1988
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
고등학교국민윤리교과서제시방식
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
우리 사회에는 산업화 사회로 급격히 변화해가면서 발생하는 가치체계의 혼란과 무규범성, 즉, 듀르켐의 아노미 현상이 발생하고 있다. 학교 교육은 이같은 현상을 극복하도록 요구받고 있다. 이러한 맥락에서 윤리 교육의 중요성이 더욱 부각되고 있으며 학교현장에서 이루어지는 윤리 교육의 구체적 모습을 재검토하는 일은 의미가 있다. 본 연구의 목적은 고등학교 국민 윤리 교육의 바탕이 되고 있는 국민 윤리 교과서의 내용 구성과 내용 제시방식에 대한 국민 윤리과 교사들의 의견을 분석하여 교과서 내용상의 문제점을 진단하고, 그 개선 방향을 탐색하는데 있다. 연구 목적을 수행하기 위하여 국민 윤리 교과서의 내용구성과 내용 제시방식의 두 측면에서 설정된 문항에 대해 서울 시내 20개 고등학교 국민 윤리과 교사 20명을 대상으로 심층적(2시간 정도 소요)인 면접을 실시하여 그 결과를 해석하였다. 결과의 해석은 다음과 같이 정리된다. 1. 교과서의 학습 분량은 배정된 시수에 비하여 많은 것으로 나타났다. 2. 각 단원과 배정된 시수를 관련시켜 볼 때 배정 시수에 비하여 학습 분량이 많은 단원으로는 'Ⅱ. 우리 겨레의 사상적 전통','Ⅲ-1. 철학 사상과 가치'가 지적되었으며, 학습 분량이 적은 단원으로는 'Ⅳ-4. 공산 사회의 특징', 'Ⅴ-3. 국가 발전의 윤리적 기초','Ⅴ-4. 복지 국가의 건설'이 가장 많이 지적되고 있다. 전자의 경우, 내용 설명이 추상적이고 너무 축약되어 있으며 후자의 경우, 국내의 사회 현실과 괴리된 내용이 많고 학생들의 지적 수준에 적합하지 않은 것으로 나타났다. 3. 교과서 내용의 영역 구성은 국가 윤리와 공산주의 이데올로기 비판에 치중하고 있는 것으로 나타났으며 교사들은 그 내용들이 정권유지 차원에서 국가 정책 홍보에 치우치고 있다고 인식하는 등의 중요한 문제점이 대두되었다. 이러한 교사들의 부정적 인식은 그들이 교과서에 인본주의적인 내용이 비중있게 다루어지고 현실적인. 사회의 윤리 문제 등을 보다 과감하게 반영해 주기를 기대하고 있는 점에서도 알 수 있다. 4. 교과서 전체 교육과정의 바탕이 되고 있는 이데올로기에 대한 교사들의 인식은 현행 교과서가 겉으로는 자유 민주주의 이데올로기를 표방하고 있으나 전반적으로 전체주의적 국가 이데올로기가 흐르고 있다는 것과 경직된 논리로서의 '반공'으로 제시되고 있는 반공 이데올로기가 가장 강하게 부각되어 있다는 것이다. 5. 현행 교과서 내용은 학생들의 통일 교육에 적합하게 구성되지 못한 것으로 나타났다. 그 이유로 지적된 문제점은 자유민주주의 이념의 부각 소홀, 민족의 이질감 심화, 공산주의 이론 파악 및 비판능력 강화의 기회 부족, 현실적인 민주적 통일관의 결여, 객관성이 결여된 남·북한의 실정 비교 등으로 요약해 볼 수 있다. 6. 대부분의 교사들은 내용 제시방식으로서 덕목이나 가치들에 관한 일방적인 해석과 가치 주입 방식이 지배적인 모습이라고 인식하고 있다. 7. 교사들은 철학과 윤리학 내용을 다를 수 있기를 희망하며 현실적인 윤리 문제를 중심으로 한 구체적 사례나 가치 갈등 사태를 학생들과 함께 논의할 수 있는 방향으로 내용이 제시되기를 기대하고 있었다. 8. 그 이외 교사들이 제시한 문제점들로는 첫째, 타 교과와 단순히 중복되는 내용을 피하여 국민 윤리 교과의 특성을 살려야 한다는 것과 둘째, 단원 배열을 난이도 수준에 따라 재조정함으로써 학생들의 학습에 도움을 줄 수 있도록 구성하여야 한다는 점을 들 수 있다.;Modern society has faced with the problem of lack of morality in the fields of politics and economy. And our country is not the exception. Scholars have tried to explain diversely the fundamental reasons of the social phenomenon. Even if the basic reason of the confusion are not cleary explained, education has to overcome the moral confusion and lead students to get right values and morals, also to establish social justice. Improvement of the people′s morality is very important in our society, so we have to reconsider the civil ethics education at school. The purpose of this study is analyzing the contents of textbook and providing right direction. This study is trying to answer the following questions. 1. Is the amount of the lesson of civil ethics proper in view of the allocated time? 2. Which parts of the lessons are emphasized most and what are their improvements? 3. What is the ideology that is basic to civil ethics textbook? 4. Are the lessons composed suitable for the education of national unification? 5. What are the forms of the presention and their improments? This study is carried out by interviewing with random sampled 20 teachers who work for high schools in SEOUL. The interview is focused on contents and forms of presentation of high school civil ethics textbook. The gist of this study is as follows. 1. Plenty of time is allocated to the civil ethics subject due to preparing entrance examination of University. 2. Eapecially the following units, or subjects take more time than allocated: ′Ⅱ. The Traditional Thought of Our Race′, ′Ⅲ - 1. Philosophy and Value′ and following units of subjects takes less time than allocated: ′Ⅲ - 4. The Characteristics of the Communist Society′, ′Ⅴ - 3. The Foundamental of Ethics for National Development′, ′Ⅴ - 4. The Construction of a Welfare State′. The contents of ′Ⅱ. The Traditional Thought of Our Race′ and ′Ⅲ-1. Philosophy and Value′ are recommended to avoid on abstract and short expression, to explain logically and detailedly. Also the contents of ′Ⅳ-4. The characteristics of the Communist Soeicty′, ′Ⅴ-3. The Foundamentals of Ethics for National Development′, ′Ⅴ-4. The Construction of a Welfare State′ are recommended to except some parts that are not reflect our real society and to rearrange it suitable for the intellectual level of students. 3. The civil ethics textbook stresses the subject of national ethics and communism. But the problem is the textbook does not emphasize the two subjects themselves but the public information of national policy in order to keep political power. A lot of teachers show their opinions that the subjects of individual ethics, family ethics and social ethics should be emphasized than the subject of civil ethics and communism in the textbook. So the textbook should be rearranged and the realistic ethics should be reflected in the textbook. 4. The textbook treats the ideology, which is a essential part in it, as follows. The textbook contains the subject of free democracy ideology but it explains some part of totalitarianism and emphasises anti-communism. 5. The way of thinking of people who live in the latter half of ′80 and the change of traditional thought is not totaly reflected in civil ethics textbook, so it is not suitable to educate students the unification theory of the Korean Peninsula. The textbook contains some problems which must be reconsidered: less stressing free democracy, deepening heterogeneous way of thinking between peoples who live in two parts, the lack of the chance to study and criticize the theory of communism, necessity to settle a idea for realistic unification of our peninsula, do not make an objective observation the real situation of two parts. 6. Forms of expression in the textbook is one-sided interpretation of the values and moral items. 7. Forms of presentation in the textbook have to contain actual examples and examples dealing with conflicting situations of values and ethics, so that students may have to the chance to develop the process of values. 8. Other responses of the teachers′ are: (1) The contents of the civil ethics textbook are overlapped with those of other textbooks. So the contents of civil ethics textbook should avoid ovelapping with those of other textbooks, so that civil ethics textbook may stress the characteristics of ethics itself. (2) The arrangement of each unit in the textbook does not consider the difficulty of the contents. So the units must be rearranged according to the difficulty level.
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