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대학부설 교육기관의 독학학위 취득과정 참여자에 대한 조사

Title
대학부설 교육기관의 독학학위 취득과정 참여자에 대한 조사
Other Titles
"The Bachelor Degree-Acquisition Course by Independent Study" of the Education Insitution attached to University
Authors
정혜경
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
대학부설교육기관독학학위취득과정참여자
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
현대사회의 변동은 교육에 있어 많은 변화를 요구하게 되었고, 다양화, 이질화 되고 있는 교육수요에 대응하기 위하여 '독학학위제'가 실시되었다. 독학학위제는 이제 초기단계에 불과하며, 지금까지의 독학학위제에 대한 연구와 이론은 독학자를 대상으로 한것보다는 이론적 기초를 정립하기 위한 연구가 대부분이었다. 그러므로 독학학위제의 발달을 위해서는 독학자를 대상으로 한 연구가 필요하다고 생각한다. 따라서 본 연구에서는 특히 대학부설 교육기관의 독학학위 취득과정에 참여하고 있는 독학자들의 참여동기, 만족도, 요구 등을 설문조사를 통해서 알아보았다. 먼저 이론적 배경으로 문헌을 통하여 독학의 개념과 외국의 예, 우리나라의 독학학위제를 알아보았다. 조사의 결과, 우리나라의 독학학위제는 자학자습에 의한 것과 평생교육기관을 연계한 유형으로 발달하고 있으며, 독학자들의 사회경제적 배경은 성인초기의 미혼, 중상이상의 소득을 가진 사람들로 고졸이상의 학력을 가지고 있었다. 대학부설 교육기관의 독학학위 취득과정 참여자들은 독학학위제를 통하여 고등교육의 기회를 제공 받고자 했으며 공부에 대한 즐거움과 사회적 인정 등이 독학학위제의 참여동기가 되었다. 독학자들은 정규대학의 편입을 원하고 있었으나 상당한 비율이 독학과정을 계속하겠다고 응답하여 독학학위제도가 나름대로 장점을 지니고 있음을 시사해 주었다. 특히 대학부설 교육기관의 독학학위취득과정은 학위취득 시험을 면제 받을 수 있고, 일반대학과의 연계가 기대되며, 사회적인 공신력이 있으므로 선택하고 있었다. 독학자들은 교육의 내용, 교육과정(과목편성), 교육방법 등에 대해서는 대부분 만족하고 있었지만, 교육여건에 대해서는 상대적으로 만족도가 낮게 나타났다. 특히 교재나 보충교재의 준비, 강의실 여건, 대학의 시설개방 등에 대한 만족도가 낮았다. 독학자들의 어려움은 무엇보다 수업시간외 공부할 수 있는 시간의 부족이었고, 능력이나 자신감의 부족, 모르는 것이 있을 때 도와줄 사람이 없다는 것 등이었다. 학습과 관련된 부분에서 어려움을 나타냈기에 대학부설 교육기관에 대해서 좋은 강사진의 구성, 학습분위기의 조성, 독학학위시험에 대한 정보의 제공 등 학습과 관련된 요구를 가지고 있었다. 독학자들은 독학학위취득과정이 자신들의 내적인 만족이나 능력의 향상에는 도움이 될 것이라 기대하고 있지만, 사회적인 인정이나 직업적인 성취에 도움이 될것에 대해서는 낮은 기대를 하고 있었다. 이는 이 제도의 실시 기간이 짧아 사회·경제적 분야에서의 인정이 높지 않음을 의미한다. 독학자들이 제시하는 독학학위제의 개선점은 보다 많은 전공과목을 개설하여 다양한 분야의 독학자들에게 기회를 제공해 줄 것과 평가방법의 다양화, 시험횟수의 확대실시 등을 지적 하고 있었다. 또한 사회적 공신력을 높이기 위해서는 독학에 의해 취득한 학위의 사회적 인정과 독학자 자신의 실력향상이라고 지적 하였다. 본 연구에서는 이와 같은 연구결과를 바탕으로 다음과 같은 제언을 하고자 한다. 첫째, 독학자를 위한 강좌의 확대가 필요하다. 특히 대학부설 교육기관을 중심으로 하는 것이 바람직 하다고 본다. 둘째, 지금까지 실시되고 있는 대학의 공개강좌의 경우 수강생들이 대체로 만족하고 있으나 앞으로 독학자의 증가로 인한 강의실 여건의 개선과 교재의 개발, 대학의 시설개방 등 좀 더 적극적인 활성화 방안이 마련되어야 한다. 셋째, 독학자들의 학습의 어려움을 해결해 주기 위해서는 통신교재, 강의 테이프, 독학자들을 도와 줄 기구의 설립 등 대학의 관심과 배려가 필요하다. 넷째, 독학자들의 실질적인 요구를 위하여 전공영역의 다양화, 시험횟수의 확대, 평가방법의 다양화 등이 이루어져야 한다. 이를 통해서 독학학위제 나름의 특성을 살리는 것이 바람직하다. 마지막으로 독학학위제의 발전을 위하여 다양한 영역에서 보다 많은 연구가 계속되어야 한다.;In this study, three dependent variables - participation motive, satisfaction degree, and demands of the learners who are participating in the course for the acquisition of independent study degree opened in the public lecture of university - were measured. To the begin with, the concept and procedure of independent study degree were examined by means of reviewing many papers. Next, the examples of foreign countries were introduced and experiencial study was conducted. The respondents had the school career over the graduation of high school and the incom over middle-high class. And they are unmarried persons of the early days of adult. Independent learners tried to get the opportunity of higher education again through the system of independent study degree. Their particition motives were the pleasure of study itself and the social recognition etc. Independent learners hoped admitting to the university, but the considerable ratio of subjects responded that they would continue the independent study course. Thus it means that the system of independent study degree has the merit as it is. Especially, because this system has many merits such as, the degree-acqusition exam may be exempted, and the connection with university may be expected, and there is the social public trust in the public lecture of university; respondents preferred this system. In the satisfaction-degree about education, most of the independent learners were satisfied with curriculums and methods of education. But their satisfaction degree about the given condition of education appeared low. The difficulties of independent learners were lack of the time to study, ability or self-confidence, and the person helping them. So they had the demaned related to the study. such as good professors, making of studing atmospheres and the offer of the information of degree-acqusition exam. Independent learners expected that the course will help to their own inner satisfaction and the improvement of ability. But the expectation about the social recognition or occupational achievement appeared low. The means that the social and economic recognition of this system is not high yet. They wanted to improve the system in several aspects. They demanded the diverse major, evaluation method and opportunity of degree-acquisition exam. They also wanted the social public trust. Thus in this study the author suggest several points as follows. First, □ be opened in the university above all. Second, □ of study such as, classroom, furnishing, and text □ should be improved. Third, for the substantial demand of independent learners, the expansion of examination, the diversification of major range and the variable evaluation method must be made by the revision of laws and ordinances. Fourth, for the fixation of this system, more study must be continued.
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