View : 916 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김영미-
dc.creator김영미-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:08Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:08Z-
dc.date.issued1992-
dc.identifier.otherOAK-000000026201-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/199082-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000026201-
dc.description.abstract본 연구는 8세와 10세 아동의 기억에 있어서 조직화 책략의 사용에 관하여 범주전형성의 정도와 과제유형의 역할을 평가해본 것이다. 본 연구의 피험아동들은 국민학교 2학년과 4학년 학생들로서, 각 학년별로 96명씩 총 192명을 표집하였으며, 남녀의 비율은 같게 하였다. 본 연구에서 사용된 전형성 목록들은 각 연령별로 전형성이 높은 항목들과 낮은 항목들로 구성된 4개의 목록들이었다. 하나의 목록에는 4개의 같은 범주들로부터 나온 6개씩의 항목들로 구성된 24개의 단어들로 이루어졌다. 목록의 범주전형성의 평정은 예비실험과정에서 8세와 10세의 대상으로 하여금 판단케 하여 만들어졌다. 이것은 아동들의 회상행동시 범주전형성에 대한 지식의 연령차효과가 제거될 수 있도록 한 것이었다. 실험은 피험아동들을 개인별로 실시하였다. 실험자는 피험아동에게 목록을 각 과제유형별로 제시한 후 최근성 효과를 제거하기 위해 삽입 질문을 주었다. 이어서 회상 검사를 실시한 후, 아동이 자신의 책략사용에 관하여 인식하고 있는가를 평가해 보기 위해 책략사용에 관한 질문을 하였고, 마지막으로 일련의 메타기억검사를 실시하였다. 자료처리과정에서 회상수준 점수는 목록에 제시된 것과 똑같이 회상하였을 경우 1점처리하여 24점 만점으로 채점하였다. 군집화는 반복비율로 측정하였다. 메타기억은 회상 후 책략사용에 관한 대답을 점수화한 구심특성 메타기억수준과 별도로 마련된 두개의 목록에 대한 메타기억검사에 의해 얻어진 원심특성 메타기억 수준의 두가지로 측정하였다. 본 실험에서 얻어진 점수들 각각에 대해서는 주로 2(연령) X 3(과제) X 2(전형성)의 요인 변량분석을 하였고, 차이가 나는 두집단간에는 t-검증을 실시하였다. 본 연구에서 나온 결과들은 다음과 같다. 1. 10세 아동들의 회상수준은 8세 아동들의 회상수준보다 더 높게 나타났다. 2. 8세와 10세 아동들 각각에서, 회상수준은 범주회상과제, 분류회상과제 자유회상과제의 순서로 높게 나타났다. 3. 8세와 10세 아동들 각각에서, 고전형적 목록의 항목들은 저전형적 목록의 항목들보다 회상시 군집화가 더 잘 되었으며, 10세 아동들의 군집화는 8세 아동들의 군집화수준보다 더 높았다. 4. 8세와 10세 아동들 각각에서, 회상시 항목들의 군집화는 범주회상과제, 분류회상과제, 자유회상과제의 순서로 높게 나타났다. 5. 범주내, 범주간 지연시간의 차이는 10세 아동들이 8세 아동들보다 컸고, 고전형성목록의 경우가 저전형성목록보다 컸으며, 과제유형별로는 범주회상과제, 분류회상과제, 자유회상과제의 순으로 크게 나타났다. 6. 책략적으로 분류된 아동들의 수는 10세 아동들이 8세 아동들보다 더 많았고, 분류회상과제와 범주회상과제의 경우가 자유회상과제에서보다 더 많았다. 7. 범주적 조직화의 기억책략에 관한 적합한 메타기억의 인식은 10세 아동들이 8세 아동들보다 더 높게 나타났고, 분류회상과제와 범주회상과제의 경우가 자유회상과제에서보다 더 높게 나타났다. 본 연구의 결과들은 10세 아동들은 단어목록들을 기억함에 있어서 과제유형에 따른 맥락적 지지가 충분히 제공되었을 때 8세 아동들보다 조직화 책략을 더 많이 사용하며, 기억책략의 사용에 대한 메타기억의 인식이 발달되어 있다는 것을 나타낸다. 또한 아동들은 목록의 범주전형성이 높을수록 보다 더 조직화 책략을 많이 사용하는데, 이는 고전형성의 목록들이 자전형성의 목록들보다 아동들로 하여금 정교한 지식에 의한 의미기억 관계들이 더욱 활성화되도록 도와주므로써 범주관계들을 잘 파악할 수 있도록 하고, 그 결과 조직화 책략을 사용하는데 도움이 되었을 것이라고 해석된다. 특히 고전형성 목록을 분류회상과제로 학습하는 것은 10세의 아동들로 하여금 적합한 메타기억을 활성화하도록 함으로써 기억의 조직화책략을 의도적이고, 효과적으로 사용하도록 도와주는 역할을 한다고 볼 수 있다.;The purpose of this study is to examine the role of task and category typicality in the 8 and 10 years old children's use of organizational strategy. The subjects of this study were second and fourth grade from elementary school. A total of 192 children were sampled, with 96 children from each of grades 2 and 4 of elementary school. The proportion of boys and girls were same. Four lists were used in this study. Each recall list consisted of 24 high and low typical items taken from four categories, with six members belonging to each of the four categories. The typicality values of the listed items were determined by the results from the tests given to the second and fourth graders in the pre-experimental procedure. The recall items used in this study were selected in the way to eliminate the effect of age difference in category knowledge on children's recall behavior. Each child was tested individually. The subjects were presented with recall tasks, and were asked to recall the items after being questioned the standard questions designed to control for any recence effects. Several metamemorial questions were given to the subjects to determine their awareness of the use of strategy in the memory. Then metamemorial tests were given finally. In scoring process, one point was given for each correctly record items, with maximam of 24. Clustering was also determined with ratio of repetion. Metamemorial awareness was measured with two kinds of tests. One was to measure the proximal metamemory and the other was to measure the distal metamemory. The analysis of variance was used for the results, The t-test was also used for two groups with diffrent results. The results are as following. 1. The level of recall was higher in the 10-year old children than in the 8-year old children. 2. For each group of 8-year old and 10-year old children the recall level was high in the category-recall, sort- recall, and free-recall tasks in declining order. 3. The clustering level was higher in the high typical items than low typical items for each group of 10-year and 8-year old children. 10-year old children were higher in the clustering than 8-year old children. 4. For each group of 8-year old and 10-year old children the clustering level at recall was high in the category recall, sort-recall, and free-recall tasks in declining order. 5. The difference within category latency and between category latency was greater in 10-year old children and high typical items than in 8-year old children and low typical items, respectively. 6. The metamemorial awareness of the memory strategy in the categorical organization was higher in the 10-year old children than in the 8-year old children. 7. Metamemorial awareness of the memory stratege in the categorical organization was higher in the 10-year old children, sort-recall task, and category-recall task than 8-year old children and free-recall task, respectively. The results of this study showed that when the context of highly supportive task environments was provided 10-year old children used organizational atrategy and developed the awareness children. The higher typicality of items was the more frequently children used organizational strategy. This was interpreted as high typical items help children activate conceptual memory relations in elaborate knowledge and use organizational strategy. Especially the sort-recall task environment and item materiala that fit well with 10-year-old children and category-related knowledge base constitute sufficiently supportive contextual features to enable 10-year-old children to their strategy-specific metamemory that emerges to become adequate at this age.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅵ Ⅰ. 서론 = 1 Ⅱ. 연구 방법 = 12 A. 연구 대상 = 12 B. 실험 도구 = 12 C. 실험 절차 = 14 D. 실험 설계 = 15 E. 채점 방법 및 자료 처리 = 15 Ⅲ. 연구결과 및 해석 = 17 A. 조직화 행동 = 17 B. 회상과 조직화 행동에서의 메타기억 = 24 C. 책략적으로 분류된 피험아동들의 분포 = 31 Ⅳ. 논의 = 41 참고문헌 = 45 부록 = 54 ABSTRACT = 69-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3281157 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject교육심리-
dc.title아동기억에 있어서 조직화책략에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle연령, 과제유형, 범주전형성을 중심으로-
dc.format.pageviii, 72 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 교육학전공교육심리분야-
dc.date.awarded1993. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE