View : 43 Download: 0

中學校 道德授業 方法으로서의 演劇의 活用

Title
中學校 道德授業 方法으로서의 演劇의 活用
Other Titles
(THE) PRACTICAL USE OF THE THEATRICAL PERFORMANCE AS A METHOD OF MORAL LESSONS IN THE MIDDLE SCHOOL
Authors
洪龍子
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
중학교도덕수업연극교육행정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
A. 연구목적 연극수업은 집단원 전원이 주어진 주제에 대하여 생활현장에서 발견할 수 있는 현실생활에 관련된 문제들을 소재로 하여 능동적으로 하나의 희곡을 구성 연출하게 하므로써 구성원들의 지식, 감정 및 신체를 연결시키는 학습방법이다. 이 학습방법을 통하여 구성원들이 자기를 발견하고 상대방을 존중케하며 정서의 순화와 창조성 및 표현력을 증대시키며 또한 집단의 잠재능력을 인식시키고 협동정신과 봉사정신을 향상시킬 수 있도록 하는데 본 연구의 목적이 있다. B. 연구방법 문헌연구와 관련선행연구를 고찰하여 도덕교육의 이론과 방법론등을 개관하고 본 연구자가 15년간 실시한 연극수업 방법과 실제를 소개하고 연구자가 재직중인 중학교의 교사 24명과 2학년 학생 186명을 대상으로 실시한 질문지에 의하여 연극수업 방법에 대한 자체 평가를 시도하였다. C. 연구결과 본 연구자가 15년간 실시한 연극수업 결과와 연구자가 재직중인 중학교 교사 24명과 2학년 학생 186명을 대상으로 질문지에 의하여 자체평가를 시도한 결과는 다음과 같다. 1. 학생들이 연극을 통한 도덕수업 실시는 주입식으로 실시한것보다 흥미도가 높았다 (약 98.0%). 2. 학생들이 연극을 통한 도덕수업 실시는 실시전 보다 용기와 자신감 있게 발표 할 수 있었다 (약 96. 0%). 3. 학생들이 연극을 통한 도덕수업은 실시전보다 실천성이 높아졌다고 했다 (약 98 .0%). 4. 학생들이 연극을 통한 도덕수업으로 학교생활에 문제가 적어졌다고 했다 (약 95%). 5. 학생들이 연극을 통한 도덕수업 실시로 주입식 수업방법 보다 쉽게 이해되고 오래 기억할 수 있다고 했다 (약 97%). 6. 교사들의 질문지 응답에서 도덕수업을 연극으로 실시할 때 생활과 밀접한 문제의식을 찾아냈고 비판적인 태도를 엿볼 수 있었다 (약79%). 7. 교사들의 질문지 응답에서 연극을 통한 도덕수업이 학생참여도가 높고 적극적인 점이 주입식보다 높았다 (약 83%). 8. 교사들의 질문지 응답에서 연극을 통한 도덕수업이 학생들의 집단활동이 활발하다고 했다 (약 91%). 9. 교사들의 질문지 응답에서 연극을 통한 도덕수업을 보고 주입식 보다는 학습경험이 학습현장에서 잘 재현됐다고 했다(약 83%). 이와 같이 연극수업을 통해 학생의 욕구중에 가장 높은 차원인 자기실현의 기회를 충족시킬 수 있으며 오래 기억되고 재미있고 협조적이며 정서적으로 효율성이 높은 도덕수업 방법중에 하나다 라는 결론을 얻었기에 앞으로 도덕수업 방법으로 연극수업이 효율적이라고 본다.;Ⅰ. The Purpose of The Study: The lessons with theatrical performance is a method of teaching that makes all members of a group try to relate their knowledges and feelings with their physical experience through practice of writings of a drama and presentations by themselves for the given motives of drama selected from actual life, concerned with their own real Life environment. The purpose of this study is to help pupils find themselves, learn how to respect other people and purify their emotion as well as expand the creativity and self expression through this method of teaching. Another purpose is to enhance the spirit of co-operation and service among pupils by stimulating them to realize the group's potentiality. Ⅱ. The Method of The Stydy: 1) Through the study of concerned literatures and preceded studies, the author established a general view of the theory and methodology of moral lessons. 2) Introduced the method of the lessons with theatrical performance as well as the real examples which author has been executed for the last 15 years. 3) Self-judgement has been done for the value of this method of the lessons with theatrical performance by analyzing the responses of the questionaires which the author requested to the 24 middle school teachers and 186 pupils, 2nd grade in middle school. Ⅲ. The Results of The Study: From the results of self-judgement for the value of this method of teaching based on the author's real experiences which obtained during the Last 15 years of teaching in middle school and the studies so far made, the following results were obtain-ed which the author would Like to introduce as one of the most efficient method of teaching to reach the goal of moral lessons : 1) Agreed on the article, "the pupils increased their interest in moral Lessons by means of the theatrical performance". : Average of 98%. 2) Agreed on the article, "The pupils could build up their courages and confidences by the moral lessons through the theatrical performance". : Average of 96%. 3) Agreed on the article, "the pupils can strengthen their comprehension by the moral lessons through the theatrical performance". : Average of 95%. 4) Agreed on the article, "The pupils can cultivate their practical power from the moral lessons through the theatrical performance". : Average of 98%. 5) Agreed on the article, "The pupils could be more qualified themselves from the moral lessons through the theatrical performance". : Average of 97%. 6) Agreed on the article, "The pupils show high interest in public affirs with participating voluntarily and actively in the moral Lessons through the theatrical performance". : Average of 79%. 7) Agreed on the article, "The pupils' interest in certain topics and their critical mind become higher by means of the moral lessons through the theatrical performance". : Average of 83%. 8) Agreed on the article, "The pupils could manage better study group from the moral lessons through the theatrical performance". : Average of 91%. 9) Agreed on the article, "The pupils could utilize the experiences of lessons in their living life after the moral lessons through the theatrical performance". : Average of 83%.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE