View : 617 Download: 0

女性社會敎育 擔當者의 專門性 提高를 위한 分析

Title
女性社會敎育 擔當者의 專門性 提高를 위한 分析
Other Titles
(An) Analytical Study of Professionalization of Women Workers in The Field of Social Education
Authors
鄭玉淳
Issue Date
1987
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
여성사회교육담당자전문성Professionalization
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
In rapidly changing modern society, the importance of social education of women has been greatly emphasized. In women's social education which by its nature requires high quality expertise, those who are in charge of planning, management, and evaluation of the women's social education need to be qualified both in their dispositions as educators and in their educational skills. When reviewing the condition of women's social education in Korea, its goals, contents and methods are dealt with in nonprofessional ways. The situation calls for the professionalization of those engaged in women's social education. Therefore in order to promote the quality of women's social education in the future, education and training need to be provided to those presently engaged in women's social education to promote their professional expertise. For the purpose, it is necessary to examine what is required to promote the professional expertise of those currently engaged in women's social education. This study will survey the role-performance and perceptions of those currently in charge of women's social education, their legal qualifications, attitudes toward women's issues and perception of women's social education, and educational needs. The purpose of this study is to provide basic materials required to formulate educational methods and contents to promote the professional expertise of women's social education workers. Questionnaire was used for conducting interviews and the data gathered were analyzed through SPSS program. The results of the study are as follows : 1) Those currently in charge of women's social education have lacked expertise in the process of managing social education programs, in selecting contents of education, lecturing and evaluating. 2) They felt strongly for their own deficiency in expertise and showed strong will to make up for the deficiency. 3) They lacked professional qualities in legal qualification. 4) They didn't have proper perceptions and attitudes toward women's issues and women's social education. 5) They had strong needs for training to promote their professional abilities. Based on the study results, the following recommendations are made to promote the professional expertise of those in charge of women's social education. 1) In-service training is needed and the expansion of its opportunities, diversification is required. 2) It is required to establish clear goals of women's social education. 3) It is necessary to firmly establish proper perspectives on women's social education. 4) It is required for those in charge of women's social education to promote proper understanding of women's issues. 5) It is necessary to develop materials and manpower related to women's social education and to formulate bank to facillitate them. 6) Social education experts licence system needs to be expanded Finally, more professional and educational curricula should be developed in the future for the education and training to promote the expertise of those in charge of women's social education.;급변하는 현대사회 속에서 여성들에 대한 사회교육의 중요성이 증대되고 있다. 그 성격상 고도의 전문성을 요하는 여성사회교육 활동에 있어서, 그 활동 전반을 계획, 운영, 평가하는 중대한 역할을 맡고 있는 여성사회 교육 담당자들은 교육자적 자질 면에서나 의식 면에서 전문인으로서의 자격을 갖추어야 한다. 우리나라 여성사회교육의 실태를 볼 때, 이념, 내용, 방법 등이 전문적으로 다루어지지 못하고 있으며, 그 상당 부분은 여성사회교육 담당자들의 전문화의 필요성을 요구하고 있다. 따라서 앞으로 여성사회교육 담당자들에 대한 전문성 제고 교육이 이루어져야 하며, 그 기초작업으로서 현직 여성사회교육 담당자들의 역할수행 실태 및 문제점과 사회교육에 대한 요구를 파악함으로써, 이들의 전문성 제고를 위해 무엇이 필요한지 조사할 필요가 있다. 본 연구는 이와 같은 연구의 필요성에 입각하여, 현직 여성사회교육 담당자들의 전문성 차원에서의 역할수행 실태 및 인식, 법정 자격실태 여성의식 및 여성사회교육관, 그리고 교육요구가 어떠한지를 조사하여, 향후 이들에 대한 전문성 제고 교육을 위한 교육방법 및 교육내용의 구성에 요구되는 기초자료를 제공하는 데 목적을 두고 있다. 본 연구는 질문지를 통한 조사연구이며, 회수된 자료는 전산처리하였다. 조사결과는 다음과 같다. 현직 여성사회교육 담당자들은 1) 여성사회교육 프로그램 운영과정에 있어서 교육내용의 선정 및 교수, 평가의 측면에서 전문성이 부족하다. 2) 그들 스스로가 사회교육 활동 중 전문성의 결핍을 강하게 느끼고 그것을 충족시키고자 하는 의지를 보이고 있다. 3) 법정 자격 측면에서 전문성이 부족하다. 4) 여성의식 및 여성사회교육관이 정립되어 있지 않다. 5) 사회교육 연수 프로그램에 대한 강한 요구를 가지고 있다. 이와 같은 결과에 따라, 우리나라 여성사회교육 담당자들의 전문성 제고를 위하여 연구자는 다음과 같은 점을 제언한다. 1) 현직교육이 필요하며, 그 기회의 확대 및 다양화가 요구된다. 2) 여성사회교육 이념의 정립이 요청된다. 3) 여성사회교육관의 확립이 필요하다. 4) 확고한 여성의식의 제고가 요청된다. 5) 여성사회교육 관련 자료 및 인력의 개발, 보급이 필요하다. 6) 사회교육 전문요원 자격증 취득을 위한 제도의 확대가 요구된다. 끝으로 현직 여성사회교육 담당자들의 전문성 제고 교육을 위한 보다 전문적인 교육과정의 개발이 추후 추진되어야 할 것으로 본다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE