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제6차 중학교 국어과 교육과정의 언어 영역 分析과 指導方案

Title
제6차 중학교 국어과 교육과정의 언어 영역 分析과 指導方案
Other Titles
(An) analysis and method of teaching language domain of curriculum for Korean language in middle school
Authors
安賢晶
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Keywords
제6차중학교국어과 교육과정언어 영역 분석
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
우리나라 敎育課程은 解放後 敎授要目期부터 第6次 敎育課程에 이르기까지 여러 차례 개정을 거듭해 오는 동안 國語科 敎育의 發展的인 방향을 지향해 왔다. 본고는 國語科 敎育課程의 變遷을 통해 흐름을 먼저 살핀 후 現行 第6次 中學校 國語科 敎育課程에 포함되어 있는 언어 영역의 用語와 位相에 대하여 考察해 보았으며 제6차 중학교 교과서 언어 영역 중 '단어의 의미관계' 단원을 중심으로 교과서와 교사용 지도서 分析을 통해 探究學習 中心의 指導方案 摸索을 目的으로 삼았다. 본고에서 주장하는 내용은 다음과 같다. 첫째, 언어 영역의 用語 사용의 문제이다. 다른 영역에 비해 언어 영역은 用語가 모호하여 領域 範圍의 혼란을 가져온다. '언어'라는 廣義의 단어를 敎育課程의 한 영역을 指稱하는 用語로 사용하고 있는 것이다. 이는 '언어 사용 기능' 영역과 '문학' 영역을 包括하는 영역으로 誤認할 여지가 있기 때문에 본고는 '언어지식·태도' 영역으로 具體化하여 사용할 것을 주장하였다. 둘째, 언어 영역은 言語를 媒介로 하여 他領域과 相補的인 영역으로 자리 잡아야 하며, 아울러 獨自性도 지니고 있어야 한다. 現行 第6次 中學校 國語科 敎育課程에서는 '말하기, 듣기, 쓰기, 읽기, 언어, 문학'의 여섯 영역으로 나뉘어 각각 對等한 위치를 차지하고 있는 듯이 보인다. 이 중 언어 영역은 獨自的인 學問理論 背景을 가지고 있으며 言語의 本質, 言語觀의 確立에 기여한다는 점으로 獨自性을 인정해 주어야 한다. 그리고 다른 영역들과 個別的으로 存在하는 것이 아니라 국어과 상위 목표인 언어 사용 기능의 신장을 위해 相補的인 領域으로서 役割을 담당하여야 한다. 따라서 언어 영역은 獨自的인 位相과 相補的인 役割을 동시에 지니고 있어야 한다. 셋째, 언어 영역의 指導方法으로는 探究 學習 方法이 바람직하며 교과서와 교사용 지도서 분석을 통해 中學校 1학년 1학기 <국어> 교과서 단원중 '단어의 의미관계'를 중심으로 살펴보았다. 이 단원은 語彙意味論과 관련된 단원이며, 단어들의 共時的 關係를 다루고 있어 유의관계, 반의 관계, 하의관계로 나누어 제시하고 있다. 同音異義語에 관한 내용은 단어들의 의미 관계에 적합한 내용이 아니므로 지도시 삭제되어야 할 것이다. 단어들의 類義 關係(synonymy)는 기호(symbol)를 제외한 나머지 지시대상(reference)과 개념(concept)이 같거나 유사하여 성립되는 관계로, 語彙敎育과도 聯關이 되어 學習者들의 語彙力 向上에 도움이 되도록 해야 한다. 그리고 학생들에게 同義語를 指導하는 것은 無意味하다고 여겨지며 유의 관계 지도시 敎師는 學生들이 類義語들의 미묘한 의미차이를 對象이나 狀況에 따라 적절히 구사하도록 해야 한다. 이때 유의어 사전을 活用하는 것도 좋은 방법이 될 것이다. 反義 關係(antonymy)는 지시대상(reference)과 기호(symbol)의 差異 때문이 아니라 인간의 槪念(concept)이 主要因이 되어 나타나는 현상이다. 단어들의 반의 관계 지도시에는 반의어가 反對되는 槪念의 단어가 아니라 相對되는 槪念임을 설명하고, 人間의 二分法적인 思考에서 출발한 論理的인 思考體系의 영향으로 單語들의 反義關係가 등장하였음을 理解시킨다. 그리고 一對多의 반의어가 존재 할 수도 있음을 학생 스스로 찾아내도록 지도하며 槪念의 差異를 명확히 하도록 한다. 이 때 '어떠한 단어의 반의어는 무엇이다'라는 결과 중심의 注入式 學習方法은 바람직하지 않다. 下義 關係(hyponymy)는 지시 대상(reference) 자체가 상호간에 어떠한 관계를 맺고 있느냐에 따라 단어들이 의미상 관계를 갖게 된다. 이는 학습자의 論理的인 思考를 신장시키는 데 유용한 단원으로, 교사가 지도시에는 學習者 스스로가 분류 기준을 세워 事物을 細分하여 下義語들을 직접 써보도록 하고 上義語로도 묶을 수 있도록 한다. 여기서 하의 관계는 初步的인 水準으로 제한하여 他敎科 內容과 혼동되지 않도록 한다. 결국 敎師는 人間社會에도 여러 관계들이 存在하듯이 單語들 사이에도 유의 관계, 반의 관계, 하의 관계와 같은 意味 關係들이 있음을 學習者들에게 이해시키고, 探究學習 方法을 통해 학습자 스스로 知識을 導出할 수 있도록 해야 한다. 그리고 言語를 意思疏通의 媒介로 인식하여 現實 言語生活에서 학습 자료를 抽出·活用하여 多樣한 語彙 사용과 論理的인 思考를 신장시켜 國語科 상위 목표인 언어 사용 기능 신장과 고등정신 向上에 이바지하도록 하여야 할 것이다.;Educational curriculum in Korea had been developed toward progressive direction in teaching Korean language while going through various repetitive revisions from Period of Teaching Syllabus after the Liberation to the 6th Educational Curriculum. In this treatise this writer examined the terms and status of the language domain included in educational curriculum of the 6th Korean Language Textbooks after looking at the flow of fluctuation of eductional curriculum. The purpose for this treatise is to investigate method of guidance with the focus on research by means of analysing textbooks and teachers' guide on the unit of 'significant Relationship of Terms' in language domain of the 6th Middle School Textbooks. What is claimed in this treatise is as follows: First, it is a question related to using the term of language domain. Language domain when compared to other domain is vague in terms and there is a confusion in terms of scope of domain. The term 'language' in broad sense is used as indication one domain of eductional curriculum. There is a room for misunderstanding it as a comprehensive domain including 'language use function' domain and 'literature' domain for this reason in this treatise this writer contended that this domain should be described specifically as 'language knowledge · attitude' domain. Second, the language domain should be established as a mutually complentary domain to other domain at the same time it should be independent too. It seemed that six domains of 'speaking, listening, writing, reading, language and literature' have respectively equal status in the current educational background and its independence should be recognized in light of its contribution to essence of language and outlook of language. It should not exist separately from other domain but should assume a role of a mtually complementary domain for the expanding function of language use which is an ultimate objective for Korean language department. Third, as method for teaching language domain research and study method is desirable and this writer studied 'significant relationship of words; among the units in the text for for the 1st semester, 1st year of middle school through analysing text books and teachers' guide. This unit is related to theory of vocabulary semantics. It is handing co-temporal relationship of words and they are presented in different relationship of synonymy, antonymy and hyponymy. The content on homonym is not proper to significant relationship of words therefore should be eliminated -from teaching. Synonymy of words is a relationship which is established due to identity or similarity between reference and concept except symbol thus it should also be related education of vocabulary so as to contribute to improving vocabulary of students. Teaching synonym to students is considered as meaningless. Teachers who teach synonymy should make students express delicate difference' of synonymous words depending on subjects or situation. At such a time using dictionary for synonymous words would be a desirable method. Antonymy is a phenomenon which appears mainly due to concept of human beings rather than attributable to difference between reference and symbol. At the time of teaching antonymy teacher should explain that antonymous words are not words of opposing concept but a relative one and also make students understand that antonymy of words emerged under the impact of logical thought system stemming from dichotomous thoughts of human beings. Also teach students to search for existence of antonymous words of one to many status and make them understand clearly the difference in concept. At such a time cramming method of teaching focusing on the result to the effect that 'An antonymous word of a certain word in so and so.' is not desirable. In connection with words shall have significant relationship depending on type of mutual relationship of reference itself. As am effective unit for developing logical thought process of students teachers should make them set up classification standard and specify things and write hyponymy in person and also bind into hypernomy. In this connection hyponomy should be limited to primary level and make sure to prevent content of other subjects. In the final analysis teachers should make students understand existence of various significant relationship among words such as synonymy, antonomy and hyponymy same as existence of various relationship in human society ad through research and study method students should be made to deduce knowledge for themselves. Furthermore students should be made to understand language as media for communication and made to improve diverse use of vocabulary and logical thinking process so that language should be made to contribute to improvement of language use function and to development of noble spirit shich are ultimate objective of Korean language department.
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