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과목선호도와 수업특성에 대한 학습자의 인식 연구

Title
과목선호도와 수업특성에 대한 학습자의 인식 연구
Other Titles
(A) study on students' preference for curriculum and characteristics of lessons
Authors
민경옥
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 교육과정전공
Keywords
과목선호도수업특성학습자교육과정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The research is conducted under the premise that students will experience repetitive poor performance in the subjects not preferred by them for their negative attitude and the purpose of this study is to correct such attitude toward subjects not preferred by students through identifying their attitudes on variables related to characteristics of subjects on the basis of their level of preference. To achieve such objective on the basis of preference or non-preference for subjects of study social survey was conducted on 200 students in the sophomore class of middle school regarding variables related to characteristics of subjects and the result of such survey is as follows: In Topic 1 of the research question was on the difference of opinion attributable to causes related to preference of a certain subject. On preferred subjects majority of responding students replied that their performance is poor due to lack of their efforts on the other hand on non-preferred subjects they thought their poor performance is due to lack of ability. Their response further revealed that on preferred subjects they seem to believe their achievement is commensurate with their efforts but on non-preferred subject results do not accurately bear out their effort and also statistically there was significant difference in opinion. In Topic 2 of the research question was on students' perception on the attitude of teachers on the basis of preference for the subjects and students' view on teachers in terms their knowledge on the subjects, preparation for the class, generating motivation, enthusiasm for the study, understanding of students and attitude toward the students etc. was checked. In case of preferred subjects students considered their teachers are very enthusiastic but in case of not preferred subject they regarded their teachers as unenthusiastic or lacking in terms of generating motivation or preparation for study and also there was statistical difference of opinion depending on the preference for subjects. In Topic 3 of the research question was perception on variables related to students. There was difference in the level of perceptions in terms of level of academic achievements. motivation for achievement. academic self-concept, sophistication of subject courses, rating level of understanding and extend of participation to learning thus in case of preferred subjects the academic performance was positive and perception is also positive on the other land level of negative perception appeared to be higher for the not preferred subjects according to result of research. Accordingly the results showed that students' negative attitude on not preferred subjects was more serious than expected and also revealed high level of disappointment over their lack of abilities for the subjects studied. Moreover even with their preferred subject their level of participation being understood as influential factor for their academic achievement was very poor thus showing generally depressed participation to learning process by students from the time of their admission to middle school. For this reason there seems to be definite need for developing method of teaching which encourages students participation to learning process and fostering individual abilities of students. In this connection this researcher like to propose the need for future research as follows. In this research survey was conducted by questionnaires which were used only once for this reason there is a certain limit for identifying the attitude of students in depth. Accordingly if more substantive study 888such as interview and observation can be performed concurrently then better results can be expected from study on the relativity between preference of subjects and variables on characteristics of the subjects.;본 연구는 학습자들이 일반적으로 비선호과목에 대하여 가지는 부정적인 인식 때문에 누적된 학습부진을 거듭할 것으로 전제하고, 과목 선호도에 따라 가지는 수업특성 변인에 대한 인식을 알아봄으로서 학습자들이 가지는 비선호교과에 대한 부정적인 인식을 개선시키는 것을 목적으로 실시되었다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 중학교 2학년에 재학중인 200명의 학습자를 대상으로 선호와 비선호과목에 따르는 수업특성변인에 관한 사회조사 연구를 실시하였고, 연구에 따른 결과는 다음과 같다. 연구문제 1에서는 과목 선호도에 따른 귀인에 대한 차이에서 선호하는 교과목일 경우 학습자들은 대부분이 노력부족으로 학업성적이 나오지 않는다고 인식한 반면, 비선호 교과목에서는 능력이 부족하다고 인식하는 것으로 나타났다. 또한 선호과목은 노력한 만큼 성적이 나오지만, 비선호 과목은 노력에 비하여 성적이 저조하게 나오는 것으로 인식하고 있었으며, 통계적으로도 의미있는 의견의 차이를 나타내었다. 연구문제 2에서는 과목 선호도에 따른 교수자 변인에 대한 인식에서 교과에 대한 지식, 수업을 위한 준비, 동기유발, 수업에의 열의, 학습자의 이해, 학습자에 대한 태도 등에 있어서 학습자들은 선호과목일 경우 교사들의 열의가 충만하다고 인식하였으나, 비선호 과목에서는 교사들의 열의가 부족하거나 동기 유발, 수업을 위한 준비 등이 부족하다고 인식하는 것으로 나타났으며, 과목 선호도에 따라 통계적인 의견의 차이를 나타내었다. 연구문제 3에서는 과목 선호도에 따른 학습자 변인에 대한 인식에서는 학업성취 정도, 성취동기, 학업적 자아개념, 학습과제 정교화, 이해수준 평가, 학습 참여의 정도 모두에서 인식의 차이를 나타내었고, 선호과목은 긍정적인 학습의 결과와 더불어 긍정적인 인식을 하는 것으로 나타났으며, 반대로 비선호과목에 대해서는 부정적인 인식이 더 높은 것으로 조사되었다. 따라서 학습자들은 비선호과목에 대한 부정적인 인식이 예상보다는 심각한 것으로 나타났으며, 학습자 자신에 대한 능력부족의 비판 또한 높은 것으로 나타났다. 더불어 선호과목이라 할지라도 학업성취에 많은 영향을 주는 것으로 알려진 학습참여율은 저조한 것으로 분석되어, 학습자들이 중학교에 입학하면서부터는 학습에 대한 참여가 일반적으로 저조한 것으로 나타났다. 그러므로 수업 현장에서 교사들은 학습자들의 참여를 증진시키고, 학습자 개개인의 능력을 부각시킬 수 있는 교수법을 개발하여야 할 필요성이 대두었다. 이에 본 연구자는 다음과 같이 후속연구를 제안한다. 본 연구에서는 1회적인 질문지를 사용하여 연구를 진행하였기 때문에 학습자들의 마음을 심층적으로 파악하는 데는 한계가 있다. 따라서 면접이나 관찰과 같은 질적 연구가 계속되어진다면 과목 선호도에 따른 수업 특성 변인과의 상관성 연구가 호전될 수 있으리라 예상된다.
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