View : 508 Download: 0

中等學校 敎導主任敎師의 役割葛藤에 關한 硏究

Title
中等學校 敎導主任敎師의 役割葛藤에 關한 硏究
Other Titles
(A) Study on Secondary School Counselor's Role Conflict
Authors
李錫國
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
중등학교교도주임교사역할갈등
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
교도주임제도가 실시된 지도 벌써 10여년이 지났음에도 불구하고 교도주임체제는 아직도 기반이 잡히지 않은 상태에서 많은 교도주임교사들이 다양한 갈등속에서 업무를 수행하고 있다. 교도주임교사는 다른 주임들과는 달리 교도교사 자격연수 없이는 수행할 수 없는 직책임에도 불구하고 아직도 무자격 교도주임교사가 많으며 자격을 가지고 있어도 전문적인 기술 능력의 미흡으로 갈등을 느끼고 있는 실정이다. 어떤 경우에는 업무를 수행코져 할 때 자격과 능력은 있어도 행정적인 뒷받침이 부족하여 갈등을 느끼는 경우도 있다. 본 연구에서는 교도주임교사들의 인적사항을 조사하고 업무시행시 갈등을 느끼는 요인이 무엇인가를 밝혀, 보다 효율적인 교도부 업무수행과 나아가 조직행정의 개선을 위한 자료를 얻는데 그 목적이 있다. 목적을 달성하기 위하여 문헌연구와 선행연구를 통하여 교도주임교사의 자질과 역할 그리고 상담활동을 위한 행정조직에 대하여 살펴보았다. 이를 기초로 하여 교도주임교사의 역할갈등을 자질면, 역할 수행면, 행정면의 3영역으로 나누고, 영역에 따른 갈등의 정도와 이들 사이의 관계, 그리고 교도주임교사들의 인적사항을 조사하고자 45 개의 문항으로 작성된 질문지를 제작하여 경기도 내의 18학급 이상의 정규 중·고등학교 교도주임교사를 대상으로 조사하였다. 연구기간은 1985년12월부터 1986년5월로 조사연구한 결과는 다음과 같다. 1. 교도교사 자격증 미소지 자가 많으며 (47.6 %) 미소지자 중에서는 자질면에서나 역할수행면에서 다소 높은 갈등을 보이고 있다. 2. 연령(∼39세)이나 경력(∼10년)이 낮은 교도주임교사들은 전문적인 소양이나 기술능력의 부족으로 자질면이나 역할수행면에서 보다 높은 갈등을 보이고 있다. 3. 성별로는 남자가 여자보다 많은 분포(62.5%)를 나타내고 있으며 자질면에서 남자가 여자보다 다소 갈등을 느끼고 있다. 4. 연령이 40∼49세나 교육경력이 16∼20년의 교도주임 교사들이 행정면에서 높은 갈등을 나타내고 있다. 5. 대부분의 교도주임교사들이 20시간 이상의 많은 수업을 담당하고 있다.(16∼20시간이 48.4%, 21시간 이상이 45.3%) 6. 사립이 공립에 비하여 교육경력이나 연령이 낮고 자격증 미소지자가 많으며 자질면이나 역할수행면에서 높은 갈등을 보이고 있다. 7. 중학교가 고등학교에 비해 자격증 소지자가 많고, 많은 수업을 담당하고 있으며 행정면에서 더 높은 갈등을 보이고 있다. 8. 전체적인 갈등상황은 대체로 만족하는 경향을 보였으며 영역별로 구분하여 보면 다음과 같다. (1) 자질면에서 대부분이 만족을 느끼고 있으며 세부영역별로 보면 감정의 조절, 전문성, 인간사회에 대한 관심, 수용성, 자아 실현의 순서로 나타났으며 자질면에서의 갈등은 자격증 소지면에서 미소지자가 성별로는 남자, 연령이나 경력은 낮은 층에서 다소 높은 갈등을 보이고 있다. (2) 역할수행면에서는 갈등과 만족이 비슷하였고 세부 영역별로 보면 학교교육계획 수립, 진로지도, 각종심리검사 등 사무적인 업무에 만족을 느끼고 있으며 상담활동, 학부모 및 지역사회와의 협조 등 전문인으로서의 능력인 상담활동이나 대인관계에서 갈등을 보이고 있다. 수업시간은 시간량이 적은 쪽보다 많은 쪽에서 오히려 만족을 느끼고 있다. 이것은 교도교사로서의 역할보다 일반교사로서의 역할수행에 더 만족을 느끼고 있다고 해석할 수 있다. (3) 행정면에서의 갈등은 갈등이 만족보다 대체적으로 높은 분포를 보였으며 세부 영역별로는 역할의 모호성이나 주임교사의 위치 등 사무적인 업무처리의 한계나 대우면에 만족을 느끼고 시설의 만족도 업무부과, 상담교사의 연수 등 상담활동을 위한 장소, 분위기, 시간의 여유, 상담의 기술능력면에서 더 많은 갈등을 보이고 있다.;The chief counselor system was introduced more than ten years ago, yet many counselors are found performing their tasks running pell-mell, not knowing what to do and with no sense of a solid foundation, for the present system carries in itself no well-formed organization. The chief counselor, unlike the other senior teachers, cannot perform his or her tasks properly without qualifications; nevertheless, it is the case that there are unqualified counselors doing counseling work, and even qualified counselors are facing problems that arise from insufficient technical knowledge. Lack of administrative support also results in even qualified counselors performing unsuccessful counseling work especially when they intend to perform their tasks positively by way of self-improvement and even by receiving further education. This thesis tries to ascertain the factors that hinder the chief counselors activities and enable them to improve the counseling system and administration, and ultimately to perform their counseling work successfully. To achieve this purpose I studied the literature and foregoing research on the personal character and function of the chief counselor, and administrative system for counseling work. By using the information acquired from this study, I attempted to detect fuctional conflicts the chief counselors experience arising from their own personality, the performance of thier functions and administrative problems. I also conducted research on the degree and cause of conflict in each of the above three aspects, and the relationship among these. For this research I prepared and distributed questionaires of 45 items to the chief counseling teachers at the regular junior and senior high schools in Kyoun Ki province. From what have been collected and analyzed for the six months from December, 1985 until May, 1986, the following conclusions have been arrived at: 1. There are not a few counselors (47.6%) who do not hold qualifying certificates. They suffer more serious conflicts in their own aptitude and functions. 2. Those who are under 40 or have less than ten years of experience suffer the above conflicts owing to their lack of professional knowledge and techniques. 3. The greater part of the counselors are men (62.5%) and they have more serious conflicts in performing their functions than women counselors. 4. Those counselors who are in their forties or have a teaching career of 16-20 years experience more serious administrative conflicts than others do. 5. Most of the chief counselors are doing 20 or more hours of class-work a week. 6. Counselors at private schools are generally younger in age and shorter in experience than those at public schools. At the same time there are more unqualified counselors at private schools. Consequently the counselors at private schools have more significant personality, functional and administrative conflicts. 7. Junior high schools have more qualified counselors than senior high schools, but they carry a heavier load of class-work and feel greater administrative conflicts. 8. Generally speaking, the conflicts that the leading senior counselors at secondary schools are facing are not so serious. The following is a description of the conflicts from several perspectives: (1) In their own personal character, most of the counselors feel confident. They show confidence in the following sequence: suppresion of feelings, degree of specialization, concern for human society, receptivity, and selfrealization. The conflicts arising from these categories seem more significant in unqualified counselors and male counselors, especially those younger in age or shorter in experience. (2) In performing their functions, their sense of satisfaction is of the same level as their sense of conflicts. They find confidence in such office work as setting up school education programs, after-graduation planning, and various psychological tests, while they feel conflict in counseling work itself and in such human relationships as those with the students' parents and with the regional communities. Those with the heavier loads of class-work tend to find more satisfaction than the others. (3) Administrative problems appear to be the main factors affecting conflicts in general. While they find little dissatisfaction in the vagueness of their functions or in their status (including their payment) as senior counselors, they feel significant conflicts arising from the lack of time and space for counseling work, particularly from the lack of special programs for seminars and work-shops to provide opportunities to improve counseling techniques.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE