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하위목표 유형에 따른 아동의 문제해결력

Title
하위목표 유형에 따른 아동의 문제해결력
Authors
정영숙
Issue Date
1992
Department/Major
교육대학원 교육심리전공
Keywords
교육심리
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This study was designed to examine elementary student's ability in the problem solving with Missionary-Cannibal(MC) problem. Solving in the MC problem, different subgoal types are control mechanism. Experiment was performed to compare difference of children's problem solving ability according to solution strategy, mathematics record, and sex. A total of 180 subjects (exclusive of 12 subjects) participated in experiment and subjects were required to solve MC-(3,2) problem. Different subgoals were presented according to strategy coditions (without (means-ends analysis) / half structura]/ structural) while solving the MC-(3,2) problem. The data was summarized by receding the number of total, legal, and illegal moves, and the time required to solve problem. The data from experiment was analyized by three-way anova (strategy(3) × grade (3) × sex(2)). The results were : 1. Subjects in the structural subgoal condition solved problem with the least moves (total, leagl, and illegal) and in the shortest solution time. Subjects in the others condition showed similiar performance both moves and solution time. 2. According to mathematics record, subjects in the high grade were superior and faster than subjects in the middle and low grade in performance. Because of uncler grouping according to circumstances, subjects in the middle grade didn't show consistent peformance pattern. 3. The interaction effect of strategy and grade condition was statistical significant in moves and solution time. Expecially, subjects in the both structural subgoal condition and high grade solved problem with the least moves and in the shortest solution time. On the contrary, subjects in the both means-ends analysis condition and low grade made the most moves and required the longest solution time. 4. According to sex, female subjects need to longer legal moves time than male subjects. But performance in the others dependent measures was showed to similiar. In the test of children's problem solving sbility, structural subgoal strategy turned out to be more effective in problem sieving than means-ends analysis strategy. Also the correlations of subgoal types and grade were high significant.;본 연구는 문제해결에서 여러 유형의 해결목표가 중요한 통제역할을 하는 선교사-야만인의 강건너기 문제를 이용하여 국민학교 아동들의 문제해결력을 알아보았다. 연구문제는 문제해결의 방략, 산수성적 그리고 성별에 따라 문제해결에 요하는 이동수와 해결시간을 비교하는 것이었다. 실험에 이용된 해결방략으로는 수단목표분석법과 하위목표 제시법 이었으며 실험의 결과 수단목표분석법을 적용한 경우보다 하위목표를 제시한 경우에 앞서는 수행결과를 보였는데, 하위목표유형에 따른 수행결과도 유의한 결과를 보였다. 즉 하위목표 둘이 포함된 구조적 하위목표 조건에서는 피험자들이 이동을 적게 하면서 문제를 빨리 해결했으며, 하위목표가 하나만 포함된 반구조적 하위목표 조건에서는 피험자들이 구조적 하위목표 조건보다 이동을 많이 하면서 문제를 느리게 해결했다. 교과성적에 따른 수행결과에서 상위 성적 집단이 중위나 하위 성적의 집단보다 빠르고 정확하게 문제를 해결했다. 그러나 중위 성적 집단은 하위목표 유형에 따라 일관된 수행결과를 보이지 않았는데, 이는 중위 성적 집단의 특성을 반영한 것으로 상황에 따라서 상위 또는 하위 집단과 근접할 수 있는 가변성을 나타낸 것이다. 해결방략과 산수성적과의 상호작용효과는 이동수 전체 해결시간 등의 종속측정치에서 매우 유의미한 결과를 보였다. 특히 구조적 하위목표조건에서 상위 성적 집단의 수행결과가 가장 빠르고 정확했으며 수단목표분석조건의 하위 성적 집단의 수행결과가 대체적으로 느리고 부정확했다. 성별에 따른 수행결과를 보면 합법적 이동시간에서 여학생이 남학생보다 오래 걸렸으며, 다른 조건에서는 별다른 차이를 보이지 않았다. 본 연구의 결과 국민학교 아동을 대상으로 한 문제해결력 검증에서 수단목표분석법의 적용보다는 하위목표 제시법의 적용에서 수행이 우세하였으며, 하위목표 유형과 교과성적간의 상관도도 매우 높았다.
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