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초등학교 동시 교재 연구

Title
초등학교 동시 교재 연구
Other Titles
(A) study on nursery rime teaching materials in elementary school
Authors
양향자
Issue Date
1998
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Keywords
초등학교동시교재
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 제6차 교육과정의 동시교육 지도내용과 동시단원의 학습목표를 분석하여 초등학교 동시작품의 특성을 밝히고 수록된 동시 작품들에서 그 특성을 찾아 타당성을 검토해 보았다. 그리고 아동들이 교과서에 수록된 동시작품을 얼마나 선호하는지, 또 어떤 유형의 동시를 선호하는지를 조사하여 문학 교육의 목적에 부합될 뿐 아니라 교육현장의 교수 - 학습 과정에서 효과적으로 활용되어질 수 있는 동시 작품을 교과서에 수록할 수 있도록 방향을 제시하는 데 목적이 있다. 교육과정의 분석에서는 각 학년별 지도내용이 단순한 것에서 복잡한 것, 구체적인 것에서 추상적인 것의 순서로 조직되었으며 지도내용의 체계화로 학년별 유기적 관련성 및 위계성을 분명하게 드러냈다. 그러나 고학년에서는 비유에 관한 언급이 미흡하고 민요 등 고전문학에 대한 지도내용이 따로 제시되어 있지 않았다. 교과서 동시 작품의 특성은 크게 즐거움을 주는 미감과 형태적인 특성을 들 수 있는데, 그 특성에 비추어 교과서 동시작품의 타당성을 검토해 보면 첫째, 자연친화적인 소재가 압도적으로 많아 소재의 편중을 보이고 있어서 현실 생활을 바탕으로 한 상상력을 확대하고 생생한 정서적 체험을 할 수 있도록 보다 다양하게 소재를 확대할 필요가 있다. 둘째, 의성·의태어의 사용이 전체 작품의 58%에 사용되어 많이 쓰인 편이다. 이와 같은 감각적인 시어의 사용으로 동시는 음악적이고 입체적이며 동적인 이미지를 드러내므로 즐거움을 줄 수 있는 시어의 선택이 중요하다고 본다. 셋째, 저학년 동시는 리듬감이 뚜렷하고 규칙적인 반복에서 오는 음악성이 강한 외형률의 동시가 많고 고학년 동시는 정형성에서 일탈한 다양하고 자유로운 형식의 동시가 많다. 저학년들은 소리나 규칙성, 반복성에 흥미를 느끼지만 고학년들은 외적인 형식보다는 주제나 소재가 주는 의미에 더 관심이 많으므로 행의 길이나 연바꾸기 등의 규칙적인 반복에서의 일탈을 통해서 시에 대한 흥미를 심화시킬 필요가 있다. 넷째, 저학년에서 고학년으로 갈수록 의성·의태어, 비유법 등의 표현적 요소가 대체로 적절하게 배열되어 있다. 그러나 은유는 4학년에서 가장 많이 쓰였는데 시의 선호도는 4학년이 가장 낮았다. 이는 4학년의 동시가 4학년 어린이들에게 다소 어렵기 때문일 것이다. 그러므로 동시 선정에 있어서 아동들의 발달단계를 고려해야 한다고 본다. 아동들이 선호하는 동시의 특성은 교과서 동시의 선호도를 조사하고 선호도가 50% 이상인 시를 중심으로 시의 특성을 분석하였는데 고학년보다는 저 학년에서 선호도가 더 높았다. 그러나 이 조사는 지역성을 고려하지 않고 서울의 일부 지역 어린이를 대상으로 했기 때문에 지역적인 편차가 있을 수 있다. 저학년은 규칙적으로 반복되는 언어적인 요소들로 인하여 리듬감이 뚜렷하고 감각적이며 음악적인 시와 형태상의 직유를 사용하여 비유의 의미를 쉽게 이해할 수 있고 상상에 의한 발견의 기쁨을 주는 시들을 선호하는 것으로 나타났다. 고학년 아동들은 노래하는 느낌이 강한 시보다는 소재나 주제가 주는 의미에 더 관심이 많고, 자신의 생활경험과 밀접한 관계가 있으며, 생각하게 하는 시들을 선호하는 것으로 나타났다. 또 다른 하나는 민요의 유희요에서 많이 볼 수 있는 말놀이 동요를 선호하는 것으로 나타났다. 그러나 이와 같은 초등학교 동시들은 대부분이 긍정적인 아름다움만을 표현한 것들이다. 삶의 다양한 체험과 올바른 정서의 표출을 위해서 현실 비판적인 동시도 고학년 작품으로 수록할 필요가 있다고 본다. 그리고 교과서 동시작품의 감상에 있어서도 작품의 수준에 맞추어 학습자의 감상과 이해의 폭을 넓혀줄 수 있는 지도법이 개발되어야한다고 본다. 앞으로 동시 교육에 관한 연구가 더욱 발전되어 교과서 수록 동시 작품이 문학교육의 본질과 아동의 발달단계 및 흥미에 맞게 이루어질 때 교육 현장에서의 동시 교육은 더욱 활성화되리라 생각한다.;The purpose of this study is to include the nursery rime works which are appropriate for the purpose of literal education and can be effectively used in the process of teaching-learning by analyzing the teaching contents of nursery rime education and the learning goals of nursery rime units in the 6th curriculum to define the characteristics of nursery rime works of elementary school and inspecting the reasons of the characteristics of each nursery rime work included in the elementary school texts. In the analysis of curriculum, the teaching contents of each grade are organized in the order of simple to complicated ones and concrete to abstract ones, and organic relationship between grades is definitely revealed with the systemization of teaching contents. However, in the upper grades, comment on symbols are not enough, and the teaching contents of Sijo and folk songs are also not presented separately. The characteristics of nursery rime works in textbooks are pleasant tastes and formal characters. In light of the characteristics, the following are the justifications of simultaneous works in text books. First, it is necessary to expand materials to more various field so that students can amplify their imagination based on real life and have vivid emotional experience because the emphasis of materials are disproportionately laid on nature-friendly ones. Second, the use of onomatopoeia and mimesis occupies the high proportion of the whole works, and nursery rimes reveal musical, three-dimensional and dynamic images with the use of this sensitive poem words. Third, nursery rimes for the lower graders have rhythmical and musical forms and those for the upper graders have various and liberal forms escaping fixed form. However nursery rimes have inner rhythm using intentional line division and sensitive poem words. Forth, expressional factors such as onomatopoeia, mimesis and simile are appropriately used from the lower grades. However, metaphors are the most often used in the fourth grade, but preference rate to the poems is low. This is probably because nursery rimes for are rather difficult. Therefore, we should consider the developing stage of children in selecting nursery rimes. The characteristics of children's favorite rimes are examined by examining the characteristics of the poems which have more than 50% of preference rate, and low graders rather than upper graders have higher preference. The first graders show the highest preference rate, and the fourth graders have the lowest. It is turned out that low graders prefer the poems that are rhythmical, sensitive and easy to understand by using musical lines and simile and also give them pleasure of discovery by imagination. Upper graders are more interested in the meaning of materials or subject than the poem having the strong feeling of singing, and prefer the ones which are closely related to their personal life experience and make them think. They also prove their preference to rhyming game verses often found in the folk songs. However, most of these nursery rimes for elementary school students express positive beauty. It is necessary to include some critical rimes for upper graders to let them have various life experience and express desirable emotions. I think nursery rime education will be more activated when nursery rimes included in the text meet with the essence of literal education, children's developing stage and interests by the development of studying nursery rime education in the future.
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