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한국과 미국의 중등교사양성교육과정에 관한 비교 연구

Title
한국과 미국의 중등교사양성교육과정에 관한 비교 연구
Other Titles
(A) STUDY ON THE SECONDARY SCHOOL TEACHERS' TRAINING COURSES OF KOREA AND U.S.A.
Authors
김연숙
Issue Date
1990
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육과정분야
Keywords
한국미국중등교사양성교육과정교육학
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This study was attempt to comparative analysis of secondary school teachers' training program of Korea and U.S.A, finding problems of secondary school teacher's training program, and suggestion to the Korea secondary school teacher's training program. The results from the study are suummarized as follows: 1. Curriculum In case of Korea, total necessary credits are more than 140 credits, and they are broken down as follows : 40 to 45 credits of cultural subjects, 70 to 85 credits of major subjects, 15 to 20 credits of teaching professional subjects, and 2 credits of student teaching. In case of U.S.A, it takes upon training system, and the period of education in mainly four years, though some college and school in several states implement five-year system. Total necessary credits are 120 to 150 credits, and they are broken down as follows : 40 to 55 credits of requirement general subject, 30 to 60 credits of major teaching field subjects, 20 to 35 credits of professional subjects and 5 to 15 credits of student teaching. 2. General education curriculum In case of Korea, the subjects that belong to each branch do not make harmony, and, in case of U.S.A, the subjects that beling to each branch are organized being distributed rather harmoniously. 3. Major teaching field curriculum In case of Korea, have comon facts : a) same subjects have different criteria of completion, and b) the teaching professional subjects which are incluede within the categoriz of major subjects. While, in case of U.S.A : a) has a common feature in the organization of subjects and b) the teaching professional subjects which are not included within the categoriz of major subjects. 4. Teaching professional curriculum Almost all the teaching profession subjects are those of educational science. Also, any connection between major subjects and teaching profession subjects is hardly found : while, the professional education curriculum in case of U.S.A, has generally connections with the major teaching field subjects. 5. Student teaching In case of Korea, it demands normally more than four weeks for two credits. On the other hand, at least more than eight weeks of student teaching is asked, in case of U.S.A, and it is recommended for students to have field experiences before actual practice. The credits are 5 to 15 points. Based on the results from the study, following guidelines are supported to reinforce the speciality of the curriculum of college of education in Korea. 1. There should be a define of the concrete educational purpose and target by the college of education. 2. In connection with the culture or general curriculum, the subjects which belong to each have a need. to be organized to balance. 3. The subjects or the secondary school curriculum should be designated as the major subjects, and studies for systematic organization are needed. 4. The educational subject by which a connection between the major and professional subjects can be found ought to be opened. 5. Student teaching should be managed to be more than two months attempt to have the teacher candidates have the experience and direct contacts with students enough. 6. The process of studies for the establishment of secondary school teachers' training courses should be continued.;본 연구의 목적은 한국과 미국의 중등교사양성교육과정의 내용을 비교·분석하여 중등교사양성교육과정의 개선을 위한 기초 자료를 제공하는데 있다. 이를 위하여 중등교사에게 요구되는 자질과 전문성, 교육 목적설정요소를 알아보고 우리나라와 미국의 교육목적 및 목표, 중등교사양성제도, 그리고 교육과정을 비교·분석하였다. 이 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 1 . 교육목적 및 목표 우리나라 사범대학의 교육목적 및 목표는 사범대학 나름의 교육목적이나 목표가 구체적으로 뚜렷하게 설정되어 있지 못하였다. 그러나 미국은 종합대학 내 사범대학에서 제시한 것을 통해 대체로 찾을 수 있었다. 2 . 중등교사양성 제도 한국·미국 모두 개방적 양성체제이다. 3 . 교육과정의 구성 a . 우리나라의 경우 교육기간은 4년제이다. 총이수학점은 140학점 이상이고 교양과목 40 ∼ 45학점, 전공과목 70 ∼ 85학점, 교직과목 15 ∼ 20학점, 교육실습 2학점으로 구성되었다. b . 미국의 경우 교육기간은 대부분 4년제이며 몇 개의 주에서 5년제의 양성교육을 하고 있다. 총이수학점은 120 ∼ 150학점이고, 교양과목 40 ∼ 55학점, 전공교수과목 30 ∼ 60학점, 교직과목 20 ∼35학점, 교육실습 5 ∼ 15학점으로 구성되었다. 4 . 교양교육과정 우리나라의 경우 각 계열에 속하는 과목이 균형을 이루지 못하고 있는데 반해 미국의 경우는 각 계열에 속하는 과목이 비교적 균형있는 배분을 이루면서 구성되어 있었다. 5 . 전공교육과정 a . 우리나라의 경우 동일한 교과목의 이수구분이 다르게 되어 있었고 전공과목내 각교과교육분야 과목이 포함되어 있었다. b . 미국의 경우 전공교수과목 구성의 공통점이 대체로 있었으며 전공교수교육과정에 교직과목이 포함되어 있지 않았다. 6 . 교직교육과정 우리나라의 경우 교직교육이 이론중심의 교육임에 반해 미국의 경우는 교직교육이 전공교수과목과 연계되어 있고 현장경험·교육실습의 교육실제와 관련되는 과정이었다. 7 . 교육실습 a . 우리나라의 경우는 보통 4주이상으로 2학점을 이수하고 있었다. b. 미국의 경우 최소한 8주이상으로 교육실습이전에 현장경험을 갖도록 귀장하고 있었다. 학점은 5 ∼ 15학점을 이수하는 것이었다. 이 연구의 결과를 토대로 우리나라 사범대학 교육과정의 전문성을 심화하기 위하여는 1 . 사범대학의 구체적인 교육목적 및 목표제시가 있어야 하며, 2 . 교양교육과정은 각계열에 속하는 과목을 균형있게 편성할 필요가 있으며, 3 . 전공교육에서는 전공과목만을 이수해야 하고 전공과목에 포함되어 있는 각교과교육과목은 교직교육에서 전공과목과 연계지어 구성하는 연구가 필요하며, 4 . 교직교육과정은 이론중심이 아닌 것으로 각교과교육이 강화되어야 하는 점과, 5. 교육실습기간은 8주이상으로 하여 교육현장경험기간과 직접 학생을 지도하는 기간으로 마련됨이어야 하며, 6 . 중등교사양성교육과정을 확립해 나가는 연구노력의 과정이 계속되어야 하겠다.
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