View : 15 Download: 0

예능계 중고등학교 여학생의 자아개념에 관한 연구

Title
예능계 중고등학교 여학생의 자아개념에 관한 연구
Other Titles
study on self -concept of art school students
Authors
최창숙
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육심리분야
Keywords
예능계중고등학교여학생자아개념
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 예능계 중고생의 자아개념에 관한 것으로 그들의 자아개념 수준을 중고생의 전국 규준과 비교해 보고, 예능계와 인문계학생들간의 차이를 알아 보고, 예능계 고등학생의 자아개념 점수는 그들의 학과성적, 자능, 실기성적과 각각 어떠한 상관이 있는가를 밝혀본 것이다. 예능계 중학교 여학생 122명, 인문계 중학교 여학생 131명, 예능계 고등학교 여학생 183명. 인문계 고등학교 여학생 117명을 대상으로 자아개념 검사를 실시하고 집단간의 점수 차이를 비교하였으며 예능계 고등학교 여학생 183명은 지능검사를 실시하고 학과성적 실기성적을 조사하여 그들의 자아개념 점수와의 상관관계를 알아 보았다. 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 예능계 중고생의 자아개념이 전국규준보다 높은 수준에 있다. 2. 예능계 중학생의 자아개념이 인문계 중학생의 자아개념보다 높은 수준에 있다. 3. 예능계 고등학생의 자아개념이 인문계 고등학생의 자아개념보다 높은 수준에 있다. 4. 인문계 중학생과 고등학생의 자아개념 점수의 차이는 없고, 예능계 중학생과 예능계 고등학생간의 자아개념 점수는 부분적으로 자아수용성, 도덕적 자아, 자아평가에서 고등학생이 유의한 차로 높게 나타난다. 5. 예능계 고등학생들의 자아개념에 영향을 주는 변인으로 학과성적, 지능, 실기성적이 작용한다. 즉. 예능계 학생들은 전국규준대상 학생들이나 인문계 학생들보다 높은 수준의 자아개념을 가지고 있으며, 고등학교 시기에 나타나는 정체위기 의식이 인문계보다 적게 나타나는데 이는 진로선택에서 오는 갈등과 방황이 적기때문이라고 여겨지며, 예능계 고등학생들에게는 전공 실기성적이 중요한 의미를 갖는다는 것을 알 수 있다.;The purpose of this study is to find the difference between the self-Concept of Middle and High School Students and that of Arts School Students and to search for the relation between their Self-Concept score and their school grade, 1.0. and grade of Arts. After Self-Concept testing, the difference of Self -Concept score between the two groups was compared and Self-Concept score and relation quotient were produced to search for the relation between making up Self-Concept and grade of Arts in addition to school grade and I.Q. The consequences of this study reveal as follows : 1 . The Self-Concept score of Arts School Students is higher than that of Middle and High School Students on a nation-wide. 2. Arts School Students have higher degree of Self-Concept than that of Middle and High School Students who reside in Seoul in particular in desirous circumstances. 3. There is no difference between the degree of the Self-Concept of Middle School Students and that of High School Students. 4. But the Self-Concept of Arts High School students Partly reveals higher score than that of Arts Middle School students in terms of self satisfaction score, moral ethical self score, and self criticism. 5. Grade of Arts in addition to their school grade and I.Q. as a primary factor has an influence on the self-concept of Arts High School. In conclusion the self-concept of Arts School Students is higher than that of Middle and High School Students on a nationwide scale and these who reside in Seoul in particular in desirous circumstances. And we can see that the ability of performing arts has an influence on the making up Self-Concept. I presume that the reason why the self-identity crisis phenomenon of High School Students reveals more often than that of Arts High School Students is that they have some problem that is the trouble or the confusion derived from taking course in life and in job.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육심리전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE