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중학교 소설지도를 위한 수업방안 연구

Title
중학교 소설지도를 위한 수업방안 연구
Other Titles
study on the educational method of the prose fiction in secondary school
Authors
이선나
Issue Date
1998
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Keywords
중학교소설지도수업방안
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
근자에 이르러 學校敎育에 있어서 새로운 敎育課程의 개편에 따라 설정된 지침에 의하면 종래의 言語能力 위주의 실용주의적 國語敎育에서 문학중심의 이상주의적 입장을 강화하고 있다. 같은 국어라고는 하지만 언어교육과 文學敎育이 각기 점유하고 있는 위치와 目標가 구별되어 그 학습방법이나 학습형태, 지도방법에는 큰 차이가 있어야 한다. 소설교육의 方案은 소설의 본질과 교육의 원리가 만나는 곳에서 마련되어야 한다. 소설과 교육의 공통원리로서 價値目標를 지향한다는 점을 들 수 있다. 또한 소설의 특성에 적합한 探究的 과정의 수업방식이 소설 교육의 또 하나의 원리로 생각될 수 있다. 이와 같은 소설 교육의 원리에 따라 소설을 敎果的으로 지도할 수 있는 수업 모형으로 5단계로 이루어진 문학제재 수업의 일반 절차 모형이 있다. 본 연구에서는 이 문학 제재 수업의 일반절차 모형을 '사랑 손님과 어머니'의 作品에 적용해 보았다. 그런데 이 모형은 작품마다 달리 나타나는 가치 갈등의 성격이나 전개 양상을 고려하여 신축성 있게 고려되어야 할 것이다. 현행 제6차 교육과정에서 중학교 국어과 文學領城은 문학이론에 바탕을 둔 작품의 감상을 통하여 높은 수준의 지적 능력을 발달시켜 주며 예술로서의 文學의 아름다움을 느낄 수 있도록 하고 있다. 그러나 현재 중학교 국어과 文學敎育은 방향 및 목표 설정에 혼선을 거듭해 수업 현장에서 문학 교육의 방법을 혁신하지 못한 채 단지 일방적 강의 중심의 수업 방식을 답습해 오고 있는 실정이다. 이에 전반적으로 國語科 교사들의 문학 영역 지도에 대한 인식이 새롭게 바뀌어져, 문학 지식을 설명하고 판서하여 획일적으로 외게하는 주입식 교육에서 벗어나 學習者 中心으로 전환되어야 하며, 學生 자신의 경험과 관련지어 문제를 제기하고 토론하는 탐구적 수업 방식으로 개선되고 정착되어야 할 과제를 안고 있다. 즉 학생들이 文學 作品을 읽음으로써 삶의 경험을 풍부하고 깊이 있게 하여 인간에 대한 폭넓은 이해를 하고 올바른 삶의 지향점을 찾을 수 있게 해야 한다. 文學 作品은 藝術性과 아울러 교육적 측면에서 엄선되어야 한다. 뛰어난 작품은 교육적 효과를 가지고 있기 때문에 훌륭한 作品은 학생들로 하여금 바람직한 성인으로의 성장을 돕는 기능을 갖는다. 따라서 학생들이 흥미를 느껴 공감대를 形成할 수 있는 참신한 작품 문학적 가치가 뛰어난 작품을 선택하여 文學 作品을 학습하는 가운데 풍부한 정서, 조화로운 감성을 기를 수 있도록 해야 한다. 小說 作品을 공부하는 궁극적 目的이 價値를 內面化하고 예술적 감동을 통해 정서를 순화시키고 인격을 완성시키는데 있음을 인식시키고 실제 수업은 학생 스스로 作品을 즐기는 가운데 다양한 삶의 모습을 이해하며 전체적으로는 作品을 감상하는 것을 中心으로 기타의 원리, 이론 등이 포괄적으로 다루어지는 것이 文學敎育의 측면에서 필요하리라고 생각된다.;To the directions and guides about the educational curricula that is remodeled recently, the stress point of the education of the national language was changed from the language centered pragmatic one to the literature centered idealistic one. Inspite of the national language is only one, the linguistics and the literature are not the same so needs specialized stands and goals are applied to each area, and also the teaching and learning methods are different greatly for the linguistic one and the literary one. A plan for the education of the prose fictions is prepared at the point where the nature of the novels and the principles of the educations are met. Both the novel and the education have the same goal for the value. And also the method of the lesson of the exploration procedures that suit to the speciality of the novel, is an another example of the literacy education. This principles of the novel education are adopted to a model of the educational methods that have the five different procedures. In this study, I applied this direction and guides of the literature education to 'the guest at reception room and Mother's. By the way when the application of this model used, it must be much regards on the value and the conflicts of the each work with flexibilities. In the Sixth Educational curricula for the middle school, through the korean language literature area is based on the literary theory for the appreciation of the novel, one will be able to develope the highest intellectual level and feel the essence beauty of the literature. But in the real field, where the uni-directional education methods are usual, so there is no revolutionaries in the teaching and learning methods. The problems are here, so the most teachers of the Korean language now come to know that and need the new methods of teaching from the uni-directional cramming educations to the students-centered, research-oriented educational methods so they can rise a problem spontaneously and discuss about that with their experiences. That's our current problem in hand. Though reading the literature, students are able to rich the experiences, to touch the deep understandings of the human nature, and to direct the right way to go. The literature must be selected cautiously on the aspects of are and the education. the brilliant works implicate the very educational aspects, so they can help the adolescents going the right ways. The selected readings may have the interesting components, the literary value itself, and also have plenty of emotions, balanced sense of perceptions. The ultimate purpose of the learning the literature is to internalize the value and to feel the artistic for the refinement of the emotion and the completing the personality. In the actual lesson, the students themselves can enjoy the diversity of the various human lives for they could integrate the quality of the literature and the theories and principles of the linguistics. There are needed in the field of the literature education.
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