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뇌졸증환자가 가족교육이 가족의 부담감 및 역할스트레스에 미치는 영향

Title
뇌졸증환자가 가족교육이 가족의 부담감 및 역할스트레스에 미치는 영향
Authors
남미숙
Issue Date
1997
Department/Major
교육대학원 간호교육전공
Keywords
뇌졸증환자가족교육가족역할스트레스
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
급속한 의학의 발달과 다각적인 접근에도 불구하고 뇌졸증은 우리나라 사망원인의 1위를 차지하는 고위험 질환으로, 생존하더라도 약 2/3에서 편마비의 후유증이 영구적으로 잔존하는 심각한 만성건강 문제이다. 질환의 특성상 뇌졸증 환자는 자가간호 수행의 어려움으로 인해 의존적이 되고 지적퇴행, 우울, 좌절, 불안과 같은 신체적, 정서적 고통을 경험하게 하며, 대부분 환자를 돌보는 이가 가족원인 우리나라상황에서는 질병에 대한 책임을 가족에게 위임할 뿐아니라 만성질환자들의 의료비 절감을 위한 조기퇴원으로 인해 그 가족원에게 신체적, 정서적, 심리적, 경제적 부담감을 야기시킨다. 이에 본 연구는 증가된 지식과 정보, 그리고 기술이 환자를 돌보는 가족원의 능력을 신장시키고 그들의 부담감과 불편감을 감소시킬수 있다는 것을 근거로 뇌졸증환자를 돌보는 가족을 대상으로 조사한 스트레스요인과 Saint Margaret Mercy Healthcare Centers (SMMHC) in Hammond의 뇌졸중교육프로그램을 기초로 교육프로그램을 개발하고, 가족교육을 실시하여 제공된 교육이 뇌졸증환자를 돌보는 가족의 부담감과 역할스트레스 경감의 효과를 파악하고자 본 연구를 시도하였다. 연구 설계는 유사실험연구로서 뇌졸증환자 가족교육프로그램을 독립변수로, 가족의 부담감 및 역할스트레스를 종속변수로 하는 단일군 전후 유사실험 설계이다. 연구대상은 서울에 있는 모종합병원의 신경과와 재활의학과에 통원 치료를 받고 있거나 입원해 있는 뇌졸증환자 가족들 가운데 본 연구 참여동의서에 서명한 가족 35명을 선정하였다. 자료수집 기간은 1997년 9월 23일에서 11월 1일까지 총 40일 간이었다. 본 연구에 사용된 도구는 Mark Novak & Carol Guest(1989)가 개발한 5가지 영역으로 구성된 가족의 부담감 측정도구와 Zarit(1980)이 개발한 도구를 참고로 한국의 실정에 맞게 이숙자(1993)가 수정 작성한 부담감 측정도구와 양영희(1992)가 여러선행 연구를 기초로 작성한 역할스트레스 측정도구와 질환에 따른 환자의 특성으로는 강현숙(1984)의 ADL check list를 사용하였으며, 교육프로그램은 미국 Saint Margaret Mercy Healthcare Centers (SMMHC) in Hammond의 뇌졸증교육프로그램과 대상자의 스트레스요인을 근거로 본 연구자가 작성하였다. 본 연구에서 조사한 연구도구의 신뢰도는 가족의 부담감이 α=.917이었으며, 역할스트레스는 α=.67, ADL check list는 α=.975로 나타났다. 수집된 자료는 SPSS/PC+프로그램을 이용하여 일반적 특성을 실수와 백분율, 평균, 표준편차를 구하였고, 교육프로그램 시행전후의 비교는 t-test, ANOVA를 이용하여 유의성 검정을 하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 1. 대상자에게 교육전에 비해 교육을 제공한 후 역할스트레스는 유의하게 낮아졌다(t=4.27, p=.00). 2. 대상자에게 제공한 교육프로그램과 부담감과는 통계적으로 유의하지 않는 것으로 나타났다 (t=.16, p=.87). 3. 대상자의 일반적 특성중 가족의 부담감과 경제수준의 관계는 유의한 것으로 나타났다(F=10.09, p=.87). 4. 가족의 부담감과 환자의 자가간호수준 관계는 유의한 것으로 나타났다(F=6.38, p=.00). 이상의 결론에 비추어볼때 본 교육프로그램은 환자가족의 역할스트레스는 감소시켰으나 가족의 부담감을 감소시키지는 못했다. 가족의 부담감이 경제수준 및 환자의 자가간호수준과 유의한 것으로 분석됨에 비추어 실제적인 재정면의 가족 부담감은 교육프로그램이 별 도움이 되지 못한 것으로 생각된다. 따라서 이러한 교육적 중재를 통해 증가된 간호지식과 정보는 가족원이 환자를 돌보는 역할에 대한 스트레스와 불편감을 완화하여 가족원의 능력을 증진시킬 것으로 생각된다. 그러므로 교육에 대한 평가를 통해 지속적인 교육적 중재가 필요하다.;In spite of the fast development and multiple approach to medicine, the stroke is the first cause of death in Korea, and 2/3 of stroke patients have permanent hemiplegic aftereffect from surviving the stroke. Due to the characteristics of the disease, prolonged nursing care makes a stroke patient to become dependent because of the self-care difficulty, and a patient experiences physical and emotional sufferings such as cognitive degeneration, melancholy, frustration, and anxiety(Park, 1988)etc. Most familie's care-givers want early discharge from hospital due to decrease medical bills and other family related reasons. This in furun causes physical, emotional, psychological and emotional burden to the family members. This research was based on the theory that increased knowledge, information, and techniques could improve care-giver's ability and will decrease burden and inconvenience. Therefore, the purpose of this research is to investigate stress level and nursing demand of stroke patients' family to enforce educational program based on the result of the investigation, and to decrease burden and role-stress level of family care-givers by receiving the education given by nursing specialist. Thirty-five families with stroke patient who signed on documented agreement were the subjects in this research. They were either out- or in-patient of the department of neurology and department of rehabilitation in a certain general hospital. The data were collected during 40 days from September 23 of 1997 to November 1 of 1997. The study is single group pre & post quasi-experimental design, which is based on education program of stroke patient's family as indepentdent variable and burden & stress for their role of the family as depentdent variable. Lee's Burden measurement tool and Yang's Role-stress tool were used on this research. In addition, this researcher prepared educational program based on subject's request and SMMHC program. The reliability of research tools was alpha=0.92, and 0.67. The collected data were analyzed with actual number, percentage, M, and SD of general characteristics by using SPSS/PC+ program. The comparison of pre- and post was done by t-test and ANOVA was used to examine the reliability. The results were as follows: 1) The Role-stress level of the subjects decreased after receiving educational program(t=4.27, P=.00). 2) The educational program did not decreased family's burden level( t=.16, P=.87). 3) Among the general characteristics, the relationship between burden and economic level of patient's family is proved to be related(F=10.09, P=.00). 4) The relationship between burden of family and self care level is proved to be related(F=6.38, P=.00). Reflecting above results, this educational program reduced the role stress of patient's family but failed to reduce the burden of them. Family burden is to be analysed of its relationship with their economic level and self care level of patient. It is considered that this kind of increase nursing knowledge and information through educational arbitration smoothen the role stress and uncomfortableness of family member and promote their ability for that. Therefore, successive arbitration through estimation for education is necessary.
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