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집단상담이 여학생의 인성특성 및 적응성 변화에 미치는 효과

Title
집단상담이 여학생의 인성특성 및 적응성 변화에 미치는 효과
Other Titles
(The) Effect of the Group Counselling Experiences on the Improvement of Personality and Adaptability in Girl Students
Authors
설수인
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육심리분야
Keywords
집단상담여학생인성특성적응성변화
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This study deals with the effect of the group counselling which is carried out with mentality development training program based on precedent researchs about the group guidance and group counselling. As the subject of study, the author chose 16students as an experimental group among classmates of a middle school class after going through an examination of human nature and adaptabilty as a pretest. Group counselling was performed for 150-180 minutes once a week(total 5times), and the contents of the program were designed for students to understand and solve their problems which they felt in school life and family life, and to build up affable personal relations by making them seize who they are and their own specific character. Mentality development training program (Kim, Yeo-Ok), Seoul Metropolitan Educational Research Institute's program and the program for self-growth (Lee, Hyeong-Deuk) were reorganized selectively for the group counselling in this study. The examination of human nature (Whang, Eung-Yeon, 1990) and the test of standard adaptability (Kim, Ho-Kweon, 1968) were used as instruments. And data processing was as follows : calculation and comparison of means and standard deviation in experimental group and control group : measurement of attentiveness with T-test. The subject of study and results of this study are as follows : 1) Q : If they go through this group counselling, will girl students' score of the examination of human nature change? A : After counselling, a significant difference was found in three subordinate fields of the test of human nature between experimental group and control group (P< .05). 2) Q : Where will a significant difference be found, if there is a change in a score of the examination of human nature? A : As a result of group counselling experimental group showed significant difference from control group in the area of dominance (t=2.55), sociality (t=2.45), and achievement (t=2.96) (p< .05). 3) Q :Will girl students' adaptability be improved through the process of group counselling? A : After counselling, there was a significant difference between experimental group and control group in the area of 'my society' (t=2.17), p< .05). Students' general opinion on this counselling program was positive and they said that it was a good opportunity for self-analysis. But such limitations as follows were pointed out : 1) We will meet problems in generalizing results of the study, because subjects of this study were limited to middle school girl students. 2) Continuous performance of group counselling with effective programs is needed.;본 연구는 집단지도나 집단상담에 대한 선행연구들을 기초하여 연구자가 심성계발 프로그램을 근거로 집단상담을 실시했을때 중학교 여학생의 인성변화와 적응성 향상에 미치는 효과를 알아보고자 한다. 집단지도는 학생들에게 그들 자신의 문제에 대한 통찰력과 해결력을 키워주며 자신의 성숙을 도와 행동의 변화를 가져오게 하는 일종의 상담 활동으로 생활지도에 있어서도 매우 유익하다. 연구 대상은 여자 중학교 1학년 1개 학급에 사전검사로 인성검사와 표준적응검사를 실시하고, 집단상담 참가 희망자 중에서 검사점수분포에 따라 실험집단 16명을 선정하였다. 집단상담은 실험집단을 대상으로 1주 1회 총 5회로 각 回는 150-180분씩 실시하였다. 집단상담 프로그램은 학생들이 자신의 모습과 성격특성을 충분히 파악하고, 학교생활과 가정에서 그들이 느끼는 문제를 보다 잘 이해하고 해결하며, 원만한 대인관계를 맺는데 도움이 되도록 구성하였다. 김여옥의 심성계발 프로그램, 서울시 교육연구원의 프로그램과 이형득의 자기 성장을 위한 프로그램을 선별적으로 재구성하여 집단상담을 실시하였다. 본 연구에서 사용된 도구는 황응연(1990)의 인성진단검사와 김호권(1968)의 표준적응검사이며 자료처리는 실험집단과 비교집단의 사전·사후검사의 평균, 표준편차를 산출, 비교하고 t-검증을 실시하여 유의도를 알아보았다. 본 연구에서 다루는 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 본 연구에서 재편성한 프로그램을 가지고 실시한 집단상담의 과정을 통하여 중학교 여학생들의 인성검사 점수는 변하겠는가? 둘째, 본 집단상담 경험 후, 인성검사 점수의 변화가 있다면 어떤 하위영역에서 유의한 차가 있겠는가? 셋째, 본 집단상담의 과정을 통하여 중학교 여학생들의 적응성이 향상되겠는가? 넷째, 본 집단상담 경험 후, 적응성이 향상되었다면 표준적응검사의 어떤 하위영역에서 유의한 차가 있겠는가? 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 집단상담 후, 중학교 여학생의 인성검사 점수는 실험집단과 비교집단간에 유의한 차를 나타냈다. 2. 집단상담 후, 인성진단검사의 하위영역중 지배성, 사회성, 성취성 영역에서 유의한 차를 나타냈다. 3. 집단상담 후, 표준적응검사의 하위영역중 '나의 사회 ' 영역에서만 실험집단과 비교집단간에 유의한 차를 나타냈다. 결과를 종합하면, 본 연구에서의 집단상담이 중학교 여학생의 긍정적인 방향으로의 인성변화와 적응성 향상에 효과적이었다고 할 수 있다.
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