View : 517 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author權寧在-
dc.creator權寧在-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:38Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:38Z-
dc.date.issued1990-
dc.identifier.otherOAK-000000023752-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/198809-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000023752-
dc.description.abstractThis study is tried from the question which the literature is educated by the correct materials when the importance of the education of literature is gradually recognized, and the materials of literature are separately in the high school. Particularly, in case of poetry, which the importance of its trivial parts is great in the whole work by the condensed form of the language, how to be made to the text is the serious subject which defines basically the quality of the education of poetry. In this study, I compare the poems as the text in the middle school and the high school with the originals, look into the differences, and research and present how such variations spoil the true meaning of its original poems,' and then what kind of influences are made to the education of poetry as the education of literature. Prior to the discussion, I review the structural point of view of poetry in order to support basically practical investigations. The structural point of view of poetry, which considers the poetry as one organically structured form, emphasizes the particularity of the language of poetry and autonomy of the poetry, is used as the basis for the reason which the poems should he showed in the text as same as possible with the originals. The particularity of the poem should not be ignored even when the poems are textualized. The voluntary modification and addition must be sublated for the perfect education of the poetry, and then the poems can be educated vividly and meaningfully.;본 연구는 문학 교육의 중요성이 점차 인식되고 있는 바 고등학교에서는 따로 문학 교재가 독립되기에 이른 이때, 과연 바른 교재로 문학 교육을 하고 있느냐에 대한 의문에서 시도되었다. 특히 압축된 언어 형식으로, 부분과 전체와의 연계성이 강조되는 시의 경우 어떻게 교재화되느냐 하는 문제는 시 교육의 質을 근본적으로 결정하는 중대한 문제가 아닐 수 없다. 이에 본 연구에서는 중·고 국어 교과서에 실린 시 작품을 原作과 비교하여 보아 어떻게 차이가 나는가를 살펴보고 그러한 변형이 原詩의 참맛을 어떻게 변질시키는가, 그리하여 문학 교육으로서의 시 교육에 어떠한 영향을 미치는가를 연구, 제시하였다. 그리고 이러한 실제적 고찰을 이론적으로 뒷받침하기 위해 論議에 앞서 구조주의적 관점의 詩觀을 살펴보았다. 시를 하나의 유기적 구조체로 보고 詩語의 특수성, 시의 자율성을 강조하는 구조주의적 시관은 가능한 한 시를 원작 그대로 교과서에 실어야 할 이유를 밝히는 근거 자료로 활용되었다. 시는 교재화될 때도 시로서의 특성이 무시되어서는 안 된다. 따라서 임의적인 수정·첨삭은 온전한 시 교육을 위해 지양되어야 한다. 그럴 때, 보다 생생하고 의미 있는 시 교육이 이루어질 수 있을 것이다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A.연구의 필요성 = 1 B. 연구 방법 및 제한점 = 3 Ⅱ. 시 교육의 의의 = 5 Ⅲ. 구조주의적 관점과 시 교재 = 8 Ⅳ. 시 작품의 수정 양태 = 20 A. 부분 삭제 = 22 B. 표준말화 = 27 C. 표현의 변경 = 37 D. 제목의 변경 = 45 E. 외래어 표기 변경 = 46 F. 행·연의 변경 = 48 G. 부호의 첨삭 = 54 Ⅴ. 결론 및 제언 = 57 참고문헌 = 59 부록 = 63 ABSTRACT = 68-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1987356 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject시 교재-
dc.subject수정 양태-
dc.subject원작-
dc.subjectpoem materials-
dc.title詩 敎材의 修正 樣態에 관한 硏究-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle原作과의 비교를 중심으로-
dc.title.translated(A) Study on modification shape of poem materials : Focusing on comparing with orginal poem-
dc.format.pagev, 69 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 어학교육전공한국어교육분야-
dc.date.awarded1990. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE