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상담자의 언어반응과 내담자의 자아개념 및 성별 요인이 상담과정에 미치는 영향

Title
상담자의 언어반응과 내담자의 자아개념 및 성별 요인이 상담과정에 미치는 영향
Other Titles
(A) Study on the Effect of Counselor's Verbal Responses and Client's Level of Self-concept and Sex upon Counseling Process
Authors
이미정
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 교육심리전공
Keywords
상담자언어반응내담자자아개념성별 요인상담과정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
상담자의 언어반응유형과 내담자의 자아개념수준 및 성별 특성이 초기상담에서 어떻게 상호작용하는지를 고등학생을 대상으로, 모의 상담방법을 통해 알아보고자 하였다. 상담자의 언어반응유형은 상담자 언어반응의 기저선이라 할 수 있는 사실기술반응과, 인본주의 심리학의 접근방식에 입각한 자기관여반응을 비교하고자 하였다. 내담자의 특성으로는 자아개념 수준 고저와 성별요인을 선정하여 상담자에 대한 평가가 전문성, 성실성, 호감도 차원에서 어떻게 지각되는지를 분석하고 또한, 내담자 특성에 따라 내담자 가진 문제의 종류가 다른지를 현상학적으로 알아보았다. 이러한 변인들의 상호작용효과를 알아보기 위해서, 자기관여적/사실기술적 언어반응유형(2) x 자아개념 고/저 (2) x 성별 남/여 (2)로 완전 무선요인설계를 사용하였다. 각 조건에 따라 15명 씩 총 120명 (남60명 , 여60명)을 선정하여 실험 후, 상담자 평가질문지를 평정하고 사후질문지를 통해 문제를 진술하게 하였다. 본 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 상담자에 대한 전문성은 내담자의 자아개념이 높을수록 높게 지각되었다. 둘째 , 상담자에 대한 성실성은 내담자의 자아개념이 높을수록 높게 지각되었다. 또한 성실성은 상담자의 언어반응유형, 내담자의 자아개념 및 성별에 따라 다르게 지각되었다. 즉 자아개념이 높은 경우 남자는 자기관여조건에서, 여자는 사실기술조건에서 더 높게 성실성을 평가하고,자아개념이 낮은 경우는 남자는 사실기술조건에서, 여자는 자기관여조건에서 성 실성을 더 높게평가하였다. 셋째, 상담자에 대한 호감도는 전문성 지각과 마찬가지로 자아개념이 높을수록 호감도를 높게평가하였다. 넷째, 상담자의 반응유형 및 내담자의 자아개념수준과 문제종류 간에는 유의미한 차이가 발견되지 않았다. 부수적으로 나타난 결과로는 고등학생들이 교육적-직업적(진로에 관한) 문제보다사회적-정서적문제를 더 느끼는 것으로 나타났다. 본 연구 결과, 상담자의 기술이라고 할 수 있는 언어반응유형이 상담의 효율성에 영향을 미치기보다는 내담자 변인이 더 의미있게 작용한다는 것으로 밝혀졌다.;This study has attempted to see how the interaction between counselor's variuables-type of counselor statement -and client's variables- level of self-concept and sex - affects client's responses. The verbal statements are devided into two types: self-involving statement which is based on humanistic psychology and descriptive statement which is base line of counselor's verbal responses. Both statements are conditioned positively. Types of statements are manipulated by recorded counseling script. Level of self-concept and sex are measured by ounselor rating form which consists of client perception of counselor - expertness, trustworthiness, and attractiveness. And this study examined about what kind of problems they show their concern according to client characteristics phenomenologically. To see the effect of the interaction of independent variables, the experimental method of randomized factorial design was adopted and it was applied to 120 male and female high school students. The results of this experimental study are as follows. First, subjects whose self-concepts are high perceived more counselor expertness than low self-concept subjects. Second, perception of the counselor trustworthiness was more in high self-concept groups than in low self-concept groups. And coounselor's response type, client's self-concept level and sex shows difffernt perception toward counselor trustworthiness. In the case of high self-concepts, male subjects showed more trustworthiness in the self-involving group than in the descriptive group but female subjects showed more in the descriptive group than in the self-involving group. In the case of low self-concepts, male subjects showed more trustworthiness in the descriptive subjects showed more trustworthiness in the descriptive group but female showed more in the self-involving group. Third, client's perception of counselor atttractiveness is higher in the high self-concept groups than in the low self-concept groups as shown in the perception of expertness. Forth, subjects felt social-emotional problems more than educational-vocational(career) problems relatively. This study suggests that client variables have more influence on counseling than counselor's verbal responses which is the expression of his approach.
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