View : 18 Download: 0

텔레비젼 유아대상 프로그램 제작진의 '교육성'과 '오락성'에 대한 정의와 실현방식

Title
텔레비젼 유아대상 프로그램 제작진의 '교육성'과 '오락성'에 대한 정의와 실현방식
Other Titles
(The) definition and method of realistic implementation of 'education' and 'entertainment' in Children's TV programs : Case Study based on MBC's "PoPoPo"
Authors
김현주
Issue Date
1998
Department/Major
대학원 신문방송학과
Keywords
텔레비젼유아대상프로그램제작진교육성오락성
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
텔레비젼 유아대상 프로그램에 있어서 중요한 두가지 가치인 교육성과 오락성에 대한 기존의 논의들을 종합해 보면 교육성이 우선적 가치가 되고 오락성은 이를 위한 수단이어야 한다는 이상형을 설정하고 있다. 그리고 이러한 기준을 중심으로 유아대상 프로그램에 대해 비판하고 있다. 하지만 이러한 입장은 현실을 고려하지 않은 것으로서, 실제 유아대상 프로그램이 제작되는 제작현실을 기반으로 한 관련연구가 필요하다고 할 수 있다. 본 연구에서는 우리나라 유아대상 프로그램 중의 하나인 MBC <뽀뽀뽀>제작과정을 대상으로한 사례연구를 통하여 교육성과 오락성에 대한 정의가 제작현실 속에서 어떻게 구성되어 있고, 이러한 구성과정에 영향을 미치는 요인들은 어떻게 작용하고 있는가에 대해 분석하고자 하였다. 연구방법은 참여관찰과 인터뷰를 사용하였는데, 제작진들의 인식을 바탕으로 하였다. 연구에서 얻어진 자료들은 다음과 같은 분석과정을 거쳤다. 첫째, 제작과정 상의 제약요인들은 무엇이고, 이것이 제작에서 어떻게 작용하고 있는가를 보았다. 그리고 이러한 제약요인들에 대한 분석을 통해 제작진이 추구하고 싶어하는 점들을 찾아냈다. 둘째는 두팀 체제로 인한 여유자원을 제작진이 어디에 투자하게 되는가를 살펴보았다. 그리고 마지막으로는 첫번째, 두번째의 1차적 분석을 통해 나타난 자료들을 통해 교육성과 오락성이 제작과정에서 어떻게 정의되고 있고, 구체화되어 나타나는가를 밝혀 보았다. 분석결과들을 보면, 우선 프로그램 제작에 있어서 제약요인으로 작용하는 것은 재정적 지원, 제작시간 부족, 방송사의 인식 부족, 시청률 의존, 피드백부족, 그리고 전문성 부족으로 나타났는데, 이 중 제작진들이 우선적으로 꼽는 문제점은 재정적 지원 부족과 제작시간 부족이었다. 한편 <뽀뽀뽀>의 제작체제가 두팀 체제로 변화하면서 생긴 제작상의 여유자원은 제작진 내의 갈등문제로 인하여 초기의 기대와는 달리 제작상의 문제점으로 작용하게 되었다. 마지막으로 제작진들이 교육성과 오락성을 어떻게 정의내리고, 이를 구체적으로 실현시키고 있는가를 분석하였는데 제작진들이 설정한 유아대상 프로그램의 이상형은 '교육성을 효과적으로 전달하기 위해 오락성이 적절히 배합된 것'이지만, 실제로 추구하고 있고, 앞으로 실현시키고자 하는 것은 교육성보다는 오락성 부문인 것으로 나타났다. 이러한 결과들을 종합해보면, 제작진들은 프로그램의 교육성을 높히기 위해서는 재정적 지원 부족과 제작시간 부족 등의 문제가 해결되어야 한다고 생각하고 있지만, 본 연구에서 밝혀낼 수 있었던 더 근본적인 문제는 '전문성 결핍의 해결'과 '교육성에 대한 구체적인 목표 설정'이었다. 이러한 근본문제가 해결되지 않는다면 돈과 시간의 문제가 해결된다고 해도 결국은 오락성만을 계속 추구할 수밖에 없을 것이다. 이상과 같은 본 연구의 분석결과들을 토대로하여 유아대상 프로그램의 질적 향상을 위한 개선방안을 제시하면 다음과 같다. 근본적인 해결책인 유아교육에 대한 전문성과 구체적인 교육목표를 갖추기 위해서는 '산학협동 체제'가 확립되어야 하는데, 제작진 개인적 차원의 노력만으로는 한계가 있고 더 거시적인 사회적 관심, 즉 정부와 학계 차원에서의 유아대상 프로그램에 대한 관심과 지지가 필요하다.;The general view of the prevalent discussions regarding the two most important values, i.e. education and entertainment, in children's programs suggests an ideal proposition where education comes first and entertainment is simply a tool in delivering the lesson. Even criticism of children's TV programs are made on the basis of this very standard. However, this position lacks realistic perspective. As a matter of fact, we are in need of a relevant study that is based on the reality of the production process of children's programs. In the following study, I investigate how the educational and entertainment factors, respectively, are placed in the reality of the production process and analyze how the elements of influence interact through a case study of a certain children's program on MBC titled "PoPoPo". The method of research adopted were participatory observation and interviews where the production staff's perception was taken as the background. The data obtained via the research were analyzed as follows. First, I looked to see what the limiting elements in the production process are, and how they effect the production process. And then, by analyzing the limiting elements, found out what the production staff wished to pursue. Secondly, I investigated where the production staff were investing with the contingency energy generated by the two team structure. And, finally, as the last step, with the preliminary analysis provided through 1st and 2nd analyses mentioned above, I have discovered how the education and entertainment factors get defined respectively in the course of the production process, and how they are realized. According to the results of the analysis, the limiting elements were found to be financial constraints, tight production deadlines, lack of awareness by the broadcasting companies, viewer reliance, lack of feedback, and lack of expertise. Of these limiting elements, production staff identified lack of financial support and tight production deadlines as the most problematic constraints. Furthermore, the contingency energy raised complications under the two team structure of "PoPoPo" production team, unlike the original expectation. Finally, the study takes a look at the production staff's definition of education and entertainment, and how they pose the two characters in actual productions. The production staff's definition of the ideal form of children's program was found to be "programs that use entertainment factors to effectively deliver the educational content". However, in reality, the pursuit was for more entertainment than education. In summary, production staff seem to believe that by solving current problems, such as lack of financial support and tight production deadlines, the level of educational program would be elevated. However, according to this study, it has been uncovered that the more fundamental problem lies in 'lack of expertise' and 'lack of more concrete objectives for educational purposes'. While these fundamental problems exist, children's programs will continuously resolve to pursuing entertainment. If a proposal were to be made on the subject of how to elevate the quality of children's programs based on the following study, it would suggest as follows. As a solution to the fundamental problem of requiring expertise and concrete, tangible educational objectives, the system needs to establish an educational-industrial complex. Individual effort alone may be good but has its limits. The system requires a macro-scaled interest and support from the government and the academic entities in order to overcome the issues of children's TV programs.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 언론홍보영상학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE