View : 639 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author柳眞伊-
dc.creator柳眞伊-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:24Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:24Z-
dc.date.issued1985-
dc.identifier.otherOAK-000000023740-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/198785-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000023740-
dc.description.abstractEducational processes are considered to be epistemological processes in the sense that education aims to develop the internal consciousness of the learner. Therefore, the concept-formation about the environment, objects , and phenomina around him seems to be essential to a gain to knowledge. The purpose of this thesis is to analyze and compare the processes of concept-formation especially through visual perception in order to bring to light the need for the research and development of audio-visual aids and methods for teaching. To achieve the objective, this thesis made an effort to compare the educational theories concerning percept ion with the concept-formation processes developed on the transcendental epistemology by I. Kant. It is concluded that concepts are formed by consciously perceiving the figures of objects through the visual sense, which is, according to espitemology, a process of integrating the various aspects of human institution into certain concepts through concept-constructing power. The processes of concept-construction through the visual sense, therefore, not only becomes a fundamental means to motivate the learner to think, but also plays a functional role in providing much information for knowledge acquisition. In effect, it can be said that the audio-visual aids have a great influence on concept-formation of the learner in the field of education.;敎育의 目的이 人間 內部의 意識을 發展시킨다는 점에서 敎育의 過程은 주로 論理的 認識過程인 것이다. 그러므로 論理的 認識過程에 있어서 人間 周圍의 環境, 事物이나 現象에 대한 槪念의 形成은 知識習得의 基本的 條件이 되는 것이다. 本 論文은 視知覺에 의한 槪念形成過程을 I. kant의 先驗的 認識論에 의한 槪念形成過程과 比較·硏究한 것이다. 硏究 結果 視覺的 思考는 人間의 感覺器官중 視覺에 의하여 對象의 表象을 知覺함으로써 對象에 대한 槪念을 形成하는 것이며, 이는 認識論에 의하면 人間의 感性에 의한 直觀의 多樣을 構想力에 의하여 綜合·統一함으로써 槪念을 形成하는 過程인 것이다. 그러므로 視知覺에 의한 槪念形成過程은 人間의 思考를 誘發시키는 一次的 媒體가 되는 한편 知識習得을 위한 가장 豊富한 情報를 提供하는 感覺으로서 機能을 다하며, 人間은 주로 이에 의하여 對象에 대한 槪念을 形成하게 되는 것이다. 따라서 視覺敎育이 人間의 槪念形成에 미치는 影響은 실로 커다란 것이라 할 수 있는 것이다. 本 硏究論文은 人間의 知識獲得에 있어서 能動的이고 積極的인 視知覺에 의한 槪念形咸過程을 客觀的·一般的인 認識論에 의하여 比較·考察하여, 視知覺에 의한 槪念形成過程에 그 客觀性 및 妥當性을 賦與함으로써 視覺敎育의 重要性과 그 影響力에 대한 一般의 認識을 疎善, 高潮시키고 새롭고 效果的인 視覺敎育에 대한 硏究를 促進코자 하는 것이다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 論文槪要 = ⅳ Ⅰ. 緖論 = 1 A. 硏究의 意義 및 目的 = 1 B. 硏究의 方法·範圍 및 制限點 = 3 C. 用語解說 = 4 Ⅱ. 視知覺과 槪念形成 = 6 A. 槪念과 敎育的 重要性 = 6 B. 視知覺에 의한 槪念形成 = 8 C. 視覺敎育의 重要性 = 19 Ⅲ. 認識論의 本質 = 24 A. 認識論理學의 槪念 = 24 B. 認識의 根源 = 31 C. 先驗的 認識論理學의 本質 = 35 Ⅳ. 槪念形成에 관한 認識論的 考察 = 51 A. 視知覺과 直觀 = 51 B. 構想力에 의한 槪念의 形成 = 58 C. 槪念形成에 대한 悟性의 制約 = 65 Ⅴ. 結論 = 67 參考文獻 = 70 ABSTRACT = 77-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3024950 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject개념형성-
dc.subject인식론-
dc.subject시지각-
dc.title槪念形成에 관한 認識論的 老察-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle視知覺에 의한 槪念形成을 中心으로-
dc.title.translated(A) STUDY OF THE ESPITEMOLOGY ON THE CONCEPT-FORMATION-
dc.format.page78 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 시청각교육과-
dc.date.awarded1985. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육공학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE