View : 12 Download: 0

문학교육의 정의적 영역에 관한 평가 방법 연구

Title
문학교육의 정의적 영역에 관한 평가 방법 연구
Other Titles
(a) study of evaluative methods on the mental realm of the literary education
Authors
서순옥
Issue Date
1998
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Keywords
문학교육정의평가방법
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
This study concerns and discusses about evaluation of the mental realm of the literary education among various educational problems. As literary education has its own independent systems, literary researches have made efforts to accord the education with human nature, therefore the position of the literary education is being settled. Literary education aims at cultivation humanity through literary works and pursues readers' receptional, inner development. Reviewing the aims of the literary education, we can find out that novel education, above all things, it effective to accomplish those aims. Novel education sets learners' inner personalization of their experiences and mental actions as its ultimate target, so learning activities around novel gets greater significance when they are related with mental area than perceptional field. Novel education, however, is somewhat biased toward intelligence in the actual management of teaching and learning and overlooks learners' mental and aesthetical responses or accomplishment in receiving values, so the author of this study thinks the significance of literary education has been neglected. Evaluation of the mental realm is very important to improve and accomplish the aim of the literary education. Evaluation should be focused on the mental area than the perceptional. If we disregard evaluation of the mental realm while pursuing educational goals, we can't see how effectively educational courses or curricular make students attain certain results. Therefore, education of the mental realm is essential to improve education and resolve this problem. But because of the ambiguity of mental attainment, evaluation of that area is being avoided in spite of its importance. Since internalization of the literary values is a long-term and potential matter for the receivers that extraction of the experiences gotten in a short time, proper evaluation of them, guidance, and moderation are difficult. Therefore, this study has investigated the general educational goals around the metal realm and explored effective plans for applying them to evaluation of the literary education. Evaluation of the mental field centered on the process has to be accumulatively manage as setting every activities in the process of teaching and learning as the object. Available methods for this are rating, ratifying, using review tables, and writing of responses. AS for evaluation of the accomplishment centering on the results, objective and subjective items of question can be used as a tool for measuring, but the mental realm can be evaluated only with objective items and efforts for making them. In making subjective questions, minute classification of items and preliminary provision of evaluative plans are necessary to get validity and reliance. Because evaluation exerts a great influence upon achievement of education goals, when evaluative methods discussed in this study are applied to the education in the field, they will help a lot to improve literary culture.;본고는 문학교육이 안고 있는 여러 가지 문제점 중에서 정의적 영역의 평가에 관심을 두고 논의하였다. 문학교육이 독립된 체계를 가지게 되면서부터 문학교육 연구자들이 본질에 맞는 문학교육을 위한 노력을 기울여 문학교육은 그 위상이 정립되어 가고 있다. 문학교육은 문학 작품을 통해 풍부한 인간성을 함양하는 데 그 목표를 두고 독자의 수용과 내면화를 지향한다. 문학교육의 목표를 검토하면 소설교육은 장르적 특성상 문학교육의 궁극적 목표를 달성하는 데 효율적으로 작용할 수 있음을 발견하게 된다. 소설교육은 학습자의 총체적 경험과 정의적 작용으로 내면 속에 인격화되는 것을 귀착점으로 하기 때문에 소설에 대한 학습 활동은 인지적 영역보다 정의적 영역에 연관될 때 그 존재 의의가 커진다. 그런데 소설교육은 실제적 교수-학습 과정의 운영에서 지식 중심의 경향을 지니고 있고, 평가 활동이 정의적, 미적 가치 수용의 반응과 성취에 대한 것을 도외시하고 있어서 문학교육의 의의를 소홀히 한 것으로 생각된다. 정의적 영역의 평가는 문학교육의 목표에 도달하기 위해서 개선해야할 중요한 과제이다. 문학교육에서의 평가는 인지적 영역보다 정의적 영역에 주안점을 두어야 한다. 정의적 교육목표를 추구하면서도 정의적 교육목표에 대한 평가를 무시한다면 수업이나 교육과정이 정의적 목표를 얼마나 효과적으로 학생들에게 성취시키고 있는지를 알 수가 없다. 때문에 문학교육이 인지적 측면으로만 치우쳤던 그 동안의 문제점을 개선하기 위해서는 적절한 정의적 영역의 평가가 이루어져야 한다. 그러나 정의적 성과의 애매함 때문에 정의적 영역의 평가는 중요성에도 불구하고 일반적으로 회피 대상이 되고 있다. 문학작품의 가치가 수용자에게 내면화되는 양상은 장기적 잠재성을 띠고 있어, 단시일내에 체험한 대상을 도출하여 적절한 평가를 하고 바람직한 방향으로 안내하고 교정하기란 어려운 점이 많기 때문이다. 그래서 정의적 영역의 일반적인 목표체계를 살펴보며 이를 문학교육의 평가에 효과적으로 적용할 수 있는 방안을 강구해 보았다. 과정중심의 정의적 영역의 평가는 교수-학습 과정에서 일어나는 모든 행위를 평가의 대상으로 하여 누가적으로 관리되어야 한다. 이를 위해서 사용할 수 있는 평가 방법은 평정법, 추인법, 검목표의 이용, 반응쓰기 등의 방법이 있다. 결과중심의 성취도 평가는 객관식 문항과 주관식 문항을 도구로 사용할 수 있는데 객관식 문항으로도 문항 제작상의 노력으로 정의적 영역에 대한 평가가 가능하다. 주관식 문항의 출제시에는 타당성이나 신뢰도를 얻기 위하여 평가척도안을 미리 제시하고 항목을 세분하여 채점을 하면 타당성과 신뢰도를 얻을 수 있다. 평가는 교육의 목적을 달성하는 데 많은 영향을 미치기 때문에 본고에서 제시한 평가 방법이 현장교육에 적용된다면 문학적 문화의 향상에 많은 도움이 될 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE