View : 19 Download: 0

高等學校平準化政策 評價硏究

Title
高等學校平準化政策 評價硏究
Other Titles
(A) Study on The Evaluation of the High School Equalization Policy
Authors
宣孝玉
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
고등학교평준화정책평가연구High School Equalization Policy교육행정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
1. 硏究의 目的 고등학교 평준화 정책은 중등교육의 보편화라는 세계적 추세에 부응하는 우리나라의 혁신적인 중등교육 정책이었다. 그러나, 고등학교 평준화 정책에 대한 평가는 고등학교의 교육기회의 확대라는 면에서 기여해 온 반면, 교육의 수월성은 크게 약화시켰다고 평가되고 있다. 이러한 측면에서의 이념적 갈등은 고등학교 평준화 정책이 실시되기 시작한 1974년 이래 1980년 20개 도시로 확대 실시되었으나 전국적인 확대가 유보된 채 오늘에 이르게 한 요인이라고 할 수 있다. 따라서, 본 연구는 시행 12년째를 맞는 고등학교 평준화 정책이 고등학교 교육에 어떠한 영향을 주었는가를 분석의 준거에 의하여 공과를 종합적으로 평가해 봄으로써 이의 개선 방향을 탐색하는데 그 목적이 있다. 2. 硏究의 內容 이러한 목적 아래 본 연구에서는 구체적인 연구의 주요내용으로 다음과 같은 것을 설정하였다. 첫째, 평준화 정책의 추진 배경과 변천과정을 개관하고 둘째, 평준화 정책의 평가 영역 및 준거를 설정하고 세째, 평준화 정책의 평가 준거에 의하여 공과를 분석하며 네째, 평준화 정책의 개선 방안 및 과제를 제시하는데 있다. 3. 硏究의 方法 이상의 연구 내용에 대한 접근 방법으로는 문헌연구로 관련된 제반 선행 연구들을 종합적으로 정리하고, 이미 제시된 각종 통계와 조사자료(survey)들을 인용하였다. 또한, 객관적인 자료가 불비되거나 미흡한 경우에는 기술적인 설명에 그쳤다. 4. 硏究의 結果 본 연구에서 분석된 결과는 다음과 같다. 먼저 평준화 정책의 주요 성과로는 다음 몇 가지를 들 수 있다. 첫째, 특정 교과의 중시(경시) 현상이 완화되고 중학생의 신체적 정의적 발달이 촉진되는 등 중학교 교육이 정상화 되었다. 둘째, 고등학교 취학 기회가 확대되고 고등학교의 입시경쟁이 완화되며 재수생이 감소되었다. 세째, 학생의 질이 평준화 되었다. 네째, 교원의 자질이 향상되고 처우개선이 되었다. 다섯째, 시설 및 설비 재정이 평준화 되었다. 여섯째, 학생인구 대도시 집중현상이 완화되었다. 일곱째, 국민의 사교육비 부담이 경감되었다. 한편, 평준화 정책으로 야기된 문제점으로 첫째, 학습지도 곤란 둘째, 생활지도의 곤란과 세째, 교원의 직무부담이 증대되고 네째, 사학의 기본적 자율성 위축과 운영난이 있다. 다섯째, 학교 선택기회의 제한, 평가제도의 획일성 등과 같은 고교입시제도 운영의 불합리 등을 들 수 있다. 여섯째, 실업고등학교의 퇴조현상을 낳았다는 점이다. 따라서, 이에 대한 앞으로의 평준화의 기본 골격은 유지하면서도 이러한 문제점을 개선하기 위한 수정 보완 노력이 계속 추구되어야 할 것이다. 이러한 수정 보완을 위한 방안으로서는 첫째, 보편성과 수월성의 조화 둘째, 고등학교 입학 선발 고사제도의 개선 세째, 교육과정 및 교수학습 방법의 개선 네째, 사학운영의 활성화 다섯째. 교원의 자질 향상 및 처우개선 여섯째, 실업교육의 진흥 등을 들 수 있다.;1. The purpose of the study The High School Equalization Policy is our reformative secondary education policy paralleling world trends in the generalization of secondary education. However, the evaluation of the High School Equalization Policy has many pros and cons; one is that the policy has contributed to the expansion of educational opportunity in high school and the other is that the policy has greatly weakened the excellence of education. The conflict between these evaluations has been such a main factor in the present situation that from its implemention in the 1974 to 1980, the High School Equalization Policy has spread to 20 cities but since then, the nation wide expansion of the policy has been pending. Accordingly, this study has been made to analyze the effect and the problems brought by the High School Equalization Policy, which is now in its 12th year of operation, and thereby to suggest how to improve its situation. 2. The objects of the study In connection with this purpose, the following points have been settled as main objects; 1) The enforcement back-ground of the Equalization Policy and its changing procedure has been historically examined. 2) The area and criteria for the evaluation of the Equalization Policy has been decided. 3) The effect and problems of the policy has been analyzed by evaluation criteria. 4) Some Policy tasks and alternatives have been suggested. 3. The methods of study In order to accomplish the objectives of the study, related literature has been reviewed. The new research papers and reference books relate to the Equalization Policy and quote the existing statistical data and surveys. In cases where the objective data is unavailable or insufficient, it has been explained briefly. 4. The conclusions of the study The effects which have been brought about by the Equalization Policy are as follows, 1) The middle school education system has been normalized, the heavy burdens placed on special curriculum have been lightened, and the physical and emotional progress of the middle school students has been promoted. 2) The opportunity of high school entrance has been increased, the excessive competition on high school entrance has been relived and the number of reapplicants has been reduced. 3) The academic quality of the students has been improved 4) The teachers have become to be highly qualified and their working conditions have been improved. 5) The educational facilities and school expenses have been equalized in every high school. 6) The concentration of the students' population the large cities has been decreased. 7) The heavy burden of nations with educational expenses has been lightened. On the other hand, the problems are ; 1) The difficulty in the guidance of studies has been raised. 2) The guidance to the high school students' life continues to be insufficient. 3) The teachers' working burden has been increased. 4) The independence of private schools has been depressed. 5) The administration of the high school entrance examination system has turned out to be irrational. 6) The education standards of vocational high schools have been lowered. As a result of the maintenance of the basic principles of the High School Equalization Policy, continuous efforts must be made in order to improve and supplement these problem. In these respects, the following points can be suggested; 1) The balance between generalization and excellence. 2) The improvement of the High School Entrance Examination system 3) The improvement of the curriculum and the method of instruction. 4) The activation of private school's administration. 5) The enhancement of the teachers qualifications and their working conditions. 6) The promotion of vocational education.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE