View : 12 Download: 0

韓國兒童文學의 兩面性 硏究

Title
韓國兒童文學의 兩面性 硏究
Other Titles
(A) Study on Children's Interest and Tendency in Reading
Authors
權英順
Issue Date
1984
Department/Major
교육대학원 어학교육전공한국어교육분야
Keywords
한국아동문학양면성소년소설
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
지금까지 수없이 많은 동시인과 동화작가가 한국아동문학가로 활동해 왔지만 그 중에서도 姜小泉과 李元壽는 빼놓을 수 없는 대표적 작가로서 어린이 독자나 후배 문인들에게 사후에도 않은 영향력을 끼치고 있다. 姜小泉과 李元壽는 아동문학의 발아기에 창작활동을 시작하여 처음에는 민족문학적인 성격을 띠고 있었으나 후기에 오면서는 전혀 다른 문학관을 내새워 아동문학의 대표적인 양면성을 보여주고 있다. 이 양면성에 대한 논의는 오랫동안 아동문학평론의 과제가 되었으나 지금까지 단편적인 지적만 있었을 뿐 구체적으로 대조와 분석을 통한 비교는 없었다. 본 연구에서는 두 사람의 사상성이 가장 표면적으로 드러난다고 생각되는 소년소설로 한정하여 姜小泉과 李元壽의 아동관을 살펴보고자 다음 두가지 측면에서 접근을 시도하였다. 첫째, 인물, 배경, 사건을 통한 일반적인 접근으로 나타난 결과는 6·25라는 시대적 배경설정은 두 작가가 비슷하지만 姜小泉은 재능, 적극성, 행운을 겸비한 인물들로 사회 긍정적인 측면의 반영이 많은데 비해 李元壽는 비재능, 소극성, 고난을 통한 자의식의 확립으로 현실적인 측면에서의 부정적인 사회의 반영이 많이 나타나고 있었다. 둘째, 작가가 애호하는 몇가지 반복되는 이미지의 요소로 보았을 때 姜小泉은 불, 피아노, 민들레 등이 나타나는데 불은 꿈의 구조적인 특징으로 Fantasy의 시작과 결말 부분에서 자주 사용되었으며 피아노는 행운을, 민들레는 상실과 죽음을 각각 상징하고 있다. 李元壽는 물, 바이올린, 장미 등의 표상들이 나타나는데 물은 고난을 통한 자아성장의 통과과정으로 바이올린은 불운, 장미는 연정으로 파악할 수 있었다. 위의 두 기준을 토대로 하여 Ⅱ장과 Ⅲ장에서 총체적인 작품세계의 내면성을 파악하려 했을 때 李元壽와 姜小泉이 시대적인 사명감을 갖고 창작활동을 했던 것은 동일하지만 그 조명의 양상이 전혀 달라서 姜小泉의 경우는 현실 긍정을 통한 이상주의 문학을 시도했다면 李元壽는 현실 부정을 통한 이상주의 문학을 하려고 노력했음을 알 수 있다.;Up to now, the poem and story writers for children have been making every efforts to develop korean literature for children. Two of those authors, LEE WON SU and KANG SO CHEON, might as well be given consideration due to the following reasons. There is a striking contrast between their works and the two writers had a great influence on boys and girls as well as descendant writers in the korean literature for children. They started creative activity at the burgeoning stage of the literature for children. In eadier stage of their career, both of their works took on national literature, but at the later stage, they shifted to show two major contrasting steams in the literature for children. For a long time, the two streams of reference have been a important problem in the criticism of the literature for children, so far there has been little concrete comparison based on the contrast and analysis. In this literary research, the author has limited interests to the novels for boys and girls in which their thinking intents are appeared clearly. In particular, the following two aspects of their works were scrutinized. Frist of all, by the general analysis of character, environment, and story, some similarity is shown in setting up their environment about Korean War. KANG SO CHEON, however, has primarily reflected the positive side of society through characters of talent, positivity, and fortune. On the contrary, LEE WON SU has reflected the negative one of society through a man of no talent, negativity, and sorrow. Secondly, by some image which they have often used, one is a good contrast to the other. In KANG SO CHEON's works the words for the fire, the piano, and the dandelion are frequently found. In his works "fire" symbolizes for the structural characteristic of dream, the piano for lucky fortune and the dandelion for the death and loss. In LEE WON SU's works, the water symbolizes for the necessary process of self-development through sorrow, the violin for misfortune, and the rose passionate love. As a result of the current research, the author has come to the conclusion that there is similarity between KANG SO CHEON and LEE WON SU in their works in the sense that both of them have written with the social responsibility about their own time. However, there is contrast between their works in that KANG SO CHEON has attempted idealistic literature by admitting social reality, while LEE WON SU did so by negating it.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE