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신문보도의 현실구성에 관한 담론분석 연구

Title
신문보도의 현실구성에 관한 담론분석 연구
Other Titles
(A) Study of Discourse Analysis on the Reality Construction of Reporting
Authors
羅美洙
Issue Date
1990
Department/Major
대학원 신문방송학과
Keywords
신문보도현실구성담론분석전국교직원노동조합
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 특정사건에 대한 신문보도를 분석하여, 뉴스가 사건에 대한 의미구성을 통해 현실을 바라보는 일정한 시각을 제공하고 있음을 밝히고자 한 것이다. 이것은 뉴스가 실재하는 현실 그 자체라기보다는 선택, 제시, 구성과 같은 의미화작업을 통해 재구성된 현실이라는 기본인식에서 출발하고 있다. 본 연구에서 뉴스는 사회구조 내에서 매체가 사용하는 일반적인 기호체계에 의해 발생하는 담론으로 파악되며, 분석방법으로는 반 다이크의 뉴스담론의 구조분석방법이 사용되었다. 분석대상으로 선정된「전국 교직원 노동조합」에 관한 조선일보와 한겨레신문의 보도는 어떤 사건이 보도를 통해 의미를 획득해 나아가는 과정에서 이데올로기적 성향이 다른 두 신문의 상이한 의미체계를 알아보는데 유용한 것으로 생각된다. 이상의 관심에서 제기된 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 「전교조」결성과 관련된 각 행위자와 그들 사이의 관계는 어떻게 표상되는가 ? 둘째, 전체사건은 어떻게 정의내려지는가 ? 세째, 신문에 따라 사건에 대한 의미체계에는 차이가 있는가 ? 구체적인 분석은 분석기간을 세 시기로 나누어 사건의 전개과정에 따라 각 관련행위자와 그들의 관계 그리고 주요사건항목에 대한 의미화가 어떻게 이루어지는지 살펴보는 방식으로 진행되었다. 분석에서 드러나는 결과들을 연구문제를 중심으로 요약하면 다음과 같다. 첫째, 조선일보에서 「전교조」는 불법집단으로서 집단간의 분쟁과 교육에 차질을 가져오는 원인으로 표상되었다. 따라서 이에 대한 정부의 사법처리는 불법집단에 대한 당연한 조치이며, 분쟁의 해결과 교육의 정상화를 위해 불가피한 것으로 의미화되었다. 또한 「전교조」와 학생, 학부모, 동료교사 등 기타 행위자와의 관계는 대립관계에 위치지워지고 그로 인한 분쟁, 갈등이 강조됨에 따라 「전교조」는 계속적으로 위협과 우려의 대상으로서 제시되었다. 한편 한겨레신문은 「전교조」 결성의 원인과 배경설명을 통해 「전교조」에 당위성을 부여하였다. 반면 정부는 「전교조」 결성의 원인이 되는 현재의 교육상황에 대한 평가와 대책마련보다는 무분별한 징계, 사법처리만으로 문제를 해결하려는 자로 의미화되었다. 또한 기타행위자들은「전교조」의 동조집단으로 표상되었고, 「전교조」는 사회각계에서 공감을 얻고있는 집단으로구성되었다. 둘째, 조선일보에서 「전교조」 결성은 교사들의 단순한 불평불만에서 비롯된 것으로 축소평가되거나 혹은 일부 좌경의식화 교사들에 의해 주도된 것으로 의미화됨으로써 정부측의 시각이 그대로 반영되었다. 또한 원인의 제거와 결과의 강조를 통해 「전교조」 결성은 사회적 불안을 야기하고 교육에 피해를 주는 사건으로 규정되었고, 「전교조」와 기타행위자간의 갈등에 보도의 초점이 맞추어짐으로써 집단간의 분쟁의 문제로 재정의되었다. 반면 한겨레신문은 보다 「전교조」측의 시각을 수용하여「전교조」결성의 의의와 절연성을 강조하고 이에 대한 정부의 행위를 탄압으로 묘사하였다. 따라서 「전교조」 결성은 파행적인 교육현실에 대한 문제의식에서 비롯되어 교육의 민주화와 참교육을 실현하기 위한 의미있는 사건으로서 정의되었다. 세째, 「전교조」결성에 대한 조선일보와 한겨레신문의 의미체계는 아주 대조적인 것으로 나타났다. 즉 조선일보는 사건에 관한 담론을 구성하는 지배적 의미체계가 체제수호와 기존질서 유지라는 측면에 고착되어 있는 반면, 한겨레신문은 조선일보를 비롯한 기타 제도권 신문과는 다른 대안적 의미체계를 구성하고 있는 것이다. 이상에서 볼 때, 신문의 보도는 매체가 존재하고 있는 사회적 위치와 이데올로기적 문맥속에서 사건에 대한 특정시각을 구현해가는 과정이며, 그에 따라 사건은 일정한 방향에서 해석되고 재구성되어 나타난다고 볼 수 있다.;This study, by analysing press reports, is to verify that news presents a specific point of view through meaning construction of an event. This starts from the basic perception that news is not an actual reality itself so much as a reality reconstructed by signifying process of selection, presentation and construction. In this study, news was recognized as 'discourse' generated by the general sign-system used by the media within social structure. The method of analysis on news discourse here in used was that of van Di jk's. The news story on National Teachers Union (NTU) in Chosun Ilbo and Han-Kyoreh-Shinmun was selected as the object of analysis to examine into the different meaning systems of the two newspapers, totally distinct in ideological tendency, in the process an event gets meaning through report. With those concerns the issues of this study are as follows: 1. How is the relation between each actor related to the organization of NTU and actors themselves represented in the newspaper report? 2. In what way is the whole event defined? 3. Does the meaning system of an event vary with each newspaper? By dividing the analytical period into three, the concrete analysis was made in the way to observe how each related-actor, their relation and the main item of the event are signified in accordance with the developmental stage of an event. The result based on the analysis can be summarized as follows: First, NTU was represented as an illegal group causing dispute among groups and miscarriage in education in Chosun Ilbo. Therefore it was rendered to be proper that government should treat the illegal group judicially ; judicial treatment against NTU was signified as an inevitable means to settle dispute and normalize education. Besides, the relation between NTU and other groups including students, parents and fellow teachers was put to set up a confrontation and conflicts were so emphasized that NTU was constantly indicated as the object of threat and concern. On the other hand, Han-Kyoreh Shinmun gave necessity to NTU by explaining the cause and the background of organizing NTU. The government was signified as the agent who comes up with only indiscreet discipline and judicial treatment rather than tries to estimate and consider a countermeasure for the present educational condition. The NTU was consequently represented as the group supported by many others and sympathized by all parts of society. Second, the report in Chosun Ilbo directly reflected the view point of government. That is, the organization of NTU was attributed to simple discontents and complaints among few teachers and led by some radical-minded teachers. Futhermore the organization of NTU was prescribed as an event that arouses social unrest and damage to educaion which must be eliminated. The report placed the focus so much on the conflicts between NTU and others that the organization of NTU was redefined as a matter of dispute among groups. In contrast with this, Han-Kyoreh Shinmun took more of the NTU's viewpoint. It emphasized the significance and necessity of organizing NTU while the response of government was described as suppression. The organization of NTU, accordingly, had its rise in the critical mind to the crippled present condition of education and thus defined as an important event to realize the democratization of education and true education. Third, the meaning systems of Chosun Ilbo and Han-Kyoreh Shinmun on the organization of NTU showed a sharp contrast. In Chosun Ilbo, the dominant meaning system was fixed on the side of guarding the Establishment and preserving the existing order, whereas Han-Kyoreh Shinmun constructed an alternative meaning system, different from that of other established press. As we have seen above, newspaper report is a process realizing a specific viewpoint of an event within the social and ideological context in which media exists, so that the event is interpreted and reconstructed in a fixed direction.
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