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『새 대학입학 전형제도』에 대한 교사, 학생, 학부모의 의견조사

Title
『새 대학입학 전형제도』에 대한 교사, 학생, 학부모의 의견조사
Other Titles
(A) STUDY ON TEACHERS' STUDENTS ' AND PARENTS' VIEW ON 『NEW COLLEGE ADMISSIONS SYSTEM』
Authors
김영자
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 교육행정전공
Keywords
대학입학전형제도교사학생학부모
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
이 연구의 목적은 학교 현장의 교사, 학생, 학부모 집단의 의견을 조사하여 『새 대학입학 전형제도』 를 고교교육을 정상화시키고 대학 입학 적격자를 선발하기 위한 제도로 정착시키는 데 필요한 기초자료를 제공하고자 함이다. 문헌 연구를 통하여 해방 이후 지금까지의 우리나라 대학입학 시험제도의 특징 및 변천 과정, 5. 31 교육개혁 방안과 그 중 특히 『새 대학입학 전형제도』의 의의를 살펴보았으며, 『새 대학입학 전형제도』 에 대한 교사, 학생, 학부모집단의 의견을 설문지를 통해 조사하였다. 조사 연구를 통하여 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 우리나라 사람들은 대학 진학 의지가 강하며, 교육을 많이 받을수록 사회적·경제적 지위가 향상된다고 생각하고 있다. 그러나 고등학교에서는 전인교육을 시켜주기를 바라고 있다. 둘째, 대학입학 시험제도로 인해 그동안 국민들은 큰 부담을 느껴왔고, 입시 위주 교육으로 고교교육은 비정상화되었으며, 교과점수 서열주의 평가방식의 입학전형 방법의 획일화로 학생, 고교, 대학이 등급화 되었고, 대학은 특성을 잃고 서로 비슷해졌다고 인식하고 있다. 입시제도와 함께 인사행정 전반에서 일류학교 출신을 선호하는 점과 홍보매체의 비교육적 보도의 영향은 학벌주의를 부추겨 왔다고 생각하고 있다. 셋째, 『새 대학입학 전형제도』 에서 활용하고자 하는 전형자료나 활용방법에 대하여 대체로 긍정적인 반응을 보여주고 있다. 넷째, 추천서 활용이나 선배들의 대학생활 실적으로 특전을 부여하는 방법에 대해서는 교사, 학부모, 학생 모두가 부정적이고, 지도력이 뛰어난 학생을 선발하는 방법의 경우는 교사는 긍정적이나 학생은 크게 부정적이었다. 다섯째, 학교생활기록부의 활용방법에서 교과목 성취기준의 형평성을 유지하기 위해서 전국적인 표준 학력시험이 필요하다고 보고 있고, 봉사활동의 기록은 활동에 관한 감상문을 쓰고 담임교사와 대화 후 기록하기를 바라고 있다. 여섯째, 교사의 학교생활기록부 기록을 신뢰하기 어려운 이유는 교사 일인당 담당 학생수가 많기 때문이라고 생각하고 있다. 일곱째, 『새 대학입학 전형제도』 자체가 고교교육 정상화와 과열과외 문제를 해결하는 데 도움이 되지는 않을 것이라고 보고 있다. 연구 결과를 기초로 하여, 『새 대학입학 전형제도』 의 장점을 살리고 보완하여 정착시키기 위한 방안으로 다음 사항을 제언하였다. 첫째, 대학에서는 지속적으로 연구하여 대학교의 설립이념과 특성을 살린 참신하고도 다양한 프로그램과 그에 따른 학생 선발기준과 방식을 개발할 필요가 있다. 둘째, 고등학교에서는 교수-학습 방법의 개선과 상담으로 학생의 가능성을 발견하여 성장시키고 적성에 맞는 진로 선택을 하도록 도와주어야 한다. 이와 함께 전인교육에 힘쓰며 신뢰하는 분위기를 조성해야 한다. 셋째, 학부모는 자녀 교육을 위하여 학교와 협조해야 함을 재인식하고 교사를 신뢰하고 존중해야 한다. 넷째, 사회에서는 국가의 미래를 짊어질 학생들이 바람직한 전인교육을 받을 수 있는 분위기를 조성해야 한다. 다섯째, 행정부에서는 신교육체제의 수립을 위한 교육개혁의 의지를 강하게 추진해야 한다. 고교나 대학이 일부 실수하더라도 지켜 보고 기다려주며, 학교가 바람직하게 기능을 할 수 있도록, 예를 들어 학급당 학생수를 감소시켜 주는 등의 적극적인 지원을 해주어야 한다.;This paper discusses the 『New College Admissions System』in Korea and attempts to identify different methods to stabilize Korean high school education so that universities may recognize college bound students who can best profit from their institutions. In this paper I investigated college admissions systems that have been conducted since the liberation of Korea (1945) until the present. It should be noted that the focus of college entrance examinations changed twelve times in the past 40 years, thus the May 31, 1995 Education Reform Bill and especially the 『New College Admissions System』 must be carefully evaluated. The following are the results from this study: 1. Koreans esteem college education ; they tend to equate college degrees with future financial success and social acceptance. However, both parents and high school students desire a liberal arts education; they do not want high schools to prepare students only for the college entrance examination, although high scores in this exam is one of the most important criteria for admission. 2. Due to college entrance examinations Koreans have experienced much emotional and physical burden, and even the curriculum in Korean high schools are structured according to these exams. Students are taught how to score high grades in these exams. As a result, students are often treated as numbers. All students are ranked, and both high schools and colleges either place or displace them according their exam scores. Universities have lost their individual institutional identity and no longer have specific departments which they can be proud of. Thus, elite universities admit the top test scorers. This phenomenon is also spreading in Korean workplaces where graduates are hired only after they take exams and preference is given to those who come from elite universities. 3. Generally, Koreans do not support the selection process for college admittance used by the 『New College Admissions System』. 4. Teachers, parents and students agree that recommendation letters or the success rate of respective high school alumni/ae in certain universities should not be used as criteria for admissions. Teachers believe that leadership qualities demonstrated by students must be considered in college admittance, however, students disagree. 5. Koreans believe that a government-run standardized exam must be given to all high school students and that scores must be recorded in each students' report cards in order to compare students' competence country-wise and to justly grade students. Thus, college admission officers may rest assure that both the A found in a report card from Seoul is equivalent to the A found in a report card from Pusan. Also, students' volunteer work should be recorded in their report cards after a brief discussion with their respective homeroom teachers. 6. Koreas responded that it is difficult to place trust in the records kept by teachers because each of them are in charge of too many students. 7. Koreans believe that the 『New College Admissions System』 is unable to stabilize high school education nor is it able to retire the private-tutoring illegal business in this country. In order to preserve the positive aspects of the 『New College Admissions System』 and to complement its' needs, I am offering the following suggestions : 1. Universities must continue to develope their own institutional identity and focus upon their initial ideals and goals through the introduction of new and varying programs. In addition, each university should formulate its own admissions application forms so that they may admit students who will most benefit from their institutions. 2. In Korean high schools, attitudes and methods towards teaching and learning must be reformed together with the introduction of more counseling/guidance sessions. This, in turn, will create an environment in which students can develop their individual talents. Thus, a liberal arts education will generate greater trust in the educational system and those related to this system. 3. Parents must cooperate with the school and respect the teachers without doubting them and their competence. 4. Society must promote an environment in which liberal arts education is recognized and valued. 5. The Ministry of Education should support the educational reforms even when initial success is not witnessed in high schools and universities. The government should allot sufficient time for the schools to adjust to the reformations.
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