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중·고등학교 문법 학습교재 비교 연구

Title
중·고등학교 문법 학습교재 비교 연구
Other Titles
(A) Comparative Study on Grammar Teaching Material of Middle and High Schools : With Special Reference to Teaching Guide lines for the Curricula of the Korean Language
Authors
李忠玉
Issue Date
1989
Department/Major
교육대학원 어학교육전공한국어교육분야
Keywords
중고등학교문법학습교재국어과 교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
국어과 교육은 언어교육으로 말을 어법에 맞게 하고 효과적인 표현법을 익혀 창조적인 언어생활을 영위하도록 하는데 그 목적을 두고 있다. 제4차 교육과정에서는 언어교육을 강화하는 국어과 교육과정 방향에 따라 '표현·이해'의 언어기능 신장에 도움을 주는 '언어'영역을 하나의 독자적인 영역으로 설정하였다. 그것은 올바른 말과 글을 쓰기 위해서는 언어지식(특히 문법교육)이 반드시 필요하기 때문이다. 본 연구는 제4차 교육과정과 교과서 체제를 중학교와 고등학교별로 나누어 검토해 보고, 고등학교 국어Ⅱ의「문법」교육내용에 맞춰 「중학문법」과 「고교문법」의 내용을 비교 분석하여 본 것이다. 연구 결과 다음과 같은 사실을 추출해 낼 수 있었다. (1) 「중학문법」에는 문법내용을 한 눈에 알아볼 수 있는 소제목이 들어있지 않고 그 내용이 각 단원 끝에 산재되어 있어서 학습이 지속적으로 연결되어 있지 못하다. (2) 「중학문법」은 문장→단어→음운의 순으로 편술되어 있으나, 「고교문법」은 단어→문장→음운의 순서로 편술되어 있다. (3) 「고교문법」은 「중학문법」에서 설명하지 않은 '서술어의 자릿수' 개념이 도입되어 있다. (4) 문장구조의 용어가 한자어로부터 고유어로 바뀌어 학습의 편의를 주고 있다. (5) 관형사형을 하나의 문장으로 처리하고 있다. (6) 문장부호는 중학국어 교과서에 부록으로 제되어 있으나, 「고교문법」에는 설명되어 있지 않다. (7) '우'불규칙 동사가 「고교문법」에는 없고, 교사용 지도서에 例와 함께 설명되어 있을 뿐이다. (8) 음운변동에 '사잇소리 현상'을 첨가하고, 혼음, 간음화 현상을 '음운의 축약'으로 통일시켜 처리하고 있다. (9) 개정된 맞춤법 규정이 「중학문법」과 「고교문법」에 모두 언급되어 있지 않다. 본 연구에서 얻어진 결론을 통하여 다음과 같은 제언을 제시할 수 있을 것이다. (1) 국어Ⅱ「문법」교과는 현재 일반계 인문·사회과정에만 학습하고 있는데, 자연과정 실업계까지 확대 실시하여야 할 것이다. (2) 「중학문법」은 문법요소에 대한 학습이 지속적으로 연결되지 못하므로 중학교 때에도 독립된 문법교과서가 있어야 할 것이다. (3) 중학교나 고등학교나 문법학습과 작문지도의 연계지도가 가능하도록 학습내용을 개편할 필요가 있을 것이다. (4) 문장의 구조에 대한 내용은 중1보다 중2, 3학년에서 다루도록 하여야 할 것이다. (5) 자음체계에서 '입술소리, 혀끝소리, 구개음……'의 용어가 한자어와 고유어로 섞여 있는데 고유어로 통일하여야 할 것이다. (6) 일선교사의 개정된 맞춤법에 따른 재교육이나 연수가 필요할 것이다.;The purpose of Korean Language Education is speaking grammatically and having a creative language life through language education. At the Fourth Education Course the language field which improves the ability of expression and comprehension according to Korean Language Education goes its own way. This study is in the surveying the Fourth Education Course and analyzing contents between the middle and high school text. We deduce the following results from the study. 1. Middle school Grammar texts do not contain sub-titles about their contents. They are shown at the end of each unit. So, they are not connected continuously while studying. 2. Middle school grammar texts consist of sentences, words and phonology in that order while high school grammar texts consists of words, sentences and phonology in that order. 3. High school grammar texts introduce the concept of seosulea-shalisu which is not described in the middle school grammar texts. 4. Terms of sentence structures changed from the Chinese language to the native language. So it gives convenience for studying. 5. A modifier-form is regareded as one of sentences. 6. Middle school grammar texts contain punctuation as an appendix not high school grammar texts. 7. "U" irregular verb is not shown in high school grammar texts but explained at reference books for teachers. 8. Saitsolihynsang is added in phonological variation. Honhum and ganhumwhahynsang are standardized as phonological abridgment. 9. Reformed orthography is not introduced in middle and high school grammar texts. We show the following suggestion through the results of this study. 1. 2nd Korean grammar texts, which are studied in liberal and humantic high schools, are enlarged to natural science schools and trade high schools. 2. Middle school grammar is not connected contineously so we have to absolute grammar texts in middle school. 3. We have to revise the content of texts to be possible for guiding of grammar and composition in middle and high schools. 4. Sentence structure is studied at the 2nd and third grade not the first grade in middle school. 5. In consonant system, gugeahum, lip sound, tongue tip sound are explained in native and Chinese terms. 6. Middle and high school grammar texts must contain the reformed orthography in an appendix. It is necessary for teachers to have re-education and study.
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