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방송통신 고등학교 교육의 내실화를 위한 연구

Title
방송통신 고등학교 교육의 내실화를 위한 연구
Other Titles
(A) STUDY ON ENHANCING THE QUALITY OF EDUCATION AT THE AIR AND CORRESPONDENCE HIGH SCHOOL
Authors
고윤경
Issue Date
1991
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
방송통신고등학교교육내실화방송통신
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 우리나라의 방송통신 고등학교(이하, 방통고로 약칭)의 성격과 현황을 분석해 보고 보다 내실 있는 교육을 통하여 학습자의 학습활동을 증진시키도록 교육력을 강화하기 위한 방안을 탐색해 내는데 그 목적을 두고 있다. 이러한 목적을 달성하기 위한 연구내용은 다음과 같다. 첫째, 방송통신교육에 관한 이론들을 고찰한다. 둘째, 우리나라 방통고의 설립 배경과 성격 및 기능을 검토한다. 셋째, 학생의 특성, 교육과정, 교육방법, 학습평가, 교사, 행·재정 등 방통고의 현황을 살펴본다. 넷째, 이와같이 파악된 방통고 교육에 관한 인식을 토대로 방통고 교육의 내실화를 기할 수 있는 방통고 교육의 개선방안을 모색한다. 본 연구방법으로는 문헌조사 및 관련 통계 자료를 분석하였으며, 방통고 재학생의 입학배경, 학습활동, 만족도, 요구 등을 알아보기 위하여 질문지조사를 실시하였다. 이상과 같이 시행된 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 방통고 학생은 경제적·개인적 사정으로 고등학교 기회를 놓친 청소년 및 성인으로서 대부분이 직업을 가지고 있으며, 주위사람들의 권유로 방통고를 선택하였으며, 고등학교 학력취득 및 인격도야가 중요한 입학동기이다. 둘째, 방통고에서 이루어지는 학습활동이 제대로 이루어지고 있지 않다. 바쁜 직장생활과 개인의 태만으로 인해 방송강의 청취율이 극히 저조하며 방송강의 내용은 보통정도로 이해하고 있다. 학생들이 가장 효과적인 학습방법이라고 생각하는 출석수업은 비교적 참여도가 높고 결석하는 이유는 바쁜 직장일 때문이며, 출석수업은 대체로 보통 이상의 수준으로 이해하고 있다. 또한 자학자습 활동이 학생들에게 기대하는 수준에 훨씬 미치지 못하고 있으며, 통신학습자료 이용도와 교과서 내용 이해도도 낮았고 자학자습에 대한 지원 활동인 첨삭지도가 형식적으로 이루어지고 있다. 셋째, 학생들은 방통고의 교육기능 중 학력보충 및 교양교육에 대해서는 긍정적인 평가를 한 반면, 직업교육에 대해서는 부정적인 평가를 하였다. 한편 방통고의 교육의 기여도에 대해서는 전체적으로 긍정적인 평가를 하고 있고 다른 동료들에게 방통고 입학 권유를 하고 싶은 마음이 약간 크다고 응답하였다. 넷째, 방통고 학생들에게 있어서 학습장애요인은 무엇보다 학습의욕 부족이며 전체 학생의 반수 가량이 자기들의 직업생활과 관련되는 지식이나 기술을 습득하고자 상업계와 공업계를 희망하고 있다. 본 연구에서는 이와 같은 연구결과를 바탕으로 다음과 같은 제언을 한다. 첫째, 방통고 학생들의 사회경제적 배경과 요구를 고려한 교육과정의 다양화가 필요하다. 둘째, 학생들에게 흥미를 유발하고 참다운 학습기회를 부여하기 위한 학습지도 강화 및 학력평가의 개선이 필요하다. 셋째, 방통고 교육이 학교교육과 사회교육의 통합 형태로서 발전하고 평생교육의 이념을 실현하는 교육형태로 발전하기 위해서 독창적인 기능을 가진 교육기능의 재정립이 요구된다. 마지막으로 홍보활동의 강화, 교육방법의 질적 개선, 담당교사의 근무조건 개선, 산학협동의 증진 등 국가적·사회적 차원의 행·재정 지원이 요구된다.;The purpose of this study is to find a method of increasing the students' learning activity via enhancement of education by analayzing the characteristics and the status quo of Korea's Air and correspondence High school(ACHS). The contents of the study to achieve this goal are as follows. First, theories on the Air and Correspondence education are examined. Second, the characteristics, functions and the background on the establishment of ACHS in Korea are reviewed. Third, the status quo of ACHS such as the students' characteristics, curriculum, teaching method, evaluation, the teachers, administration and finance are looked into. Fourth, based on the understanding of ACHS using the methods above, a method to improve the educational quality of ACHS is searched. The main methods used in this study were literature research and analysis of related data surveys, and a questionnaire survey was also conducted to find out the students' reason for entering ACHS, learning activities, degree of satisfation, and their needs. The followng is the outcome of the research conducted as above. First, the students of ACHS are adolescents and adults who missed their chance to attend high school due to economical or personal reasons. Most of the students hold jobs and they chose ACHS because the people close to them recommended it to them. The main motivation for their entry into ACHS were to get a high school diploma, and to build up their character. Second, learning activities in ACHS were not being carried out properly. Due to busy work hours at work and the individual's own laziness, the radio lecture listening rate was very low, and the degree of understanding of the radio lecture was only average. Students thought that schooling was the most effective learning method, and the attendance rate was considerably high. The main reason for missing classes was being busy at work. The degree of understanding in schooling classes was above average. The self-study activity of the students was far below than the level expected. The usage rate of the correspondence learning material, and the degree of understanding the text book was quite low. Revision instruction which is an activity to aid self-study was being conducted nominally. Third, among the various functions of ACHS, the students were positive about academic supplement and cultral education, but were negative about the vocational education. On the other hand, the students were positive about the overall contributions of ACHS education and replied that they would recommend entering ACHS to their colleagues. Fourth, the biggest factor that hinders the learning of ACHS students is the lack of the will to study, and more than half of the students preferred commercial and technical courses to obtain knowlege related to their occupation. The suggestions derived from this study are as follows. First, the curriculum should be diversified so that it considers the socio-economical background and needs of ACHS students. Second, reinforcement of learning directions and improvement of academic evaluation are needed to induce the students' interest, and to give them a chance at a genuine education. Third, the ACHS education needs to undergo a restructuring of its functions to improve itself into an integral form of school education, social education and also into an educational form which practices the idea of life-long education. Lastly, more positive administrative and financial support by the government and society such as reinforcement of advertisement, improvement of the quality of educational method, improvement of the working condition of the teachers, and promotion of cooperation between industry and schools are needed.
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