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中學生의 讀解力實態 調査硏究

Title
中學生의 讀解力實態 調査硏究
Other Titles
Study of Research on True State of Reading Comprehension of Middle School Pupils : On the Basis of Essay and Explanation
Authors
權善基
Issue Date
1986
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Keywords
중학생독해력실태설명문논설문
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
國語敎科 敎育은 言語能力의 伸張이라는 主된 敎育內容 以外에도 言語를 매개로 하여 思考力의 伸張을 돕기도 하면서 '人間形成' 이라는 敎育의 全般的인 目標達成面에서의 特性을 지니고 있다. 또, 國語敎科는 모든 敎科의 基礎가 되는 敎科이고, 다른 敎科와 全體的 關聯을 가지며 다른 敎科를 學習하는 데 道具敎科의 구실을 한다. 따라서 國語科의 學力水準에 따라 다른 교과의 學習深度가 左右된다고도 말할 수 있다. 특히, 국어과 교육에서 읽기지도는 대단히 중요하다. 사람은 읽기를 通하여 知識을 얻고, 社會 構成員으로서 安定된 '個人生活을 누릴 수 있으며, 나아가서는 社會나 國家에 이바지할 수 있는 人格體로서 形成된다고 할 수 있겠다. 이와같이 國語敎科中 읽기領域은 모든 교과의 基礎敎育活動으로서의 意義를 지니며, 넓게는 '人格體形成'이라는 生活目標를 지니고 좁은 의미에서는 國語科의 學力水準을 左右해서 모든 他敎科의 學習深度에 영향을 미치는 중요한 指導領域이라 하겠다. 따라서 國語敎科의 읽기指導領域은 보다 計劃的이고 意圖的인 指導가 필요하다고 보겠다. 本 硏究에서는 읽기領域, 특히 讀解領域에 대한 硏究로 文章表現을 바탕으로 쓰여진 內容이나 事實을 客觀的으로 읽어내는 讀解能力의 向上이 매우 重要함을 認識하고, 中學校 學生들의 讀解力 實態를 알아보고, 國語敎育 現場에서 좀 더 計劃的이고 意圖的이며 分析的인 讀解力 指導方法이 硏究되기를 바라는 마음에서 시작되었다. 學生들의 基本的 讀解技能을 알아보기 위하여 中學校 敎科書內의 論理的, 說明的 文章을 중심으로 중학교 1,2,3學年 男·女學生을 대상으로 調査하였다. 讀解力 實態把握을 위한 評價問項은, 學習이 이루어지지 않은 敎科書의 論理的, 說明的 文章을 중심으로 하고, 評價問項 出題基準은 현행 敎育課程에 明示된 '읽기지도내용영역 '과 한국교육개발원의 敎師用 指導書의 '讀解學習目標', 敎科書의 '공부할문제'의 讀解技能 評價問項에 基準하여 학생들의 讀解技能 達成度를 알아보고자 한다. 中學校 1,2,3학년 男·女학생을 대상으로 實施한 讀解力 實態把握을 위한 評價問項 出題基準은 대체로 다음과 같다. (1) 글의 줄거리, 요지, 소재, 주제를 파악하는 능력 (2) 글의 짜임, 부분과 부분, 부분과 전체와의 관계를 파악하는 능력 (3) 생략된 사실, 의견을 추리하며 읽는 능력 (4) 읽은 글을 요약하는 능력 (5) 결론의 근거가 타당한가 파악하는 능력 (1학년의 경우) (6) 일반적 명제와 구체적 사실을 구별하며 읽는 능력 (2학년의 경우) (7) 논리의 전개가 타당한가 파악하는 능력 (3학년의 경우) (8) 글의 특성을 이해하는 능력등을 評價해 보았다. 評價를 통한 讀解力 實態分析 結果, 다음과 같은 結論을 얻게 되었다. (1) 중학교 1, 2, 3학년 모두 똑같은 비중으로 지도되어 지고 있는 줄거리, 요지, 소재, 주제 파악능력은 讀解力 評價 結果에서 調査對象 學生 중, 평균치 이상의 학생이 능력을 갖추고 있는 것으로 나타났다. (2) 문단과 문단과의 연결관계나 문단들이 모여 전체의 글을 이를 때의 原理나 關聯을 파악하는 능력에 있어서는 조사대상 학생중, 능력을 갖추고 있는 학생이 평균치를 밑도는 결과를 보이고 있어 文章에서 全體를 보고 部分을 再組織 構成하여 읽는 思考能力이 부족하다는 結果를 얻게 되었다. (3) 文章을 읽고 槪括이나 推論하는 能力은 조사대상 학생 중 평균치 미달의 현상을 보이고 있어서, 論理的 思考中心의 讀解能力이 부족함을 알 수 있었다. (4) 글을 읽고 간략하게 要約하는 能力평가에서는 글의 要旨나 主旨하고 있는 부분은 이해하고 있으나 再組織 構成하여 表現하는 능력이 매우 부족한 현상을 보였다. (5) 글의 특성을 이해하는 것이나, 글의 題材를 알아내는 部分的인 理解技能을 요구하는 문항평가에서는 평균치 이상의 학생이 정답을 가려내, 論理的 思考力, 推理力을 필요로 하는 問項보다는 部分的 事項을 암기하는 데에 익숙해 있다는 結論을 얻을 수 있었다. 以上의 結果에서 볼 때 國語科 學習過程中 특히 讀解指導過程에 있어서 部分的인 事項을 암기시키는 지도에서 벗어나, 國語敎育이 '思考力의 伸張에 依한 人間形成'이라는 넓은 目標를 達成시켜야 한다는 의미에서 볼 때 글의 原理와 關係를 파악하는 능력이나 깊은 思考力, 構成力, 批判力 等을 向上시킬 수 있는 지도로 計劃的이고 意圖的인 讀解指導方法이 새로이 創案되고, 選定되어져야 할 것이다.;The education of Korean language lesson is the major contents of extension of language ability and helps extension of thinking power through the medium of language, and has the characteristic in attaining the whole object of education of "formation of human being," And, the Korean language lesson is the hasic lesson which is the hasis of all lessons, and it has the whole relation with the other lessons, and plays an act of tool in learning other lessons. Accordingly, we can say that the degree of the other lessons depend upon the standard of learning of the Korean language lesson. Especially, the teaching of reading in the Korean language lesson is very important. The human being acquires knowledge through reading, and can enjoy the stable private life as a member of society, and be formed as a body of character who can serve for the society and nation. Thus, the reading sphere in the Korean language lesson is the basic educational activities, and has the object of living as "formation of body of character" widely, and is the sphere of important teaching which affects the depth of learning of the other lessons by deciding the learning standard of the Korean language. Accordingly, the sphere of teaching of reading in Korean language seems to be more intentional and deliberate in teaching. In this study, we know that the sphere of reading, especially reading objectively the contents or fact written on the basis of expression of sentence is very important, and check the true state of reading of the middle school pupils, and started with the intention of studying the method of teaching reading on the spot of Korean education more intentional and deliberate and analytical. To check the basic reading talent of the pupils, the study was made sentered on the male and female pupils of 1st, 2nd, and 3rd year course of middle school on the basis of sentences of logic and expression of the textbooks of middle school. The evaluation of research on true state of reading was based on the essay and expression of the unlearned textbook, and the standard of making questions of the evaluation was on the basis of the sphere of contents of teaching reading expressed in the current educational course and target of reading learning of guidebook for teachers by Korean Educational Development Institute, and the reading talent based on the evaluation, and tried to check the attainment of reading talent of the pupils. The basis of making questions of the evaluation to grasp the reading talent conducted on the male and female pupils of middle school is as below in general. (1) Ability to grasp plot, the gist, place and subject of sentence. (2) Ability to grasp structure, part and part, relation of part and whole of the sentence. (3) Ability of reasoning and reading the omitted fact, and opinion. (4) Ability of summarizing the read sentence. (5) Ability of grasping appropriateness of ground for conclusion (In case of 1st year course). (6) Ability of discrininartely proposition and the concrete fact (In case of 2nd years course). (7) Ability of grasping the appropriateness of developing of logic (In case of 3rd year course). (8) Ability of understanding the characteristic of sentenc The above (1) - (8) were evaluated. As a result of research on true state of reading through evaluation, the following results were obtained : (1) The ability to grasp plot, the gist, place and subject of sentence which is taught all the same in 1st, 2nd, and 3rd year course of middle school the pupils more than average out of the pupils checked as a result of evaluation showed the ability. (2) In the ability of grasping principle or relation of sentence and sentence or forming sentence with the sentence, the pupils with the ability are under average, and the thinking ability of reading after re-forming part, sawing the whole in sentence is lacking. (3) Ability of summarizing or reasoning after reading a sentence the pupils with the ability are under average out of the pupils checked, and the reading talent centered on logical thinking is lacking. (4) In the evaluation of ability of briefly summarizing after reading a sentence, the pupils understand the part of essential or the general purport, but the ability of re-organizing and forming is very lacking. (5) In the evaluation of asking for understanding in understanding the characteristic of sentence or the partial understanding talent of checking the subject of sentence, the pupils over average gave right answers, and they were accustomed to learning by heart the partial matters mote than the matters requiring logic, thinking, and reasoning. Taking the above result into consideration, in the course of Korean language education, especially in the course of teaching the reading, it is necessary to depart from teaching of learning by heart the partial matters, and it is essential to attain the wide goal of 'formation of human being by extension of thinking' in the Korean language education. The ability of grasping the principle and relation of sentence or deep thinking, or criticism may be advanced through the intentional and deliberate teaching and the method of teaching the reading must be created anew and selected.
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