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주시청시간대 지상파 TV 채널간 경쟁구도의 변화가 뉴스 프로그램에 미치는 영향

Title
주시청시간대 지상파 TV 채널간 경쟁구도의 변화가 뉴스 프로그램에 미치는 영향
Other Titles
Influence of a Change in Prime Time News Programs' Competitive Structure among TV Networks on Format, Audio-visual Effects, and Content Variables of News Programs
Authors
崔倫禎
Issue Date
1997
Department/Major
대학원 신문방송학과
Keywords
주시청시간대경쟁구도뉴스프로그램지상파TV 채널
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
TV 주시청시간대에 각 채널의 대표적인 뉴스 프로그램들을 배치시키는 우리 나라 방송국들의 편성 관행과 우리 나라에서 이러한 뉴스프로그램들이 갖는 사회적 영향력을 고려할 때 주시청시간대 시청률 경쟁에서 뉴스 프로그램의 중요성을 인식할 수 있다. 더욱이 뉴스 프로그램을 방송하는 TV 채널의 증가와 다양한 형태로 뉴스를 제공하는 각종 기술의 진보를 통한 방송환경의 변화 속에서 뉴스 프로그램에 대한 관심은 시장경제학적인 시각으로까지 확대되었다. 본 연구는 뉴스 프로그램의 내용을 게이트 키핑이나 정치경제학적인 관점과는 다른 시장경제학적 관점에서 분석하고자 하였다. 한정된 소유구조와 공통적인 목표 시청자층을 대상으로 하는 우리 나라 지상파 TV 방송사들의 뉴스 프로그램 편성 및 제작에는 특히 채널간의 경쟁요인이 주요한 영향을 미칠 것이라고 추론하였다. 따라서 채널간 경쟁구도의 변화가 뉴스 프로그램 자체에 미치는 영향을 밝히는 시도를 통해 우리 나라의 TV 방송산업 구조내에서 뉴스 프로그램 대한 시장경제학적 접근의 가능성을 진단하고자 했다. 이러한 연구 목적을 위해 1997년 3월 SBS가 저녁 종합 뉴스 시간대를 8시에서 9시로 옮긴 시점을 전후로 2월과 4월 사이 지상파 TV 네 채널의 메인 뉴스 프로그램의 변화를 내용분석을 통해 살펴보았다. 또한 이 시기에 발생한 편성 전략상의 변화로 야기된 각 채널들의 채널간 경쟁구도 변화가 구체적으로 그 정도의 차이가 각 채널의 메인 뉴스 프로그램의 변화의 정도와 어떠한 관계를 갖는가에 대해서도 분석하였다. 이를 위해 각 채널의 뉴스 채널로서의 채널이미지, 시청률 그리고 프로그램 유형별 편성표 등의 자료를 토대로 추론한 각 채널의 경쟁구도 변화의 정도는 KBS2가 가장 심하고 그 다음으로 SBS 그리고 KBS1과 MBC는 비슷한 수준의 변화 양상을 나타냈다. 이를 바탕으로 채널간 경쟁구도 변화가 뉴스 프로그램의 형식, 보도기술 효과 그리고 내용 차원의 변화를 초래할 것이며, 채널간 경쟁구도 변화의 정도가 심한 채널일수록 큰 폭으로 변화할 것이라는 연구가설을 세웠다. 연구가설을 검증하기 위해 뉴스 프로그램의 내용 분석은 형식, 보도기술 효과, 내용 차원으로 다시 세분화되어 실시하였다. 뉴스 프로그램의 형식 차원에서는 취재방식과 보도자수 그리고 정보원 표현 방식 등, 보도기술 효과 차원에는 영상·음향·자료화면 기술, 그리고 내용 차원에는 기사주제와 자막 내용, 기사 시의성, 기사의 구성 방식 등이 포함되었다. 연구 결과 채널간 경쟁구도 변화가 뉴스 프로그램 자체의 변화에 유의미한 영향을 미쳤음이 확인 되었으며 채널간 경쟁구도 변화의 정도가 가장 심했던 KBS2가 가장 큰 변화를 보여 이에 대한 가설이 검증 되었다. 그러나 KBS1, MBC, SBS의 경우 뉴스 프로그램의 변화가 KBS2에 비해 적었으며 각 분석항목들에 있어서 부분적으로만 가설이 검증되었다. 특히 뉴스 프로그램의 내용 차원의 변화는 모든 채널의 경우에 비교적 뚜렷했던 반면 형식과 보도기술 효과 차원에서는 주로 KBS2만이 큰 변화를 나타냈는데, 뉴스 아이템당 영상과 음향기술의 사용 비율이 증가하는 추세를 보였다. 또한 분석 결과 전체적으로 경성 뉴스의 연성화 경향이 발견되었으며, KBS2 이외의 채널들에서는 기획 뉴스에 있어서 차별성을 찾을 수 없었다. 이와 같은 연구 결과는 다른 프로그램 유형에 비해 고정적인 뉴스 프로그램에 대한 채널간 경쟁 구도가 각 방송사의 편성 전략에 의해 과거에 비해 유동적인 현재의 방송환경하에서 시사하는 바가 크다. 즉, 뉴스 프로그램을 상품으로 보는 시장경제학적 원리가 우리 나라 지상파 TV 네 채널의 뉴스편성 및 제작 행위에 대해 어느 정도의 설명력을 갖게 되었음을 의미하기 때문이다.;Considering Korean networks' program scheduling practices that they put their main news programs into Prime Time and these news programs' overall influence on Korea society, especially on public opinions, we could easily assume their important meaning to the broadcasting companies. Moreover, nowadays broadcasting environment is confronted with increasing TV channels sending various news programs on the air and also drastic technological development of news service mediums. It is with these aspects that researchers have been expanding their perspectives on news programs to market economic ones. This study attempted to analyze as networks' programming strategies which caused a change of competitive structure among TV networks changed, how the sub-variables of main news programs' were influenced. This research scheme is drawn from the reasoning that the program scheduling factor must play a key role in explaining networks' competitive structure with restricted ownerships and substantially identical target audiences of Korean broadcasting systems. For the purpose of this study to illuminate the relations between market economy and TV news format, audio-visual effects, and content variables, I conducted content analysis on main news programs of channel 1,2 of Korea Broadcasting System(KBS1 & KBS2), Munwha Broadcasting Cooperation(MBC), and Seoul Broadcasting System(SBS). Selected samples were separated into two groups which aired before and after the change of Prime Time news programs' competitive structure among 4 networks, that is, before and after SBS rearranged its main news program and adjacent programs on 3rd March, 1997, also several changes accompanied with it. This study assumes the effects on main news programs vary according to the degree of difference of the competition change among 4 networks which could be induced from the data of viewers' loyalty to channel, program type, and specific program, viewing rates, shares in market for each channels. Analyzing news programs' contents, this study grouped the content variables into format, audio-visual effects and narrowed content dimesions respectively including frame of reporting, number of reporters per news item, and how to represent news sources; used audio-visual technologies on film materials per news item; and news subject, timeliness and the structure of news story. The results of this study show that the programming strategies causing a change of Prime Time competitive structure among 4 networks had a significant effect on main news programs' format, audio-visual effects and content variables of 4 networks generally. Furthermore it show that KBS2 which has got the heaviest competition change during concerned periods also changed most drastically with regard to overall news programs' sub-variables. Conversely KBSl and MBC which got only subtle changes of competitive structure didn't show any significant differences in sub-variables of main news programs. As a matter of fact SBS ' change of programming strategies originally led the other channels' reactions, its main news program didn't show any specific alteration of sub-variables, though. Nevertheless, the content dimension in a narrow sense was most susceptible to the influence of networks' programming strategy changes, however any differentiated characteristics among 4 channels on report frame and subjects of preplanned news items didn't appear. Via the content analysis process it could be realized that the number of used audio-visual technologies per news items is increasing. In addition to these findings, it shows that some of hard news items have softened, and it has a different meaning from the increase of soft news items in the general point of view. When we think programming TV news is traditionally fixed in most cases, the results of this study infer quite a lot to news researchers in Korea. That is, the market-driven journalism or market economic point of views on TV news programs under Korean broadcasting systems came to have a power of explanation to a certain extent.
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일반대학원 > 언론홍보영상학과 > Theses_Master
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