View : 33 Download: 0

中學校 義務敎育化에 隨伴한 私立學校 問題

Title
中學校 義務敎育化에 隨伴한 私立學校 問題
Other Titles
(THE) PROBLEMS OF THE PRIVATE MIDDLE SCHOOL IN THE INTRODUCTION OF THE COMPULSORY EDUCATION
Authors
李玉秀
Issue Date
1985
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
중학교의무교육화사립학교교육학
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
The emphasis of the compulsory primary school education has been placed on for the past forty years and now introduction of the compulsory system of the middle school education is also urgently demanded in the light of upgrading of the average educational level, introduction of the social welfare policy and the international trend. In these regards, the long-term program has been already established and practicised gradually step by step during the period of 1985 through 1992. Since the end of 1970, for the successful introduction of the compulsory middle school education, Korea Education Development Institute and the Korea Private Mid-High School Master's committee has worked out. The Korea Education Development Institute developed, he concerned policy and divided the private middle schools into four categories according to its traditional aspects, geographical peculiarities and the financial conditions. On the other hand, the Korea Private Mid-High School Master's Committee proposed that the 91 publicized schools involved in four categories favorably changed into the public institutes as an wing organization during the initial stage in aid of expenses of facilities. In the light of equal opportunity, this paper is aiming at the relevant questions the private schools has been facing since the equalization of the middle school and at the mutual relationship between the compulsory education and the middle school system. For this paper, examination of the compulsory education of the middle school and collection of the pieces of the historical backgrounds has been preceedingly done and the concerned literatures and the statistical figures of the middle school issued by government and the concerned institutes were also analyzed. In this paper the significance of the compulsory middle school education is discussed on the basis of the equal opportunity, economical aspects and international trend. The founding spirit of the private school is divided on the basis of the periodical development and establishing background. Since the equalization of the middle school it is discussed on the unbalancing between the public schools and private schools, and on the relevant questions checking the development of the private middle school. It also placed the emphasis on the establishment of policies and examining the position of the private middle school and the mutual relationship by introduction of the compulsory middle school education system. The conclusions are summarized as following; 1. It is desirable that the educational investment should be fairly made on the equal opportunity to provide all students for the equal education conditions. 2. The autonamy of the private school for its successful management should be guaranteed instead of its peculiarities as a compulsory education organization. 3. The teachers of the private schools should be provided to have a training opportunity to improve their qualification as much as ones of the public schools. 4. It is recommendable that organization and institutes should be provided to the private school to have the participating opportunities in policy making. 5. It is also desirable that studies on the feasibility of the compulsory education system to the private middle school should be made through the experimental steps. In these regards, it is proposed that the measures for the introduction of the compulsory education system to the private school should be dealt with on the long term basis and it is expected that the compulsory education system to the private school is well improved by a steady support.;韓國은 해방이후 근 40여년 동안 初等敎育의 의무교육실시에 역점을 두어 왔지만 국민 기초 교육 수준의 向上, 사회 복지 정책과 국제적 추세 등을 감안하여 中學校의 의무교육이 절실히 요청되고 있으므로 1985년부터 1992년 까지 그것에 관하여 단계적으로 실시할 계획이 수립되었다. 1970년대 후반 부터 韓國敎育開發院과 大韓私立中高等學校長會에서 중학교 의무교육실시에 대비한 私立中學校 方向에 관하여 연구해 왔다. 韓國敎育開發院에서는 私立中學校를 학교의 전통, 지역적인 조건, 재정형편에 따라 自立學校, 補助學校, 轉換學校, 公立化學校등의 네가지 유형으로 분류하여 정책을 수립하고 있으며 대한사립중고등학교장회에서는 네가지 유형중 公立化學校 91個校를 의무교육 기반조성 기간중 시설비를 집중 지원하여 補助學校로 존속되기를 바라는 연구결과를 제시하였다. 본 연구는 교육기회균등의 측면에서 中學校義務敎育化에 수반한 私立中學校의 당면문제를 고찰하고, 의무교육과 사립중학교와의 상호관련성을 분석 고찰하는데 그 목적이 있다. 이 연구를 수행하기 위하여 중학교 의무교육화에 관한 선행 연구를 검토하였고, 사학에 관한 문헌을 조사 연구하였으며, 정부가 제시한 정책방안 사학단체의 연구보고, 각종통계자료를 활용 분석하였다. 주요 연구내용은 중학교 의무교육의 당위성을 기회균등의 이념, 경제적인 측면, 국제적인 추세 등의 관점에서 논하고, 사학의 건학이념을 시대별 설립별로 분류하였으며, 공·사립학교간 교육의 질적 불균형을 초래하고, 사립중학교 발전에 저해요인이 되는 문제들을 고찰하였으며, 사립중학교에 대한 정부의 정책방안과 중학교의무교육화에 따른 사립중학교의 위치를 규명하는데 역점을 두었다. 이상의 연구에 의하여 추출된 결론을 요약하면 다음과 같다. 1. 의무교육조건의 적극적 보장과 공·사간 교육기회의 均等保障을 充足시키기 위하여 공 교육비 투자가 공평하게 배분되어야 한다. 2. 의무교육 기관으로서의 特殊性에도 불구하고, 사학으로서의 자율성을 유지하기 위하여 운영권을 확보할 수 있도록 보장해 주어야 한다. 3. 중학교 의무교육의 질적 평준화를 위해 사학교원에게도 공립학교수준의 연수기회를 보장해 주어야 한다. 4. 사립중학교에 대한 정책의 결정과정에 있어 사학측의 민주적 참여를 보장하도록 기구와 제도를 마련해야 한다. 5. 국가가 수립한 사립중학교 유형별 실시방안에 대한 실천가능성 여부를 실험단계를 거쳐 타당성을 규명하여야 한다. 이상의 연구결과를 제시하면서 중학교 의무교육화에 따른 사립중학교의 대책은 장기적인 차원에서 검토되어야 하며, 자율적인 方向으로 지원 육성해야만 중학교 의무 교육의 質은 향상될 것으로 전망한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE