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학교교육 참여에 대한 학부모의 의견 분석

Title
학교교육 참여에 대한 학부모의 의견 분석
Other Titles
(A) Study of Parents' Participation in School Education
Authors
이경애
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 교육행정전공
Keywords
학교교육참여학부모의견교육행정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 학부모들의 학교교육 참여에 대한 인식정도와 현황, 그리고 장애요인을 파악하고, 학교교육의 각 영역에 따라 실제 참여정도와 필요정도를 분석함으로써 학부모 참여에 대한 바람직한 시사점을 얻고자 한다. 이와같은 연구목적을 달성하기 위하여 문헌연구와 조사연구를 병행하였다. 문헌연구를 통하여 학부모 참여의 개념과 필요성, 학부모 참여의 유형과 참여 영역, 참여의 장애요인, 우리나라와 외국의 참여제도를 고찰하였다. 조사연구는 서울시내 강북, 강남동, 강남서 3개 지역의 초·중·고등학교 10개교에 재학하는 학생들의 학부모 522명을 대상으로 질문지를 통해 조사하였고, 회수된 질문지는 SPSS/PC+를 사용하여 빈도와 백분율을 구하고, 집단간 차이의 의미를 밝히기 위해 t-test와 F-test를 하였다. F-test의 결과에 대한 개별 비교를 위해서는 Scheff의 사후 검증을 하였고, 변인간의 상관성을 알아보기 위하여 x^(2)-test를 하여 유의도 .05와 .01 수준에서 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 학부모들은 학교교육에 참여하는 것이 교육발전에 기여한다(57.9%)와 학교교육 참여는 대부분 필요하다(91.0%)고 인식하고 있는 것으로 나타나 학부모 참여에 대한 인식은 전반적으로 긍정적이었다. 교육권은 자녀의 교육을 위해 교사와 협력하는 것으로 인식하고 있었으며, 학부모 참여가 필요한 이유도 자녀의 교육효과를 높이기 위해서라는 부분에 가장 많은 응답을 하였다. 둘째, 학부모들은 학교교육 참여의 필요성을 인식(91.0%)하면서도 현재 학교교육에 참여하고 있는 학부모들은 35.4%로 소극적인 참여수준을 보여주었다. 여기서 학교교육에 참여하고 있는 학부모들은 자녀의 생활지도를 위해 교사와 논의하는 영역에 가장 많이 참여하였고, 재정적인 지원과 봉사활동의 상당 부분에도 참여하고 있었다. 학교교육에 참여한 학부모 76.2%는 학교교육 참여가 자녀교육에 도움이 되었다고 하였다. 셋째, 학부모들이 참여가 필요하다고 하면서도 참여하지 못하는 개인적인 요인은 시간부족과 재정적인 부담을 말했고, 정책적인 요인으로는 학교교육 참여에 대한 자료, 연수, 홍보의 부족을 들고 있었다. 넷째, 학교교육의 각 영역에 따른 형태별 실제 참여정도와 필요정도의 비교에 있어서 필요하다는 인식은 높지만 실제 참여율은 낮았다. 학교교육에 실제 참여하는 정도는 교수/학습지도 영역에서의 참여가 가장 많았고 필요정도에서는 생활지도 영역에 가장 많이 응답하였다. 다섯째, 학부모들의 학교교육 참여의 주요 통로가 되는 학부모회에 대해서는 학부모들의 69.0%가 새로운 학부모회가 학부모들의 의견을 반영할 것이라는 긍정적인 기대를 하고 있는 것으로 조사되었다. 학부모들이 학교교육에 참여에서 원하는 역할에 대해서는 조언/자문의 역할, 자원봉사, 의사결정, 경제적인 지원의 순서로 많았다. 그리고 학교교육 참여를 높일 수 있는 방안으로 교사와 학부모의 정기적인 대화의 장을 마련하는 것에 가장 많은 선택을 하였고, 자녀의 교육에 필요한 지식을 얻는 부모 교육, 민주적으로 의견을 수렴할 수 있는 학급별, 학년별 학부모회 구성 등을 원하는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 바탕으로 다음과 같은 사항을 제언하고자 한다. 첫째, 학교교육 참여에 긍정적인 기대와 필요성을 인식하고 있는 학부모들이 학교교육에 적극적으로 참여할 수 있도록 교육당국과 학교측은 학교교육 참여에 대한 자료배부, 연수, 홍보 등을 해야하고, 학부모를 참여시킬 수 있는 다양한 프로그램이 개발되어야 하겠다. 둘째, 학부모들이 부담을 가지고 학교를 방문하지 않게 개방적이고 우호적인 학교풍토를 조성하는 것이 요청되며, 학부모들이 자녀의 학교교육에 조언/ 자문하고 나아가 의사결정 과정에 참여할 수 있도록 기회가 확대되어야 한다. 셋째, 학부모의 학교교육 참여를 조장하기 위해 상부 교육기관에서는 학교 운영의 자율성을 최대로 보장하면서 학부모가 적극적으로 참여할 수 있도록 행·재정적 지원을 하는 것이 필요하다.;The purpose of this study was to grouping parents' participation in their child's education and identify desirable programs by understanding the present level of parent participation. I will suggest what the necessary level of participation should be in 4 relevent areas. To achive this goal, I studied related literature and conducted field research. I examined the concept and necessity of parents' participation, types of paticipation, areas of paticipating, and barriers to paticipation, in Korea and foreign countries. Research was done by giving questionnaires to 522 parents in 10 schools at each grade level. I got frequency and percentage data using returned questionaires, and I performed t and F-tests. To compare individual F-test result, I performed Scheff's aftermath inspection, and verified the relevance of results using the χ^(2)-test. The results of this study are as follow: Firstly, I found that parents generally view participation in schooling as positive, and think participation in schooling contributes to educational development.(57.9%) 91.0% think it is necessary. Parents also think it is an educational right to have cooperation between tnemselves and teachers for their child's education. Parents stated more participation would increase the effectiveness of the education system. Secondly, parent participation was comparatively low(34.5 %) in spite of thier recognition of its necessity. Teachers and parents met mostly to discuss how their childern were being taught, financial support, volunteering activities. 76.2 % of parents who participated in thier child's schooling said it was helpful to them. Thirdly, personal reason why parents couldn't participate were lack of time and financial burden. Factors which could be effected by government policy were lack of related materials, training and publications. Fourthly, comparing actual participation ratios and necessity ratios, parents recognized the necessity of paticipation, but actual participation ratios were low. Results showed that parents participate best in "teaching/learning" areas, and think their participation in the "life instruction" area is the most critical. Fifthly, 69.0% of parents want a new PTA which is the mian path of parents' participation in schooling. The most desirable parent roles were advising, service activity, decision-making, and financial support. As a method to elevate parents' paticipation, they chose to have periodic discussions with teachers and other parents, and they also wanted cooperation between classes of the same grade and cooperation between grades in the PTA. On the basis of these results, I'd like to suggest the following. Firstly, educational authorities and schools should distribute materials about, and promote participation in schooling. Also they should train parents on how to participate in schooling. Parents generally had a positive response to the idea of participation. This means the government should assist parents in fulfilling their desire to paticipate. Secondly, an open and friendly school enviroment is required so that parents don't feel that visiting the school is a burden. Parents must see visiting the school as an opportunity to advise on and be advised about their child's education. Parents must also be made to feel part of the decision-making process. Finally to free up schools to cooperate more with parents, high level institues should offer administrative and financial support. This will reduce the burden on school administrators and allow them freedom to meet parents. This would also secure each school's autonomy.
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