View : 863 Download: 0

모로코의 국가건설과 교육제도

Title
모로코의 국가건설과 교육제도
Other Titles
(A) Study of Moroco's National Construction and Education system
Authors
손옥임
Issue Date
1996
Department/Major
교육대학원 교육행정전공
Keywords
모로코국가건설교육제도교육행정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 모로코의 교육제도를 연구함으로써 교육학도들이나 교육에 종사하고 있는 사람들에게 모로코를 이해하는 데 기초자료를 제공하며 국제화 시대에 걸 맞추어 제3세계의 교육에 대한 관심을 높여 세계의 교육에 관해 폭넓은 이해를 하고자 하는 데 그 목적을 두고 있다. 이러한 목적을 달성하기 위한 연구내용은 다음과 같다. 첫째, 모로코 교육의 변천에 관한 배경, 프랑스 보호령 시대 이전의 교육 그리고 프랑스 보호령 시대의 교육에 대해서 알아 본다. 둘째, 모로코의 교육제도에 관한 교육이념 및 목적, 교육행정 형태, 교사양성에 대해서 알아 본다. 셋째, 모로코의 학교교육제도에 관한 취학전 교육, 기초교육, 중등교육, 고등교육과 그밖의 모로코 교육의 한 특성이라고 할 수 있는 사립학교 및 직업교육에 대해 알아 본다. 연구방법으로는 모로코의 교육제도에 관한 문헌, 연구자료, 각종 법령들을 분석하였으며, 모로코에 직접 거주하면서 학교, 교육행정 기관, 도서관 등을 방문하여 면담, 관찰한 자료를 정리하고 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 모로코 교육은 ① 일반화 ② 단일화 ③ 아랍화 ④ 모로코화를 교육개혁원칙으로 채택하여 식민주의적 사고와 문화적 열등으로부터 탈피하여 교육의 정체성 확보 곧 교육의 완전한 "아랍화"를 확립하는 데 두고 있다. 둘째, 교육행정 형태는 중앙교육행정과 지방교육행정으로 조직되어 있다. 중앙교육행정 기관에는 교육부와 교육최고위원회가 있으며, 지방교육 행정기관에는 초·중등교육 대표부가 교육부훈령을 통해 감독·지시를 받으면서 각 시·도에서 설치 운영되고 있다. 교육부에는 초·중등 교육부와 고등교육부가 설치되어 대학 및 각급 학교 교육행정 업무를 담당하고 있으며 교육행정 체제는 중앙집권적 통제제도를 취하고 있다. 셋째, 모로코는 무상교육의 원칙을 채택하고 있으며 의무교육을 채택하지 않고 있다. 무상교육 실시를 위해 정부 총예산의 28%를 교육예산에 투입하고 있어 국가경제에 막대한 영향을 미치고 있으므로 사학 육성책의 강화를 추구하고 있으며 국민들의 소득에 따라 사회 계층을 분류하여 전액무상교육에서 80%, 40% 실시할 계획이다. 넷째, 모로코 정규교육의 기본학제는 6-3-3-4제로 기초교육 9년 (초등학교 6년, 중학교 3년), 중등교육 3년, 고등교육 4년으로 되어 있다. 초등학교에서 대학에 이르는 전 과정에 유급제도가 있으며 유급할 경우에 사립학교나 직업학교에 가도록 하고 있다. 고등학교에서는 바깔로레아를 획득해야 고등학교 졸업과 동시에 대학입학 자격을 취득하게 된다. 다섯째, 교육내용 및 방법면에서 불어교육이 초·중등학교에서 주당 6-8시간을 차지하고 있으며 수학시간도 불어로 강의하고 있어 주당수업시간의 절반 정도를 차지하고 있다. 불어는 모로코 사회에서 경제, 신문, 방송 등 대중매체의 언어로서 또 문학, 문화 활동은 물론 학술분야의 의사소통 도구로서의 기능을 수행하는 등 제2국어의 위치 이상을 차지하고 있다. 본 연구결과를 종합할 때 모로코 교육은 지역적 특성상 폐쇄적인 국내적 상황변화에 의한 것이기 보다는 국제적 상황에 크게 좌우되었다. 특히 프랑스 보호령으로 인해 이슬람국가의 전통교육인 종교 교육을 탈피하여 현대적인 교육제도가 도입되어 교육제도의 발전과 현대화된 것은 사실이나 그로 인해 불어가 모로코의 정치·경제·사회·문화·교육면에 제2의 모국어 이상의 위치를 차지하게 되었다. 따라서 모로코 정부는 독립 이후 네 가지 교육개혁원칙을 채택하여 국민교육의 아랍화를 시도하고 있다. 그러나 현실적으로 일관성과 체계성이 없어 완전하게 교육의 아랍화는 성공하지 못한 상태이지만 정부의 적극적인 노력하에 점차적으로 많은 발전을 보이고 있다. 그러므로 모로코 교육의 정체성 확보를 위해 정부차원의 지속적인 노력과 재정적 지원이 요구됨을 알 수 있다.;The purpose of this study is offering educators or education-majoring students materials to understand Morocco by studying Moroccan education system, and understanding the world's education better by elevating the interest in the third world's education. The contents of this study for achieving that goal are as follows. Firstly, studying the background of Morocccan education and its changes, education before and in times of French protection declaration. Secondly, examining educational ideology and purpose, shape of educational administration, and raising teachers. Thirdly, Studying Moroccan preschool education, elementary education, middle and high level education and private schools and vocational education, which are one of characteristics of Moroccan education. I analyzed books, studied materials, and various laws on Moroccan Education System. And I also visited educational administration, libraries to interview, observe and collect materials and analyzed them. The result of this study is as follows. Firstly, the eventual purpose of Moroccan education is ① generalization ② simplification ③ Arabication ④ Emphasizing on complete educational Arabication by resticting colonial ideas and escaping from cultural inferiority to secure educational identity Secondly, the shape of educational administration is organized with central education administration and local educational administration, and there are education department and education supreme committe in central education institution. There are representative department of elementary and middle school education in local education institution, they are directed by education ministry instructions, and established and run by each city and province. Elementary, middle, and high level education departments are established in Education ministry taking charge of educational administration, working in universities and each school, and the educational administration system is controlled by an absolute monarchy, that is, central controlling system. Thirdly, Morroco adapts fee-free schooling system, and doesn't enforce compulsory education. To Carry out free shcooling system, they invest 28% of total governmental budget on education budget, and it gives great influence on national economy. So they attempt to strengthen private education growth, and plan to implement from total free education to 40-80% free education by classifying social status according to income rate. Fourthly, Moroccan basic educational system is 6-3-3-4 system, it is made up of basic education (6-year elementary school, 3-year middle school), 3-year middle level education, and 4-year high level education. In every course, from elementary school to university, there is a fail system, and if they fail, they have to go to private school or vocational school. In high schools, they should pass baccalaurea to go to college. Fifthly, in educational contents and methods, French language education occupies 6-8 hours a week, and they also teach math in French, so it is almost the half of total class hour, French language means more than a second language in Morocco because it is being used as an instrument of mass media language, literature and cultural activity. In result of this study, Moroccan Education depends more grealtly upon international situation than closed internal change with its geographical environment. Particularly, it is true that their educational system is developed, and modernized escaping from traditional Islamic religion education, but French language education has become to be more than a second language in politics, economy, social, cultural, educational aspects bacause of French protection declaration. Accordingly, Moroccan government is attempting the Arabication of national education by adapting 4 educational reform principles. However, complete educational Arabication has not been achieved yet with lack of coherence and systematization, but they are making gradual progress with government's active efforts. Therefore, this study suggests that government's continuous efforts and financial support be needed for securing educational indentity.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE