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서울시내 종합병원의 간호사 실무교육 실태조사

Title
서울시내 종합병원의 간호사 실무교육 실태조사
Other Titles
(A) study on the In-Service Education of Nurses in General Hospital in Seoul
Authors
이정원
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 간호교육전공
Keywords
서울시내종합병원간호사실무교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
계속되는 사회적 변동과 더불어 급격하게 변화하고 있는 일반인들의 건강에 대한 요구도와 국민의 건강요구의 수준이 높아지고 다양화함은 곧 간호의 질 향상을 요구하는 것이다. 이러한 사회적인 변화와 대상자들의 요구에 부응하기 위해서는 간호사가 정규교육 과정에서 이미 터득한 지식과 기술을 유지시키는 것은 물론 바람직한 역할 수행에 지침이 되는 최근의 발전된 이론과 기술을 습득할 수 있는 체계적이고 계속적인 실무교육을 실시하여야한다. 실무교육을 함으로써 간호사의 자질향상을 통해 직업적 성장과 적절한 간호를 제공할 수 있다. 그러므로 본 연구자는 임상간호사에게 실시되고 있는 실무교육의 실태를 조사하여 실무교육의 효율성을 높이고 간호전문직 발전에 도움이 되는 방안을 제시하고자 본 연구를 시도하게 되었다. 연구대상은 서울 시내에 소재하는 종합병원 이였다. 연구에 참여한 병원은 17개 대학부속병원과 20개 일반종합병원으로 37개 병원이었다. 자료수집기간은 1995년 3월 13일부터 4월 11일까지이었으며 우편으로 배부된 설문지 78부중 37부가 회수되어 회수율은 47.4%였다. 수집된 자료는 백분율과 내용분석을 통해 결과를 분석하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 1. 조사 대상병원의 유형은 일반종합병원이 54.1%, 대학부속병원이 45.9%였다. 설립구분으로는 학교법인이 29.8%로 가장 많았으며, 의료법인이 27.0%, 재단법인과 특수법인이 각각 13.5%, 개인병원이 13.5%, 국립과 시립이 각각 2.7%로 가장 낮았다. 간호사수는 100-199명군이 43.3%로 가장 높은 구성 비율을 나타냈으며, 400명 이상군이 10.8%로 가장 낮게 나타났다. 2. 조사 대상 병원의 실무교육 전담자를 보면, 실무교육 전담자가 있는 병원은 20예로 54.1%였다. 전담자의 수는 1명인 경우가 16예로 80%를 차지했다. 교육 전담자의 직위는 간호감독, 수간호사, 주임 간호사 순이었다. 3. 실무교육 전담자가 없는 병원은 17개 병원으로 45.9%였다. 간호부(과), 수술실, 병동의 업무와 교육을 겸하고 있었으며 구성원수도 1명에서 15명으로 다양했다. 4. 실무교육 담당 부서는 간호부(과)에 속해있는 병원이 97.3%였고, 실무교육부에 독립되어 있는 병원이 2.7%였다. 5. 실무교육을 위한 예산이 있는 병원은 54.1%였다. 교육 예산액은 년간 4,000만원에서 20만원으로 차이가 심했으며 간호부에서 관리하므로 예산액을 잘 모른다는 경우도 45%나 되었다. 6. 실무교육내용은 「심폐소생술」「인간관계와 의사소통」「컴퓨터 교육」「특수분야를 위한 전문지식과 기술교육」「간호질 관리」「교양 및 친절교육」「의료보험」등 18가지로 나타났다. 특수분야를 위한 전문지식과 기술교육이 가장 실시 횟수가 많았고, 그 다음이 교양 및 친절교육, 심폐소생술 순이었다. 7. 실무교육 내용에 따른 목적은 「질적인 간호업무를 수행한다」「간호의 전문직 수준을 향상시킨다」가 가장 높게 나타났다. 8. 실무교육의 내용 선정은 간호부와 실무교육부에서 경험적인 내용을 선정하는 예가 89.2%, 간호사의 학습요구를 파악한 후에 내용을 선정하는 예가 83.8%, 병원 차원에서 지시되는 내용을 선정하는 예가 32.4%였다. 학습자의 요구 파악은 설문지법이 50%로 가장 높았고, 최종적인 내용선정은 41.9%가 실무교육위원회에서 이루어졌다. 9. 실무교육에 참석하는 방법은 자율적이 45.9%였다. 교육시간은 근무전이나 후 또는 비번일때가 73.0%였으며, 비번인 경우에 교육을 받았더라도 보상하지 않는 경우가 91.9%였다. 10. 실무교육시 교재를 사용하는 예가 78.4%였으며, 교재 준비는 간호부(과)나 교육자가 개발한 교재를 사용하는 예가 51.7%로 가장 높았다. 교재를 피교육자에게 배부하는 경우는 93.2%였으며 교재비는 62.1%가 병원이 전액 부담하고 있었다. 11. 강사는 45.9%가 간호사였으나 「해부, 생리, 약리」「심전도의 이해」「특수검사의 이해와 적용」「특수분야를 위한 전문지식과 기술교육」「심폐소생술」은 의사와 간호사가 같이 하는 경우가 대부분이었다. 「교양 및 친절교육」은 전문적인 외부강사가 86.4%였다. 12. 실무교육 대상은 대부분이 전체간호사였고, 1회당 교육시간은 2시간 미만이 대부분이었다. 그러나 컴퓨터교육(66.7%), 간호질 관리(46.1%), 특수분야를 위한 전문지식과 기술(70.5%)은 12시간 이상의 교육을 하는 것으로 나타났다. 13. 실무교육 방법은 가장 많이 이용되는 것이 주입식 강의였다. 그러나 컴퓨터 교육(100%)은 강의와 실습, 심폐소생술(42.8%)은 강의, 시범, 시청각 자료였다. 교육 후 평가시기는 교육직후에 하는 경우가 가장 높았다. 14. 실무교육 평가는 62.2%가 평가하고 있으며, 설문지를 이용하는 경우가 56.6%였다. 평가 결과는 60.9%가 다음 교육에 참고자료로 이용하였다. 이상의 결과를 종합해볼 때 각병원의 간호부(과)에서는 예산과 실무교육 담당자를 확보하여 실무교육 담당부서의 체계를 확고히 하고 조직적이고 체계적인 교육을 계획, 실시, 평가할 수 있도록 행정적인 뒷받침을 하는 것이 급선무일 것이다. 또한 간호사의 교대근무의 특성에 맞는 교육시간과 교육방법 즉 시청각교육 방법이나 토의 연구발표 등 다양한 방법과 프로그램의 개발에 대한 구체적인 연구가 필요할 것으로 사료된다.;Qualitative improvement of nursing is becoming demanded intensively as national demands about their health goes up and becomes diverse with continuous social fluctuations. To Satisfy their demands and social fluctuations, it is necessary to keep up the knowledge and skill that the nurses have already learned in the formal school education. Also practical inservice education shall be carried systematically to the nurses for learning the latest theories and techniques. In service education will offer the profossional improvement and the pertinent nursing through the qualitative improvement of nurses. Therefore the object of this research is to present the plan for high degree of efficiency of inservice education and for the developement of professional nursing. The subjects of research are the departments of nursing education of general hospitals in Seoul. Seventeen university hospitals and twenty general hospitals join in this research. The period of data collection was from March 13th 1995 to April 11th. Seventy eight questionnaire were mailed, and thirty seven questionnaires got back with 47.4% recovery rate. Collected data was analyzed using percentage and analysis of the contents. The results are as follows. 1. The type of subjective hospitals is 54.1% in general hospitals, 45.9% in university hospitals. The analysis of the number of nurses turns up the result that 43.3% has 100-199 nurses and Most lower level has 10.8% in more than 400 nurses. 2. Considering of the staff who takes full responsibility of inservice education, 54.1% in 20 hospitals has the staff who takes full responsibility. 80% in 16 hospitals has one educator. The position of educators shows supervisor, head nurse, charge nurse in order. 3. 45.9% in 17 hospitals does not have the inservice educators who takes full responsibility. They hold an additional duty of department of nursing education operation room or hospital ward. Their number varies one to fifteen. 4. 97.3% of the division in charge is by the department of nurse, and 2.7% is by the department of practical education. 5. 54.1% has the budget for inservice education, and the budget varies in 40 million won to 200 thousand won. 45% has no idea because the division of nurse manages budget. 6. The contents of the inservice education shows up 18 categories such as cardiopulmonary resuscitation, human relation and communication, computer education, professional technology and skill for special field, management of nursing quality, culture and kindness education, medical insurance. The most frequent education is professional technology and skill for special field, and culture and kindness education, cardiopulmonary resuscitation in order. 7. The most important object of inservice education is the qualified nursing care, professional improvement of nursing level. 8. The selection methods of education items are that 89.2% selects the education items by the experimental content of inservice education or nursing place, 83.8% by education demands of nurses, 32.4% by hospital's direction. 50% of the surveying method of education demands is by the questionaire, and final decision of education item is by the committee of practical education. 9. 45.9% of attendance method of the inservice education is by autonomous system, 73% of education time is before and after office hours or off duty, 91.9% of off duty is not recompensed. 10. 78.4% uses the teaching material, and 51.7% of the preparation of the material is by the department of nurse or by educator, 93.2% distributes the teaching material, 62.1% of the hospitals bears expense the whole cost of teaching material. 11. 45.9% of educator is the nurse, however in case of Anatomy, physiology, pharmacology, understanding of electrocardiogram, understanding and application of special test, and professional knowledge and skill education for special filed, generally the doctor and the nurse educate together. 12. The subject of education is generally the whole nurse, the education time once is generally below 2 hours. However 66.7% of computer education, 46.1% of the management of nursing quality, and 70.5% of professional knowledge and skill education for special field take more than 12 education hours. 13. The most of education method is the cramming education. However 100% of computer education takes the lecture and practical exercise, and 42.8% of cardiopulmonary resuscitation takes lecture, example and audio-visual education. Evaluation time is often immediately after the education. 14. 62.6% of hospitals estimates the result of the education, and 56.6% of estimation methods uses the questionnaire, 60.9% of hospitals uses the estimation as the reference for next education. Considering above mentioned thing, it is urgent that the department of nurse secures the budget and inservice charge educator, the organization of the division in chage is resoluted firmly, and the administrative support is given for planning, execution and evaluation. Also, it is considered that education time and method fitted to working in shiftes of nurses, such as audio-visual education, discussion and presentation of research, or the development of program, should be researched concretely.
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