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학습자 중심 문학교육론의 메타분석적 연구

Title
학습자 중심 문학교육론의 메타분석적 연구
Other Titles
Meta-Analysis Study on the Theory of Leaner-centered Literary Education : centering around application of reception theory
Authors
최보윤
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Keywords
학습자문학교육론메타분석수용이론
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본고는 수용이론을 적용하여 학습자 중심 문학교육론을 전개한 논의들을 대상으로 연구 현상을 분석하고 구조화했다. 문학이론을 적용하는 데에는 면밀한 개념적 고찰이 뒤따라야 한다. 그럼에도 불구하고 학습자가 주체가 되어야 한다는 목적이 이론적 精緻性에 앞서 아직까지 일관성 있는 수용론적 문학교육론으로 정립되지 못한 터이다. 따라서 본 연구를 통해 지금까지 수용이론의 개념이 어떠한 양상으로 적용되고 변용되었으며, 그것이 내포한 문제점은 무엇인지를 밝혀 앞으로 학습자 중심 문학 교육론이 나아갈 방향을 제시하고자 했다. 논의의 과정은 다음과 같다. Ⅱ장에서는 1980년대 중반부터 본격화된 학습자 중심 문학 교육론의 연구현황을 사적으로 고찰하였다. 먼저 학습자 중심을 표방한 문학교육론의 흐름을 수용이론, 기호론, 소통이론, 반응중심 문학교육론 등 이론과의 접목 양상을 중심으로 유형화했고, 그 중 가장 활발한 연구 성과를 보이고 있는 수용론적 문학교육론의 연구사를 개황했다. Ⅲ장에서는 수용이론의 중심개념이 문학교육론에 적용되고 있는 양상을 분석했는데, 전제적 개념으로는 독자(수용자)와 텍스트를, 방법론적 개념으로는 야우스의 '기대지평'과 이저의 '빈자리(공백)'를 중심으로 살펴보았다. Ⅳ장에서는 수용이론이 문학교육론으로 전이되는 과정에서 생긴 괴리적 문제들을 극복하기 위해 변용된 현상을 분석했다. 변용의 대표적 양상으로는 발달심리학의 적용, 스키마이론과의 결합, 교사의 위상에 관한 해석 문제를 추출하여 현상 및 의의와 문제점을 중점적으로 다루었다. Ⅴ장에서는 Ⅲ, Ⅳ장에서 분석한 수용이론의 적용과 변용 양상을 기반으로 성과를 추출하고, 문제점을 분석·파악하여 학습자 중심 문학교육론의 전망을 모색했다. 학습자 중심 문학교육론의 메타분석적 연구는 반성적 고찰없이 이론의 적용과 방법론의 개발을 반복해 오고 있던 논의들을 하나의 흐름으로 구조화하고 문제점들을 지적해 냄으로써 문학교육론 이론화 작업의 타당도를 높이는데 기여할 수 있으리라 본다. 이는 앞으로의 활발한 논의를 위해 송환적 역할을 할 수 있는 전체적 검증 작업으로서의 의의를 지닐 것이다.;This research is designed to analyze and structure the phenomena in terms of the learner-centered education theory adapting the reception theory. Education theory must be followed by cautious and notional study. However, We haven't established any consistent receptional literary education theory because we emphasized the learner as a subjective role. Therefore, this study intented to investigate how the reception theory has been changed and adapted itself up to now and what problem did it have, in order to suggest the direction that the learner-centered education theory should go toward. The research process are as follows. In the chapter Ⅱ, historical investigation was made into the research work of learner-centered education theory in the mid of 1980s. In advance, the tendency of the learner-centered education theory was pointed out with regard to the reception theory, signal theory, communication theory, and response based approach. The history of receptional literary education theory was also mentioned. In the chapter Ⅲ, analysis into the phenomena that the conceptions of reception theory was conducted. Besides, study of Readers and the Text as an absolution and Horizon of Expectation of Jauss and Blank of Iser as a method-theory was done. In the chapter Ⅳ, another analysis into the alternated symptom was made in order to solve the problem which is on the process that the reception theory transferred into the literary education theory. In the chapter Ⅴ, structure of the adaptional phenomena of the reception theory as a whole was built, was looked out of the leaner-centered literary education theory. The meta-analysis study of learner-centered literary education theory can surely contribute to the propriety of theorize work of the literary education theory by pointing out the problems of the previous research. This study will have a meaning as the whole testing work playing a feedback role for the active study in the future.
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