View : 1707 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author박현주-
dc.creator박현주-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:40Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:40Z-
dc.date.issued1995-
dc.identifier.otherOAK-000000021155-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/198098-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000021155-
dc.description.abstract현실을 반영하는 문학중에서 諷刺文學은 사회가 혼란할 때 발생하여 인간의 결함과 사회의 부조리를 우회적으로 비판하는 것을 특징으로 하며, 시, 소설, 수필, 희곡동의 장르에 총망라되어 있다. 이러한 풍자문학 중에서 諷刺的 古典小說은 삶에 대한 총체적 인식이 드러나 있어 학생들에게 재미를 느끼게 하면서 동시에 머리로 생각하면서 읽게 하여 학생들의 사고력을 키울 수 있고 각 인물들의 성격을 분석 비판하고 작품에 드러난 사상을 검토해 보며 작가 자신의 역사의식의 변천상을 함께 살피고 비판하여 문제의식을 현재화 시킬 수 있는 교재적 장점을 가지고 있다. 학생 대부분이 선호하는 문학의 한분야로서 풍자적 고전소설이 청소년들에게 학습의 교재로 사용되었을 때 그 문학적 가치를 바로 전달하고 교육적 효과를 극대화 하기 위한 다양한 노력이 필요함에도 현실적으로는 소홀했던 감이 없지 않다. 이에 본 연구는 풍자적 고전소설을 중심으로 교육적 고찰을 시도해 새 교과서 편성에 작은 보탬이 되고, 올바른 고전소설 교육이 이루어져 학생들이 풍자적 고전을 잘 이해하기 위한 의도에서 시작되었음을 밝혀두고자 한다. 그러므로, 본 연구는 풍자적 고전소설의 교육적 의의를 고찰하고 이를 통해 풍자적 고전 작품이 일선 교육 현장에서 어떻게 다루어지고 있는지를 연구함으로써 중·고등학교의 풍자적 고전소설 교육의 현황과 문제점을 분석하여 개선방향을 제시하고자 하였다. 본 연구에서 논의하고 검토한 내용을 좀더 구체적으로 정리해 보면 다음과 같다. 2장에서는 먼저, 풍자문학의 개념과 성격을 살펴 보고, 다음으로 고대 설화부터 현대소설까지 풍자적 고전소설의 생성과 전개 양상을 살펴 보았다. 3장에서는 풍자적 고전소설의 교육적 의의를 傳統的 文學 樣式의 理解, 戒世懲人의 敎訓性, 當代 社會現實의 理解의 측면에서 살펴 보았다. 먼저, 풍자적 고전소설의 교육함으로써 傳統的 文學 樣式을 理解하게 된다. 고대 설화에서부터 현대의 세태소설에 이르기까지 우리 문학사에서 연면히 내려오고 있는 풍자적 소설의 전통을 학생들에게 가르쳐 우리문학의 전통성의 확보와 국민생활의 내면을 이해하는 계기가 될 뿐 아니라, 고전소설의 본질과 우리문학에 대한 총체적 이해를 가능하게 하기 때문이다. 다음으로, 풍자적 고전소설을 교육함으로써 戒世懲人의 敎訓을 배우게 된다. 풍자적 고전소설은 일반적 고전소설과 달리 부조리한 사회현실에 토대를 두고 사람들에게 교훈을 주어 경계를 시도한다. 마지막으로 풍자적 고전소설을 배움으로써 當代 社會現實의 理解를 이해하게 된다. 풍자적 고전소설은 부조리한 사회현실에서 발생한 것으로, 거기에는 당대 사회현실에 대한 작가의 의식이 반영되어 있다. 4장에서는 풍자적 고전소설 교육의 실제 현황을 살펴, 거기서 나온 문제점과 개선방향에 대한 논의하였다. 먼저, 실제 교과서를 분석해 고전소설 교육에서 풍자적 고전소설이 높은 교육적 의의를 지니고 있음을 확인했고, 교육과정의 측면과 평가 내용의 측면으로 나누어 교육 실태를 고찰했다. 4장에서 밝혀진 문제점을 정리하면 다음과 같다. (1) 현행 교사용 지도서나 교과서를 검토해 보건대, 먼저, 풍자적 고전소설의 특성이 제대로 방영되지 않고 현대소설과의 차이를 설명하기 위해 고전소설로서 수록되었거나, 문학지식을 설명하기 위해 수록된 경우가 많았다. 또한 작품의 일부가 수록됨으로써 실제로 교과서에 실린 부분만을 배우게 됨으로써 전체적인 작품 이해에 어려움이 크다. 작품의 전체가 수록되면 바람직한 일이겠으나 교과서의 특성상 어려우므로, 작품의 내용이 작품의 특징을 잘 보여주며, 작품의 전체를 이해하기에 큰 도움을 주는 부분이 실려야 한다. 다음으로, 풍자적 고전소설의 특성을 이해시키고 총체적 이해에 다가가기 위해서는 현재 할당된 시간 배당은 부족하다고 판단되므로 이에 따른 적절한 조정이 필요하다. 마지막으로 풍자적 고전소설 교육이 고어나 문법을 익히는 자료로 다루어 지고 있다. 풍자적 고전작품의 내용과 표현방법을 충분히 살리면서, 이해하기 쉬운 현대어로 옮겨 수록함이 바람직할 것이다. (2) 학습결과를 평가함에 있어 여전히 어휘나 단어의 뜻을 물어 보는 어학적 지식이나 문법적 지식등 단편적 지식과 관련된 문항들의 출제 비율이 여전히 높게 출제되고 있다. 따라서, 이러한 단편적 지식을 묻는 문항을 대폭 줄이고 학습 목표를 포괄하여 작품의 전체적인 내용 이해와 감상에 도움을 줄 수 있는 문항들을 더욱더 많이 출제하는 것이 바람직할 것이다. 이와 같이 문제점을 지닌 풍자적 고전소설 교육이 보다 바람직하게 수행되어 소기의 목적을 달성하기 위하여 몇가지 개선방향을 제시하면 다음과 같다. (1) 풍자적 고전소설은 내면화의 단계까지 나아가야 한다. 단순한 이해·감상의 차원을 넘어 학생들 자신의 삶에로 내면화되도록 하는 것이 중요하다. 따라서, 교사는 시청각적 기재를 사용하는 등 다양한 수업 방법을 사용하여 내면화 과정의 충실도를 높여 주어야 한다. (2) 현재의 중학교와 고등학교의 풍자적 고전소설은 연계성있는 교육이 이루어지지 않고 있다. 따라서 풍자적 고전소설에 대한 이해를 깊이 있게 하기 위해서는 교육 현장에서 연계성있는 교육이 이루어져야 한다. 결국, 본 연구는 교육현장에 풍자적 고전소설의 교육적 의의 일깨워주고, 바람직한 풍자적 고전소설 교육이 이루어지도록 하는데 목적이 있다.;Out of the literatures to reflect the actuality, the satirical literature's characterized by ciriticizing the defect of human beings and the irrationality of society circuitously by being generated when the society is confused. And it is being included in the genre of poem, novel, essay and dramaetc totally. Out of this satirical literature, the whole recognition about life is being revealed in the satirical classical novel. So, it has the merit of teaching material characteristic to be able to foster the thinking power of students by enabling the students to feel the interest and making them read, thinking with brain simultanecusly and to be able to make the critical mind .into the present time by analyzing and criticizing the character of each figure, trying to examine the thought which was revealed in the work, and examining and criticizing the change phenomenon of history consciousness of artists themselves togehter. When the satirical classical novel as one field of literature that most students prefer was used as the teaching material of study for the young boys and girls, the diverse efforts for transmitting the literary value right and maximizing the educational effect is necessary. Nevertheless, there was the sense to neglect it actually. So, this researcher is to clarify that this study started from the intention for being small addition to the compilation of new textbook through the trial of educational study centering around the satirical classical novel and for enabling the students to understand the satirical classical literature well by the formation of right education of classical novel. Therefore, in this study, this researcher tried to suggest the improvement direction through the present situation and the point at issue of satirical classical novel education of middle schools and high schools by studying the educational significance of satirical classical novel and studying how the satirical classical work is being managed in the first-line education spot. To arrage the contents discussed and examined in this study a little more concretely is as follows : In the chapter 2, this researcher examined the concept and character of satirical literature and examined the generation and unfolding aspect from the ancient tale and to the modern novel. In the chapter 3, this researcher examined the educational meaning of satirical classical novel in the sides of the understanding of traditional literature style, the teaching nature to counsel the worldly people and the society actually of the day. First, we get to understand the traditional literature style by educating the satirical classical literature. Because not only teaching the tradition of satirical novel to be transmitted continuously in our literature history from the ancient tale to the modern novel of the prevailing state of society to the students becomes the momentum to secure the traditional nature of our literature and to understand the inside the national life but also it makes the whole understanding about the essence of classical novel and our literatrue possible. Next, educating the satirical classical novel makes the students learn the lesson to counsel the worldly people. The satirical classical novel tries the precaution by giving a lesson to the people on the basis of absurd society actuality differently from the general classical novel. Lastly, learning the satirical classical novel enables us t o understand the society actuality of the day. The satirical classical novel is what was generated from the absured society actuality. Then, the consciousness of author about the society actuality of the day is being reflected. In the chapter 4, after examing the practical present situation of education of satirical classical novel, this researcher discussed the point at issue which came from there and the improvement direction. First, this researcher confirmed that the satirical classical novel has the high educational meaning in the education of classical novel by analyzing the practical textbooks, and studied the actual state of education by classifiying into the side of curriculum and the side of evaluation contents. To arrange the point at issue clarified in the chapter 4 is as follows. (1) To examine the current guide books or textbooks for teachers, there are many cases that the feature of satirical classical novel is not being reflected right or that the record is being made with the classical novel so as to explain the difference from the modern novel and that the record was made so as to explain the literture knowledge first. In addition, students have much difficulty in understanding the whole work by getting to learn only the part recorded in the textbooks practically, as a part of work is recorded. If the whold of work is recorded, it is desirable. But, it is difficult from the viewpoint off eature of textbooks. So, the part that the contents of work shows the feature of work well and gives the big help to understanding the whole of work must be recorded. Next, so as to make the students understand the feature of satirical classical novel and approach the whole understanding, it i s judged that the time allotment allocated now is insufficient. So, the proper control attendant upon this is necessary. Lastly, the education of satirical classical novel is being handled with the data to learn archaic word or grammar. It will be desirable to record by transmitting with the understandable modern word, giving life to the contents and expression method of satirical classical work completely. (2) In evaluating the study result, the rate to make the question items related to the fragmentary knowledge such as linguistic knowledge or grammatical knowledge etc. to ask the meaning of vocabulary or word is being made still. Thus, it will be desirable to make more question items to be able to give help to the understanding and appreciation of whole contents of work by reducing the question items to ask this fragmentary knowledge sharply and including the study goal. So as to achieve the expected goal through more desirable performance of satirical classical novel to have the point at issue like this, to suggest some kinds of improvement direction is as follows: (1) Satirical classical novel must advance toward the 'stage of inside tendency. It is important to make into inside toward the life of students themselves by surmounting the dimension of simple understanding and appreciation. Thus, teacher must heighten the substantial degree of the course to make into inside by the diverse teaching methods such as using theaudio-visual materials. (2) As for the satirical classical novel of middle schools and high schools now, the education in which there is connection nature is not being made. Thus, so as to deepen the understanding about the satirical classical novel, the education in which there is connection nature must made in the education spot. After all, the goal of this study is to awaken the educational meaning of satirical classical novel in the education spot and enable the desirable satirical classical novel education to be made.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 論文槪要 = ⅵ Ⅰ. 序論 = 1 Ⅱ. 諷刺적 古典小說의 展開 樣相 = 4 A. 諷刺文學의 槪念과 性格 = 4 B. 諷刺的 古典小說의 生成과 展開 = 10 Ⅲ. 諷刺的 古典小說의 敎育的 意義 = 19 A. 傳統的 文學 樣式의 理解 = 20 B. 戒世懲人의 敎訓性 = 22 C. 當代 社會現實의 理解 = 27 Ⅳ. 諷刺的 古典小說 敎育의 現況과 改善方向 = 33 A. 諷刺的 古典小說 敎育의 現況 = 33 B. 諷刺的 古典小說 敎育의 問題點 = 53 C. 諷刺的 古典小說 敎育의 改善方向 = 55 Ⅴ. 結論 = 59 參考文獻 = 63 ABSTRACT = 66-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2898029 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject고전소설-
dc.subject풍자성-
dc.subject국어교육-
dc.title고전소설의 풍자성에 관한 교육적 고찰-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translated(An) Educational Study on the Satirical Nature of Classical Novel-
dc.format.pageviii, 70p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 국어교육전공-
dc.date.awarded1995. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE