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女性社會敎育의 時代的 特性 分析

Title
女性社會敎育의 時代的 特性 分析
Other Titles
(AN) ANALYSIS OF THE PERIODIC CHARACTERISTICS OF WOMEN SOCIAL EDUCATION
Authors
崔賢淑
Issue Date
1995
Department/Major
교육대학원 교육과정전공
Keywords
여성사회교육1960년대여성단체활동교육과정
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
여성사회교육이란 사회교육의 개념 중 대상집단별 하위영역의 하나를 일컫는 것이며, 이는 동시에 평생교육이라는 하나의 커다란 총체적 개념의 한 영역을 지칭하는 개념이다. 본 연구는 여성단체에 의한 사회교육프로그램과 사업활동을 1960년대부터 1990년대 전반까지 시대별로 구분하여 분석함으로써 시대별 특성과 발전과정을 탐색하고, 이를 기초로 궁극적으로는 한국여성사회 교육의 발전방향과 전망에 대한 시사점을 얻는 데 목적이 있다. 본 연구는 여성단체 중 정부 각 부처에 등록된 단체를 중심으로 하되, 각 시대별로 신설 여성단체, 기존 등록단체, 한국여성단체협의회를 분석의 대상으로 하였다. 분석내용은 신설 여성단체의 사업목적과 내용, 기존 등록단체의 사회교육 프로그램 유형 그리고 한국여성단체협의회의 자체 프로그램과 전국여성대회의 주제로 한정하였다. 분석대상으로 정부 등록단체를 택한 것은 자료의 접근이 용이하고 60년대 이후 90년대 전반까지 일관성있는 흐름을 파악할 수 있기 때문이다. 시간적 범위는 60년대 이후 90년대 전반까지로 한정하였으며, 시대구분은 매 10년마다를 한 기간으로 설정하였다. 프로그램 분석에 응용된 사회교육프로그램 영역은 교양교육, 여가선용, 직업·기술교육, 사회·시민의힉 교육, 건강·가정관리교육, 전통문화 교육, 국제이해교육, 종교교육 등이며 각 분류영역은 하위영역으로 다시 세분하였다. 분석결과 60년대부터 90년대 전반까지 여성단체의 사회교육 프로그램 특성은 다음과 같이 나타났다. 60년대는 봉사, 저축, 가정관리 등 기초적인 계도성 프로그램과 요보호대상자의 자활능력을 높이기 위한 기능·기술교육이 주류를 이루고 있다. 70년대는 정서함양, 교양증진, 생활문화 등 교양증진형 프로그램이 성행하였고, 아울러 지역사회 개발형 프로그램과 여성의 사회참여를 강조하는 프로그램도 빈번하게 나타나고 있다. 80년대에 접어들면서부터 여성의 권익증진과 지위향상을 위한 여성의식 교육이 강화되고 있으며, 정치와 사회참여를 위한 운동과 교육도 활발해지고 있다. 끝으로 90년대 전반기의 여성사회교육의 특성은 여성의 정치참여와 사회적 역할을 강조하는 프로그램이 주류를 이루고 있다. 이상과 같이 여성단체에 의한 사회교육은 70년대 이후 활발하게 전개되었으며 80년대 이후부터는 여성의 자아실현과 사회참여를 강화하는 방향으로 사회교육이 행하여지고 있다. 이와같은 추세를 감안하여 볼때 2,000년대를 대비한 여성사회교육은 현대사회가 필요로 하는 여성인력의 개발과 함께 여성의 자아실현을 도모하는 방향으로 전개되어야 하며, 이를 위한 여성단체의 역동적인 기능과 역할이 크게 기대된다.;In rapidly changing modem society, the importance of social education for women has been greatly emphasized. From a historical point of view, women social education in Korea has been defined by a compliance to changes in the nature of contemporary social structures and social education policies. This study aims to understand the nature of the development process of women social education program in terms of social history in order to support the future creation of women social education program. For this purpose, the peridic characteristics of women social education programs, which were carried out by women social education institutions such as new registered women institution, existing registered women institution and Korean National Council of Woman, were analyzed. The analysis of historical development process of the women social education will be divided into four epochs : 196Os, 1970s, 1980s and first half of 1990s. The result of analysis was as follows; 1) 1960s : It had strong tendency to provide basic enlightenment program. After 1960, as a result of national economic development, job opportunities for women adults increased, and this in turn in- creased the emphasis on manpower training within the social education system for women. 2) 1970s : Cultural programs such as cultivation program of sentiments and improving program of cultural life were more emphasized than in 1960s. Also, regional developing program and furthering social participation program for women were increased. 3) 1980s and 1990s : This period is characterized by women participation movements in actual politics, and activities for protecting women rights and interests. In the 1980s, the opportunity for life-long social education has helped to consolidate human rights, equal opportunity rights, and educational rights for adult women. However, women social education has not yet reached to the level desired, because true individual development can not be attained without concurrent social development.
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