View : 885 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김영수-
dc.contributor.author황유리-
dc.creator황유리-
dc.date.accessioned2016-08-26T10:08:32Z-
dc.date.available2016-08-26T10:08:32Z-
dc.date.issued1994-
dc.identifier.otherOAK-000000019391-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/198019-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000019391-
dc.description.abstractToday in accordance with the development of industry and the diffusion of information, corporation needs new management administration to cope with the functions of new situation. And the growth of corporation depends on the keeping of human resources and systemic education/training. Here, it has becoming a very important subject to develope curriculum and instruction for more effective industrial training. So, they got interested in educational technology which is practical learning applying scientific knowledge and systemic procedure to develope education/training method. Foreign corporations already have carried out industrial training industrial training effectively by applying the systematic model called as ISD for developing curriculum of education/training. On the contrary domestic corporations have carried out industrial training ineffectively. Actually we can't find any manual showing the elements of curriculum development and practical development method of curriculum in domestic corporation, to say nothing of the absence of ISD model. At this point, for having more effective and efficient industrial training, we need to research more into methods which can be much help to the development and practical application of ISD in 21th century. Therefore, at the request of corporations, I investigated core corporations of top 30 on behalf of all how many applied ISD model for developing curriculum of industrial training. And I studied it on the purpose of providing new idea and data for domestic corporations to develop curriculum for industrial training effectively. In order to achieve these purposes, I investigated following contents with those methods. 1. Not only did I investigate the procedure of development and necessity of curriculum in industrial training, also I examined the application of educational technology being in connection with ISD model for curriculum development, and cases of curriculum development in foreign corporations. 2. I investigated through core corporations of top 30 the present circumstances of ISD model applied in the curriculum development. The conclusions of my study are as follows; 1. Most of corporations have been developing curriculum of education/training systemically from analysis to evaluation, even though they haven't applied ISD model in developing that curriculum. But some of corporations have been performing industrial training without having any curriculum. 2. Some company which have ISD model have not applied that in developing curriculum of education/training completely. And other company, even though they have ISD model only fot them, they are using the ISD model of foreign company. 3. In Korea the most biggest problem for applying ISD model has been pointed out as the lacking of specialist in ISD model and insufficient environmental conditions for it. On the basis of the conclusion mentioned above, I present some suggestions as follows; 1. Not only a person being responsible for education/training, but also manager of corporation have to take concer at educational technology and ISD, and invest their various resources in it. 2. It is requested to develop ISD model fit in Korea, and also manuals should be developed as well which have worhsheet form providing concrete method and step for developing the curriculum. 3. Trained instructional designer, SME, curriculum developer are needed to curriculum and education/training program effectively. Also, curriculum should be made through their active team work. 4. Through a network among corporations, they have to exchange data and information related with development of curriculum.;현대사회의 산업화·정보화는 기업으로 하여금 급속히 발전하는 산업기술과 기능에 대처하고 국제화에 대응하는 경영 관리를 요구하게 되었으며, 기업의 생산성을 높이기 위한 산업훈련에 대한 요청이 대두되었다. 또한 현대 산업사회에서 기업체의 계속적인 발전은 우수한 인재의 확보 및 이들에 대한 지속적이며 체계적인 교육과 훈련에 달려 있다. 따라서 더욱 효과적인 산업훈련을 위한 교육과정 개발과 교수개발이 시급한 문제로 떠오르고 있으며, 이를 위해 교육·훈련 체계와 방법을 개발하는 데 있어서 과학적 지식과 체계적 절차를 적용하는 실천적 학문인 교육공학의 필요성이 대두되었다. 이러한 필요성에 부응하여 외국 선진기업에서는 교육·훈련 교육과정을 개발하기 위해 교육공학 분야의 ISD(Instructional Systems Development)라고 불리우는 체제적인 모델을 적용하여 효율적인 산업훈련을 실시하고 있는 반면에, 대부분의 국내 기업들은 비체계적·비효율적으로 산업훈련을 실시해 오고 있다. 실제로 국내 기업들을 중심으로 한 산업훈련 현장에는 ISD 모델의 부재는 물론, 교수설계의 거시적인 접근인 교육과정 개발 요소와 실제 개발 방법을 명확하게 기술해 주고 있는 매뉴얼 조차 찾아보기 힘든 실정이다. 이러한 시점에서 2000년대의 시대적 요청에 부응하는 보다 효율적인 산업 훈련을 위하여 우리나라 산업훈련 교육과정 개발시 요청되는 ISD 모델의 개발 및 적용에 있어서 실질적으로 도움이 될 수 있는 많은 연구가 이루어져야 할 필요가 있을 것이다. 따라서 본 연구는 국내 산업체 현장의 요구에 부응하여 우리나라 30대 기업의 산업훈련 교육과정 개발에 있어서 ISD 모델 적용 현황을 조사하고, 연구 결과를 통해서 효율적인 국내 산업훈련 교육과정을 개발하는데 필요한 기초자료를 제공하기 위한 목적으로 실시되었다. 본 연구의 목적과 관련하여 다음과 같은 내용 및 방법으로 연구가 행해졌다. 첫째, 산업훈련의 발달과정 및 산업훈련 교육과정의 필요성을 살펴보고, ISD 모델을 중심으로 교육과정 개발을 위한 교육공학의 적용 및 외국 기업들의 교육과정 개발 사례를 고찰하였다. 둘째, 우리나라 30대 기업의 교육·훈련 기획 담당자를 대상으로 교육과정 개발에 있어서 ISD 모델의 적용 현황에 관하여 설문조사를 실시하였다. 이러한 조사연구를 통해서 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 대부분의 기업체가 교육·훈련 교육과정 개발시 구체적으로 특정 ISD 모델을 적용하고 있지는 않았지만 기업체 나름대로 분석에서 부터 평가에 이르기까지 어느 정도 체계적인 단계를 통해서 교육과정을 개발하고 있었다. 그러나 2개 기업은 교육과정이 없이 필요할 때마다 짜집기 형태로 산업훈련을 실시하고 있는 것으로 나타났다. 둘째, ISD 모델을 개발하고 있는 기업들의 경우도 교육과정을 개발하는데 있어서 전면적으로 적용하지 못하고 있었다. 또한 어떤 기업은 자사의 모델을 놓아두고 외국 기업의 모델을 사용하고 있었다. 셋째, 우리나라 산업훈련 현장에서 ISD 모델을 적용하는데 있어서 가장 큰 문제점으로 ISD 모델에 대한 전문가가 부족하다는 점과 ISD 모델의 적용을 위한 환경 여건이 마련되어 있지 못하다는 점들이 지적되었다. 이와 같은 결론을 바탕으로 효율적인 산업훈련의 실시를 위해 다음과 같이 제언하고자 한다. 첫째, 교육·훈련 담당자들은 물론 경영자들도 교육공학 및 교수체제개발에 대한 관심을 갖고, 이를 위한 과감한 인적, 물적투자가 이루어져야 한다. 둘째, 산업훈련 현장에서 손쉽게 적용될 수 있는 한국형 ISD 모델과 구체적인 교육과정 개발 단계 및 방법들을 제시해 주는 Worksheet 형식의 매뉴얼이 개발되어야 한다. 셋째, 효율적인 교육과정 및 교육·훈련 프로그램의 개발을 위한 교수설계자 및 교과과정개발 전문가, 내용전문가가 확보되어야 하며, 이들의 적극적인 팀웍에 의해 교육과정이 개발되어야 한다. 넷째, 기업들간의 네트워크를 통하여 교육·훈련 교육과정 개발과 관련된 자료 및 정보의 교환 등 활발한 교류가 이루어져야 한다.-
dc.description.tableofcontents목차 = ⅲ 논문개요 = ⅶ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구의 내용 = 3 C. 연구의 제한점 = 3 D. 용어 정의 = 4 Ⅱ. 산업훈련의 개념과 발전과정 = 6 A. 산업훈련의 개념 및 목적 = 6 1. 산업훈련의 개념 = 6 2. 산업훈련의 목적 = 8 B. 산업훈련의 발전과정 = 11 1. 외국의 산업훈련 발전과정 = 11 2. 우리나라의 산업훈련 발전과정 = 14 Ⅲ. 산업훈련 교육과정 개발과 교육공학 = 17 A. 산업훈련 교육과정의 개념 및 필요성 = 17 1. 산업훈련 교육과정의 개념 = 17 2. 산업훈련 교육과정의 필요성 = 18 B. 산업훈련 교육과정 개발을 위한 교육공학의 적용 = 20 C. 교수체제개발(ISD)의 고찰 = 24 1. 교수체제개발의 개념 = 24 2. ISD 모델의 발달 및 특징 = 29 3. 산업훈련에서의 ISD 모델 = 33 E. 외국 기업들의 교육과정 개발 사례 및 국내 산업훈련 동향 = 42 1. 외국 기업의 교육과정 개발사례 = 42 2. 국내 산업훈련 동향 = 51 F. 관련선행연구 고찰 = 54 Ⅳ. 우리나라 30대 기업들의 산업훈련 교육과정 개발에 있어서 ISD 모델 적용 현황에 관한 조사연구 = 57 A. 조사연구의 방법 및 철차 = 57 1. 조사대상 = 57 2. 조사도구 = 58 3. 조사 연구의 절차 및 자료의 처리 = 59 B. 연구의 결과 및 해석 = 60 1. 기업체 교육·훈련 기획 담당자의 일반적인 사항 = 60 2. 산업훈련 교육과정 개발 과정에 대한 전반적인 현황 = 60 3. 교육과정 개발에 있어서 ISD 모델의 적용 현황 = 76 C. 논의 = 81 Ⅴ. 결론 및 제언 = 84 참고문헌 = 87 부록 = 98 Abstract = 111-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3698934 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject산업훈련 교육과정-
dc.subjectISD모델-
dc.subject교육공학-
dc.subjectISD model-
dc.subject.ddc300-
dc.title산업훈련 교육과정 개발에 있어서 ISD 모델의 적용에 관한 조사연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle국내 30대 기업을 중심으로-
dc.title.translated(A) Study on application of ISD model in the industrial training curriculum development : research based upon the domestic core corporation of top thirty-
dc.format.page123 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 교육공학과-
dc.date.awarded1994. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 교육공학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE