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유아교육기관에 대한 유아의 인식 연구

Title
유아교육기관에 대한 유아의 인식 연구
Other Titles
(A) Study of Children's Perception on Educational Center for Children
Authors
이영애
Issue Date
1993
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유아교육기관유아교육환경교육학
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이경우
Abstract
The goal of this study was to examine how children perceive their experience in Educational Center for children and to analyze those perceptions according to the type of centers(Kindergarten, Daycare center). For those purposes, several research problems were set up. 1. How children favorite on the Educational Center for children? 2. How children perceive the peer? 3. How children perceive the teachers? 4. How children favorite on the activities of the educational center? For every research problem, it was compared if there were andy differences between the two types of Educational Centers. The subject were 6 year old children who registered in the educational centers for children the were located in Seoul. For this research, 150 children with parental permission letters, 25 children from each center of 3 kindergartens and 3 day care centers which selected randomly were interviewed. The interview questionnaire of Amstrong and Sugawara's previous study and miniature model of educational center for children were used as an instruments and those were adapted to the situations of Korea. The interview was conducted by 3 students who majored Early Childhood Education and who already got interviewer discipline for the interscorer agreement(Interscorer agreement between interviewers, .94∼1.0). Collected date were analyzed by frequency and percentile, and x^(2) for type of center variables. In general, the findings indicates that 1. Most children liked to go to centers and wanted to go back home earlier than they now. They showed acceptant attitudes toward going the centers and children of day care centers were more favorite than kindergarteners. 2. Most children were disapproval to the situations of the centers such as hitting, disruptive. In peers' behaviors, children liked playing together well and don't like the aggressive behaviors such as hitting, struggling, exclusion from the play and disturbing. 3. Children perceived that teacher used frequently verbal warning, punishment, isolation and threatening as a teaching strategies in the situations of the centers such as hitting, disruptive. Children of day care center thought their teacher use punishment a lot more than the kindergarteners do as a teaching strategies in the situations of the centers such as hitting, disruptive. Children perceived that teacher used frequently compliance, support(demanding), support(offended), punishment, isolation and threatening as a teaching strategies in the situations of the centers such as demanding. Among teachers' behaviors, children liked praising, smiling, caregiving, group teaching and don't like getting angry and restrictions of their behavior. 4. Favorite activity of most children in Educational Center for Children was liked house-keeping activity, block activity, and outdoor activity. Also children like cookies, bakery, other(kimbab, dakbokki), drink(juice, yakurte) as snack.;본 연구의 목적은 유아교육기관에 대해 유아가 어떻게 인식하고 있는가를 알아보고, 유아교육기관에 대한 유아의 인식이 유아교육기관의 유형(유치원, 어린이집)에 따라 차이가 있는지를 분석해 보는 것이다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 유아교육기관에 대한 유아의 선호성은 어떠한가? 2. 또래에 대한 유아의 인식은 어떠한가? 3. 교사에 대한 유아의 인식은 어떠한가? 4. 유아교육기관의 활동에 대한 유아의 선호도는 어떠한가? 각각의 연구문제에 대해서는 유아교육기관의 유형에 따라 차이가 있는지를 비교하였다. 본 연구의 대상은 서울시내에 소재한 유아교육기관에 다니는 만5세 유아를 대상으로 하였으며, 서울시내에 소재한 유치원 3기관과 어린이집 3기관을 무작위 선정하였다. 연구를 위해서 선정된 6기관의 만 5세 어린이 가정에 「부모동의서」를 발송하여 부모가 승락한 유아 중에서 각 기관별로 25명씩 모두 150명의 유아를 선정하였다. 연구도구는 Amstrong과 Sugawara의 선행연구에서 사용된 면담지와 유아교육기관 모형을 우리나라의 실정에 맞게 수정보완하여 사용하였다. 면담은 3명의 유아교육전공자들에 의해 행해졌으며, 면담자간의 일치도를 높이기 위하여 면담자 훈련을 한 후 실시되었다. 이 때 면담자간의 일치도는 .94 ~ 1.0이였다. 수집된 자료들은 빈도와 백분율을 산출하여 비교하였으며, 기관별 차이를 검증하기 위해서는 x^(2)를 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 유아들은 유아교육기관에 가는 것을 좋아했으나 싫어하는 유아도 있었다. 또한 어린이집에 다니는 유아가 유치원에 다니는 유아보다 유아교육기관에 가는 것을 더 좋아했다. 대부분의 유아가 유아교육기관에 가기를 원했는데, 그 이유는 '재미있어서', '친구, 장난감 등과 놀려고', '유아교육기관이 좋아서' 등이었다. 유아들은 유아교육기관에 가는 것을 좋아했지만 지금보다 일찍 집에 가고 싶어하는 유아가 많았으며 지금보다 늦게 집에 가기를 원하는 유아도 있었다. 2. 유아들은 집단을 방해하거나 때리는 또래의 행동을 인정하지 않았으며, 양보를 요구하는 또래에 대한 유아의 반응은 '양보'한다는 유아가 가장 많았고 '거절', '타협', 신체적 공격' 등 이었다. 유아가 좋아하는 또래의 행동은 '사이좋게 함께 놀이를 할 때'였으며, 싫어하는 또래의 행동은 '때리는 것'과 '싸우는 것' 등의 '공격적인 행동'과 '놀아주지 않거나 놀이를 방해하는 것' 등이었다. 3. 때리거나 집단을 방해하는 유아에 대해 교사가 많이 사용하는 지도전략은 '말로 주의'를 주거나 '처벌', '격리', '위협' 등의 방법이었다고 유아들은 인식하였다. 또한 어린이집에 다니는 유아들은 유치원에 다니는 유아들보다 교사가 집단을 방해하거나 때리는 유아에 대한 지도전략으로 '처벌'을 보다 많이 사용하는 것으로 인식하고 있었다. 양보를 요구하는 유아에 대해 교사는 지도전략으로 '타협하게 한다', '요구를 지지', '요구받은 아이 지지', '처벌', '격리', '위협' 등을 사용한다고 인식하였고 '무반응'이 집단을 방해하거나 때리는 경우보다 많았다. 유아가 좋아하는 교사의 행동은 '칭찬해줄 때', '웃을 때', '집단활동을 해줄때', '함께 놀아줄 때', '돌보아줄 때' 등 이었다. 유아가 싫어하는 교사의 행동은 '화내는 것', '행동을 제한하는 것', '혼낼 때' 등이었으며 '없다'고 응답한 유아도 있었다. 4. 유아가 유아교육기관에서 제일 좋아하는 활동은 '소꼽놀이', '블럭놀이', '실외놀이', '미술활동' 등의 '놀이활동'이었다. 유아가 좋아하는 유아교육기관의 간식은 '과자류', '우유', '빵류', '기타(김밥, 떡볶기), '음료(쥬스, 요쿠르트)' 등이었다.
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