View : 36 Download: 0

어머니의 편지쓰기 지도전략에 따른 유아의 문자 반응 양상

Title
어머니의 편지쓰기 지도전략에 따른 유아의 문자 반응 양상
Other Titles
(A) Study of the child's reaction to words according to the mother's letter-writing teaching strategies
Authors
심지민
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 교육학전공유아교육분야
Keywords
어머니편지쓰기 지도전략유아문자 반응 양상
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
본 연구의 목적은 편지쓰기 활동을 통해서 어머니의 편지쓰기 지도전략에 따라 유아의 문자에 대한 반응 양상을 알아보기 위한 것이다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 어머니의 편지쓰기 지도전략에 따라 어머니와 유아가 교환한 문해정보의 형태는 어떠한가? 2. 어머니의 편지쓰기 지도전략에 따라 유아가 산출한 문해출현 정도는 어떠한가? 본 연구의 실험대상은 서울 시내에 위치한 E 유치원에 재원중인 만4세 유아 33명과 유아의 어머니들 이었다. 실험방법은 어머니와 유아가 함께 참여하는 편지 쓰기 활동으로 전 실험과정을 녹음하였으며, 유아가 산출한 편지내용을 분석하는 것이다. 실험에서 얻어진 자료는 Burns의 연구에 기초한 범주목록에 따라 반응을 분류하고, X^(2) 검증으로 분석하였다. 또한 쓰기행동에서의 문해출현 정도는 Rou tman의 쓰기발달 단계를 사용하여 분석하였다. 본 연구의 분석결과는 다음과 같다. 1. 어머니의 편지쓰기 지도전략에 따라 어머니와 유아가 교환한 문해정보 형태에는 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉, 어머니의 편지쓰기 지도전략이 지시적 교수형태일 때, 어머니와 유아는 교환한 문해정보 형태 중 철자에 많은 시간을 할애하였다. 반면 어머니의 편지쓰기 지도전략이 개방적 질문형태일 때, 어머니와 유아는 교환한 문해정보 형태 중 편지의 내용에 많은 시간을 할애하였다. 2. 어머니의 편지쓰기 지도전략에 따라 유아가 산출한 문해출현에는 차이가 있었다 즉, 어머니의 편지쓰기 지도전략이 지시적 교수형태일 때는 단순 베끼기나 받아쓰기 등의 전통적 쓰기형태가 많이 나타났다. 반면 어머니의 편지쓰기 지도전략이 개방적 질문형태일 때는 그림, 긁적거리기, 발명적 단계, 인습적 단계 등 다양한 반응이 나타났다.;The purpose of this study is to analyze the reaction of the child to the words according to the mother's letter-writing teaching strategies. Two presumptions are put forth as follows : 1. What is the format of the literacy imformation exchanged according to the mother's letter-writing teaching strategies? 2. What is the child's emergent writing according to the mother's letter-writing teaching strategies? The subjects of the study were 33 children and their mother's of the age 4 group at "E" kindergarten, situated in the Seoul area. The methods applied in the experiment were the recording of the participation of mother and child in the letter-writing process and the analysis of the letters by the children. Material resulting from the experiment was categorized according to the Burns study format, and a x^(2)(chis-square test) was carried out for analysis. Furthermore, the child's emergent writing were analyzed according to the Routman study on the stages of writing development. The results of the study are as follows : 1. The literacy imformation exchanged were differed according to the mother's letter-writing teaching strategies. When the teaching strategy was directive instruction, the children spent a great time of spelling. However, the open-ended questions of teaching strategies derived a great amount of interest in the content of the letter. 2. The child's emergent writing according to letter-writing teaching strategies were varied. When the teaching process were direct instruction, child demonstrated traditional writing skills of copying while the parent dictated. On the other hand, the open-ended questions of the second teaching strategy resulted in the child's drawing, scribling, invented spelling and conventional spellilng. In effect the reaction varied with each child.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE