View : 93 Download: 0

고든의 학습 이론을 근거로 한 중학교 리듬패턴 수업 모형 연구

Title
고든의 학습 이론을 근거로 한 중학교 리듬패턴 수업 모형 연구
Other Titles
(A) Study of Developing Curricula to Cultivate Musical Ability of J.H. School Students based on E. Gordon's Learning Theory
Authors
朴性姬
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Keywords
고든학습 이론중학교리듬패턴수업 모형
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
방금주
Abstract
본 논문은 음악 교육을 효과적으로 하기 위하여 방법론에 중점을 두어 수업모형을 개발하는데 그 목적을 두고 있다. 구체적인 수업모형을 제시하기 위하여 고든의 연계 학습 이론을 조사 연구 하였다. 고든은 연계 학습 이론을 2부분으로 나누고 있다. 변별 학습과 추론학습이 그것이다. 변별학습은 교사가 학습할 내용을 제시해 주며 추론 학습 과정은 변별 학습 과정에서 학습자가 획득한 음악적 요소의 구별능력을 바탕으로 학습자 스스로 학습하는데 도움을 주게 된다. 변별 학습은 듣고/반응 하기, 언어 연합, 부분 종합, 기호 연합, 종합의 고정을 거치면 추론 학습은 일반화, 창작/즉흥 연주, 이론적 이해의 과정을 거치면서 변별 학습에서 배우지 않았던 여러 패턴도 스스로 깨달을 수 있는 학습 과정이다 본 논문은 이러한 학습과정에서 거쳐 고든의 내용 연계 학습인 리듬 패턴 학습과 조성 패턴 학습중 리듬 패턴 학습에 중점을 두어 중학생들의 음악 학습 능력을 최대한으로 기르는 수업 모형 개발 연구에 그 목적을 두고있다. 이러한 배경에 중점을 두고 구성한 수업 모형의 특징은 다음과 같다. 1. 변별 학습 가. 듣고/반응 하기 - 음악을 듣고 매크로 비트 마이크로 비트를 느끼면서 몸을 움직여 반응하기. 나. 언어 연합 - 리듬 패턴을 듣고 리듬 음절 적용하기. 다. 부분 종합 - 리듬 패턴을 듣고 리듬 음절 설명하기. 라. 기호 연합 - 몇개의 리듬 패턴을 듣고 맞는 리듬 음절을 읽고 기보하기. 마. 종합 - 전체 리듬 패턴의 기보를 보고 읽고 기보하기. 2. 추론 학습 가. 일반화 - 새로운 노래를 듣고 적절한 비교와, 이름 적용과 읽고 기보하기. 나. 창작/즉흥 연주 - 노래의 부분 또는 전체를 즉흥적으로 노래하고 기보하기. 다. 이론적 이해 - 새로운 음악을 듣고 지금까지 배운 리듬 패턴을 적용하고 설명하기.;According to Gordon, the learning theory in music was formally introduced by Gagne's hierachical learning theory. In Gordon's music learning theory, the concept of audiation is very important. The term of audiation was used by himself. According to his theory, the improvement of audiation ability could achieved through the sequential learning process. Gordon's music learning theory is divided into two parts : content sequence learnig and skill learning sequence. Skill learning theory could be classified into discrimination learning course and inference learning course. The former is mechanical study process that teacher could give every learning content to student. On the other hand, the later is educational method as through sequential learning course, learners do by themselves all process that acquired the basis of discrimination ability of musical elements, and teacher's role is just assistant to help learning inference learning for student. Gordon's skill sequences learning course is as follows: 1. Discrimination learning 1) hearing and reacting 2) word combination 3) partial synthesis 4) symbol combination 5) synthesis 2. Inference learning 1) generalization 2) creation and imporvisatory 3) theoretical comprehension On the basis of these backgrounds, research problems of this thesis is as follow 1. This is research of study model using study sequence, whole -> portion -> whole, with Gordon's skill leaning theory, Discrimination learning and Inference learning. 2. This is research of study model using conceptual, comprehensive learning process with chief musical element of rhythm, melody and harmony. 3. Students could attend whole class process to make easy understanding of concept, use actual practice method of teaching, and make minimun words description.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE