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Piaget 인지발달이론에 기초한 주일학교 유치부 공과분석

Title
Piaget 인지발달이론에 기초한 주일학교 유치부 공과분석
Other Titles
Analysis of Sunday school kindergarten curriculum is base on piaget's cognitive development theory
Authors
유종남
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 종교교육전공
Keywords
Piaget인지발달이론주일학교공과분석대한예수교장로회
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이정효
Abstract
본 논문은 인간의 인지발달을 연구한 Piaget의 인지발달이론을 근거로 현재 대한 예수교 장로회 합동측 공과로 사용되는 「주일학교 계단공과:어린이들을 자라게 하시는 하나님」이 아동의 인지발달을 어느정도 고려하여 구성되었는지를 분석, 평가하여 그것을 기초로 효과적인 성경학습의 방향과 이를 적용하여 공과 Model의 한 예를 제시하고자 하는데 목적이 있다. Piaget의 인지발달이론은 생물학자로서의 그의 연구에서 많은 영향을 받았다. 그는 생물의 활동이 물리적 환경에 적응하는 활동이요, 환경을 조직하는 활동이라고 생각하여 지적발달도 생물의 경우와 같은 방법으로 개념화 시켰다. 인지발달이론의 기본이 되는 구조 개념인 도식은 분화되고, 복잡성을 띠게되면서 동화와 조절이라는 적응과정을 통해 정형을 유지한다. 이 평형이 새로운 개념의 흡수로 깨어지면 다시 평형유지를 위해 노력하는 과정에서 인지구조는 발달되어간다. 인지발달은 감각운동기 (출생-2세), 전 조작기(2-7세), 구체적 조작기(8-11, 12세), 형식적 조작기 (11. 12-15세)의 단계를 갖는다. 유치부 아동은 전 조작기에 속한다. 전조작기 아동의 두드러진 특징은 언어의 사용, 상징놀이등의 상징적 기능의 발달이다. 이들은 전 단계에 비하여 놀라운 발달을 하지만, 사물을 자기의 입장에서만 바라보는 자기중심성 변화의 한 부분에만 집중하는 중심화, 출발한 곳으로 되돌아 가는 가역성이 불가능한 비가역성, 특수한 지각적 사실에서 특수한 지각적 사실에로 옮겨가지만 일련의 사실들을 처음과 끝의 관계로 통합하지 못하는 변환적 추론등의 사고의 한계를 가지는 비논리적이고, 비사회적이며, 직관적인 사고의 시기이다. 이들의 이러한 사고의 한계는 아동의 종교적 성장을 제한하는 원인이 된다. 이와같은 이론적 배경을 근거로 대한예수교장로회 합동측 유치부 공과인 「주일학교계단공과:어린이들을 자라게 하시는 하나님」을 분석한 결과 대부분이 성서 이야기이며 신학적 해석이 필요한 성서내용 그대로를 주입시키는 성서전수 중심의 공과로 유치부 아동이 이해할 수 없는 추상적이고 상징적인 종교개념이 많이 사용되었고. 대상아동의 일상생활과 연관된 부분이 결여되어 있었다. 따라서 인지적 발단단계를 고려하여 잘 구성된 공과라고 볼 수 없다. 이에 인지발달이론을 적용한 공과 Model의 한 예를 제시하며 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 종교 개념이 지니는 특수한 의미에 대한 이해는 전조작기에 속하는 유치부 아동은 불가능하다. 따라서 자기중심적이며 논리적 사고가 불가능한 유치부 아동들에게는 추상적이며, 상징적인 종교적개념을 주입시키려는 교육보다는 종교적 사고를 위한 준비학습을 시키는 방법을 고려해야 할 것이다. 그러므로 대상아동의 발달단계에 적합한 성서주제를 택하여 아동에게 다양한 종교적 경험을 제공해주는 준비교육의 방향으로 나아가야 할 것이다.;This study is based on the cognitive development theory by Piaget studying human cognitive development. And this study is aimed at analysing and evaluating how 『 the step curriculum of the sunday school : God helping the childlen grow up』,used as the curriculum on the part of the general assembly of presbyterion church, is compiled with childlen's cognitive development under consideration to what extent, and at presenting an effective direction of Biblical learning on its basis and an example of the curriculum model in its application. Piaget's cognitive development theory was much influnce by his Studios as a biologist. He thought that the activity of the living organism is the one of adapting itself to the physical environment and of organizing the environment, and conceptualisedintelletual development in a manner identical to the case of the living organism as well. As the Scheme, the structual concept becoming the basis of the theory of cognitive development, becomes differentiated and comes to take on complication, it maintain its equlibrium through the process of adaptation caiied assimilation and accomodation. If this equlibrium collapses due to the cognitive structure proceeds to develop in the process of endeavoring to maintain its equlibrium again. Cognitive development includes the stage of sensory-motor period (birth-two years old), pre-operational period(2-7years old), concrete operational period (8-11, 12years old), and formal operational period(11, 12-15 years old). In these stage, the kindergarten childlen being to the pre-operational period. The distintive characteristic of the childlen belonging to the pre-operational period is the development of symbolic function such as the use of language, and the play of the symbols. They develop remarkably in comparion with their earlier stage, but this stage is the period of is the period of illogical, unsocial, intuitive thinking that has the limitation of thinking such as ego-centrism that they look at the object from their own position alone, centration that they focus on only one part of the object, irreversibility that they can not perform the reversbility of going back to the starting point, an tranductive reasoning that they from one another perceptual fact to another particular perceptual fact but do not integrate aseries of facts into the relationship of the beginning and the end. Based upon this theoretical background, the analysis was made of 『The step curriculum of the sunday school: God helping the children grow up』 which is the curriculum for kindergarten pupil on the part of the general assembly of presbyterian church. As a result, the curriculum consisted of Biblical story, was the one that centered around Biblical instruction to instill into the kindergartener the Biblical contents needing theological interpretation as they are, used much of religious concepts that were in comprehensibly abstract and symbolic and lacked the part of the daily life of target children. Accordingly, the curriculum of the sunday school on the part of the general assembly of presbyterian church, can not be regarded as the well-regulate curriculum with the cognitive development stages under-consideration. Therefore, this study presented one example of the curriculum model adapting the theory of cognitive development and could arrive at the conclusion as follows: It is impossible for the kindergarten pupil belonging to the pre-operational period to understand the particular meaning embraced by the religious concepts. Therefore, the method to have the kindergarten pupils do a preparatory leaning for the religious thinking will have to be considered rather than the education of instilling the religious concepts, both abstract and symbolic, into the kindergarteners who are ego-centered and impossible in logical thinking.
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