View : 25 Download: 0

사회교육기관의 부모교육 프로그램 개발을 위한 일연구

Title
사회교육기관의 부모교육 프로그램 개발을 위한 일연구
Other Titles
(A) study on development of parent education program in institute of adult education
Authors
정인오
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 교육학전공교육행정분야
Keywords
사회교육기관부모교육 프로그램parent education program
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
백명희
Abstract
지금까지 부모교육에 관해서 행해진 연구들을 살펴보면 주로 유치원에 다니는 자녀를 둔 부모를 대상으로 행해져 왔다. 그러나 최근 청소년 문제의 심각성이 대두되면서 부모와 자녀 사이의 상호작용이 아동 발달의 초기 단계에서만 중요한 것이 아니라 모든 발달단계에 필요하다는 주장이 생기고 또 성인 대상의 사회교육기관에서 부모교육에 관심을 가져야 한다는 여론이 많아졌다. 따라서 본 연구의 목적은 사회교육기관의 부모교육 프로그램 개발을 위해 필요한 기초적인 자료로서 바람직한 부모교육 내용의 기본 영역과 실시방법을 제시하고자 하는 것이다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 첫째, 일반적으로 학자들 사이에서 거론되어온 부모역할에 관한 견해를 자녀의 발달단계 별로 정리하였고 둘째, 부모교육에 관한 요구를 조사 분석하였으며 세째, 부모교육에 관한 요구 조사 결과를 이론적인 부모의 역할에 비추어 보았다. 네째, 사회교육기관의 부모교육 프로그램 실태를 조사 분석하였고 다섯째, 부모교육에 관한 요구 조사 결과와 사회교육기관의 부모교육 프로그램 실태를 비교 분석하였다. 부모교육에 관한 요구 조사의 대상은 서울과 인천에 거주하는 각 발달단계의 자녀를 둔 부모들이었고 요구 조사의 도구는 "부모의식 및 부모교육 요구조사"에 관한 질문지 1종 이었다. 자료처리는 SPSS전산처리 방식을 사용하여 빈도, 백분율 그리고 자녀의 발달단계와 전체문항과의 상관관계를 분석하였다. 부모교육 프로그램 실태 조사의 대상은 사회교육기관 중에서도 자원단체인 일반사회단체, 여성단체, 사회복지단체, 청소년단체, 사회교육시설 등 이었고, 자료처리는 자녀의 발달단계 별로 부모교육 프로그램을 분류하여 정리하였다. 본 연구를 통해 조사 분석된 주요 연구결과는 다음과 같이 요약 될 수 있다. 첫째, 영·유아기는 아이가 태어나서 최초로 경험하는 중요한 시기인데 부모교육 프로그램 실태는 양적으로나 질적으로 빈약하다. 부모교육 프로그램은 건강관리와 성장발달의 이해 등에 중점을 두고 계획하여야 한다. 그러나 이 시기의 부모들은 자녀를 돌보는 데 하루종일 시간을 소비하기 때문에 프로그램에 참여할 시간적 여유가 없다. 부모교육 프로그램과 동시에 탁아프로그램을 실시한다면 더욱 바람직할 것이다. 둘째, 유아기 성장발달의 절반이상을 부모가 담당하기 때문에 부모교육은 상당히 중요하다. 현재 이 시기의 부모교육은 유치원에 전적으로 의존하고 있는 실정 이지만 유치원은 유아교육에만 전념할 수 있도록 하고 성인 대상의 사회교육기관에서 보다 전문적이고 체계적인 부모교육 프로그램을 개발하도록 해야 한다. 교육내용의 기본영역은 성격지도·정서안정, 사회성지도, 성장발달의 이해, 학습지도 등의 영역에 중점을 두어야 한다. 진행방법은 강의와 토론이 합쳐진 방법에 실습이나 견학을 포함시키는 것이 바람직하다. 세째, 아동기의 부모는 격려자의 역할로 근면성, 건강한 자아개념의 형성 등의 성격형성이 중요한 시기이다. 이 시기의 부모교육 프로그램은 많은 사회교육기관들이 실시하고는 있었으나 주로 강의, 강연 형식이 많기 때문에 피상적이고 상식적인 내용전달에 그치고 부모들의 의식변화나 행동변화를 가져오기에는 부족한 프로그램들이 대부분 이었다. 아동기 부모교육 프로그램은 성장발달의 이해, 사회성지도, 성격지도·정서안정, 학습경험제공 등에 중점을 두고 내용을 선정하는 것이 필요하며 진행방법은 강의와 토론이 합쳐진 방법이 요구된다. 네째, 사춘기(아동 후기) 부모역할은 상당히 혼란스럽고 불안정하다. 이 시기의 부모가 상담자 또는 격려자의 역할을 제대로 할 수 있도록 별도의 특징적인 프로그램이 마련되어야 한다. 부모교육 내용은 친구관계지도, 성 교육, 성격지도 등에 중점을 두며, 진행방법은 강의와 토론이 합쳐진 방법이 바람직 하다. 다섯째, 청소년기 자녀를 위한 부모교육 프로그램은 부모들이 학습지도, 진로지도 영역을 많이 요구하고 있으나 이들 영역에서 부모들이 할 수 있는 역할은 보조자일 뿐 실제적인 지도는 전문가에게 맡겨야 할 것이다. 오히려 부모는 상담자의 역할을 잘 할 수 있도록 대화기술을 습득하는 것이 더 중요하다. 이 시기의 교육방법은 강의와 토론이 합쳐진 방법으로 계획하는 것이 바람직하다. 여섯째, 이미 부모가 된 후에 부모교육 프로그램에 참여하는 것은 늦은 감이 있다. 결혼준비과정, 출산준비과정, 아기양육과정, 가정생활과정 등이 포함된 예비부모교육 프로그램이 마련되어 청소년기, 성년기 또는 신혼부부들이 참가할 수 있도록 하여야 할 것이다. 이상의 연구결과를 토대로 사회교육기관의 부모교육 프로그램 개발을 위한 제언을 정리해 보면 다음과 같다. 첫째, 시간이 없어서 부모교육 프로그램에 참여하지 못하는 부모들을 위해서 탁아프로그램 실시나 직장여성들의 근무시간 감축, 근무환경 개선으로 피곤 감소 등의 정책적인 지원이 필요하다는 것이다. 둘째, 사회교육기관들은 부모들의 요구를 반영한 프로그램들을 질적으로는 수준높게 양적으로는 다양하게 개발해야 한다는 것이다. 즉 부모교육 프로그램은 실질적으로 부모의 요구를 반영하면서도 잠재적인 요구를 표출시킬 수 있는 내용들로 선정하여야 하며 교육대상이나 목표에 따라 다양하고 비 획일적이며 유동적인 내용선정이 필요하다. 세째, 부모교육 프로그램 실시방법에 있어서는 피상적이고 상식적인 내용전달에 그치고 마는 강의, 강연 보다는 부모의 의식변화나 행동변화 그리고 문제해결 까지도 할 수 있는 방식이 고안되어야 한다. 네째, 부모교육 있어서 아버지 역할과 자질향상을 위한 프로그램이 필요하고 이를 위해 주말이나 퇴근시간 이후의 프로그램 운영도 고려해 보아야 할 것이다. 다섯째, 부모교육 프로그램을 실시하고 있는 기관들이 일부지역에 편중되어 있으므로 지역적으로 고른 안배가 필요하다.;Up to now, the studies for parent education have been made mainly for only the parents that have children in kindergarten. It is based on initial determination theory that experience in a child make a critical impact on his whole life. As significance of adolescence problems emerges, the importance of parent environment in the early is recognized. There are a lot of opinions that institute of adult education should focus on parent education in a view of fact that the interaction between parent and child is very important for his growth development at every growth-developmental stage as well as at initial stage. The purpose of this study is to provide basic data to make a ideal parent education program in institute of adult education. To achieve this purpose theoretical backgrounds on parent's rule according to child growth stage were examined and arranged. The differences between the needs of parents and the phenomena of parent education program in institute of adult education were analyzed. To examine the needs of parents for parent education, selected were the parents having the child and living in Seoul or Inchun. The method of examination is to use questionnaires about "investigation of parent's needs on parent education and parent's awareness". The data gathered from questionnaires were analyzed with application of frequency, percentile, chisquare (X^(2))test, factor analysis method. The investigated objects for the phenomena of parent education program are volunteering institutes like the institute of adult education, social-welfare institute, and youth institute. Examination method is to use interview with professionalists in each institute about education methods and contents of parent education program. The data gathered from the interview were arranged according to child's developmental stage. The main results of this study are as follow. 1. Parent education program for oral stage and anal stage. Educating contents will focus on their health and understanding their growth development. Parents of this period don't have time enough to participate the education program because of spending all the day in caregiving their children. 2. Parent education program for the infants. Educating contents will focus on personality guidance, guidance of social relation, emotional ability controlling, understanding growth development, learning guidance, etc. Instruction method adding lecture with discussion to practice with observation is desirable. As parents contribute to more than half of the growth development in the early, parent education is very important. So institute of adult aducation will develope more systemical and more techinical parent education program. 3. Parent education program for childhood. Educating contents will focus on understanding growth development, guidance of social relation, personality guidance, self emotion controlling, learning guidance etc. Instruction method of lecture with discussion is desirable. 4. Parent education program for puberty. Special program will be designed for parents to play a rule of counsellor or encourager because this period is considerably confused and unstable. Educating contents will focus on getting along with friends, sex education, personality guidance, method of lecture with discussion is desirable. 5. Parent education program for adolescence. At this period conversation techique to need in playing a rule of a counsellor will be required, even though parents require more learning guidance and career orientation. Instruction method of lecture with discussion is desirable. 6. Parent education program for preliminary parent and adult. It seems late to participate parent education program after having a baby. Parent education programs involving wedding-preparing course, childbirth preparing course, and baby-breeding courses are desirable.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 교육행정전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE