View : 47 Download: 0

SATIS 16-19 지구과학, 환경영역 단원의 교육목표 분석

Title
SATIS 16-19 지구과학, 환경영역 단원의 교육목표 분석
Other Titles
(An) Analysis of Educational Objective On Earth Science and Environmental Science Units of SATIS 16-19 Program
Authors
박유경
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 과학교육전공지구과학교육분야
Keywords
SATIS 16-19지구과학단원환경영역교육목표
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김규한
Abstract
The purpose of this study is identify the characteristics of earth and environmental science units in the SATIS program in terms of the three dimensional assessment framework of educational objectives for science education. The SATIS program is one of the STS education program which is important tendency of the science education in Developed foreign countries including United Kingdom, America and Canada. The assessment framework is composed the content, behavior and context domain. Earth science and environmental science units in the SATIS 16-19 were analyzed and discussed. Theresults are as follows: 1. The content domain of earth science and environmental science units in SATIS 16-19 focused on environmental aspect which have the characteristics of intergrated science than scientific aspect. It also include 'Social issues approach' and 'Social aspects of science approach proposed by Rosenthal(1989). 2. The behavior domain of earth science and environmental science units in SATIS 16-19 stressed more on inquiry skills, attitude and application than comprehension of knowledge, which refrectes an opinion of STS education that is 'promotion of scientific literacy.' 3. The context domain of earth science and environmental science units in SATIS 16-19 placed emphasis on the social context which reflect mutual interactions among science, technology and society.;본 연구는 외국에서 과학교육의 주요 연구 경향이 되고 있는 STS(Science, Technology, and Society) 교육의 프로그램중 영국에서 성공적으로 수행되고 있는 SATIS (Science and Technology in Society) 16-19 지구과학환경영역 단원에 나타난 교육목표를 추출하고, 이를 내용영역, 행동영역, 상황영역의 3차원적 과학교육목표 분류틀에 의해 분석함으로써 SATIS 프로그램의 특징을 연구하고자 함에 목적이 있다. 또한 우리나라 과학교육에 적용하기 적절한 STS 교육 프로그램 개발에 기초자료를 만들고자 한다. 본 연구에서 얻어진 SATIS 지구과학·환경영역 단원의 각 영역별 특징은 다음과 같다. 1. 내용영역은 순수과학인 지구과학 영역보다는 통합과학의 성격을 띠는 환경영역을 많이 다루고 있으며, Rosenthal(1989)에 의해 제시된 STS교육과정의 접근방법인 사회 문제 중심과 과학의 사회적 요소 중심으로 구성되어 었다 2. 행동영역은 탐구능력에 가장 많이 치중하고 있고, 태도와 적용도 적절히 포함하고 있어서 STS교육의 "과학과 기술적 소양을 갖춘 사람의 육성"이라는 목표를 잘 반영하고 있다. 3. 상황영역은 사회적 상장에 가장 많이 치중되어 있고, 과학기술의 급속한 발달과 사회 환경의 변화에 따라 요구되는 과학과 기술과 사회의 밀접한 상호작용을 중시하는 STS 교육운동의 취지를 잘 반영하고 있다. 4, 내용영역별로 행동영역을 비교한 분석결과의 분포상의 특징은 내용영역의 각 범주가 나타내고 있는 주제와 분야에 따라 차이가 나타난다. 지구과학 영역은 지식의 이해와 탐구능력의 범주에 많이 치중되어있고, 환경영역은 탐구능력, 적용, 태도를 균형있게 포함하고 있다. 5, 내용영역별로 상황영역을 비교한 분석결과의 분포상의 특징은 각 내용범주가 나타내고 있는 주제와 분야에 따라 차이가 나타난다. 지구과학 영역은 과학적 상황을 가장 많이 포함하고 있고, 환경영역은 사회적 상황을 가장 많이 포함하고 있다. 6. 상황영역별로 비교한 행동영역의 분포상의 특징은 사회적 상황은 태도를 가장 많이 포함하고 있고, 과학적, 개인적, 기술적 상황은 모두 탐구능력의 범주를 가장 많이 포함하고 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 지구과학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE