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知識 成長 過程에 따른 探究授業을 통한 社會科 思考力 伸張

Title
知識 成長 過程에 따른 探究授業을 통한 社會科 思考力 伸張
Other Titles
Improving thinking ability of social studies through the Inquiry teaching by the process of the growth of knowledge : On the basis of the economy instruction in middle school
Authors
劉美相
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 사회과교육전공일반사회교육분야
Keywords
지식 성장탐구수업사회과사고력 신장
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
권오정
Abstract
본 硏究의 目的은 社會科 授業에 있어서 思考力을 伸張 시킬 수 있는 敎授 戰略으로 知識 成長 過程을 경험할 수 있는 構造化된 探究授業을 진행하여 學業 成就 向上과 思考力 伸張에 효과적인가를 밝히는데 있다. 이같은 목적을 달성하기 위하여 中學校 經濟單元을 授業함에 있어 知識 成長過程에 의한 構造化된 深究授業이 ① 傳統的 授業을 받은 學習者보다 學業 成就水準이 높을 것인가? ② 思考力을 요하는 문제 해결에 효과적인가? ③ 學習 轉移力 향상에 효과적인것인가? 등에 어떠한 차이가 나타나는 가를 본 연구의 문제로 설정하였다. 본 연구문제를 밝히기 위하여 社會科의 목표인 시민적 자질의 발달을 위한 社會 認識 論理로써 '說明' 過程으로서의 社會認識 論理에 의해 객관적 知識成長 過程의 학습이 보장되는 構造化된 探究式 授業案을 작성하고 기존의 授業 형태인 傳統的 授業案을 각각 작성한 후, 작성된 두가지 授業案을 중학교 2학년 학생들을 대상으로 직접 적용한 후 그 결과를 분석하였다. 實驗 授業은 경기도 평택군 소재 A여자 중학교 4개학급 184명을 비교 집단과 실험 집단으로 구분한후, 실험 집단에게는 構造化된 探究式 授業을 실시하고 비교 집단에게는 傳統的 授業을 실시하여 양 집단간의 學業 成就도 차이와 평가 목표별(행동 영역별), 문항별 정답률 차이지수를 比較 檢證하여 敎授 效率性을 분석 하였다. 분석한 결과를 종합하여 보면 다음과 같다. 첫째, 知識 成長에 따라 構造化된 授業이 이루어질때 傳統的인 授業보다 학업 成就向上이 높이 나타났다. (P<0.01) 특히, 行動 領域別 成就水準에서 知識領域 보다는 理解와 機能 領域에서 의의있는 成就水準을 파악할 수 있다. 둘째, 構造化된 授業이 傳統的인 授業보다 思考力을 요하는 문제 해결에 효과적이었다. (P<0.01) 傳統的인 授業이 이루어지면 단편적인 知識의 傳達에는 효과적이지만 思考力을 향상시키는 授業이 되지 못한다는 것을 파악할 수 있다. 세째, 構造化된 授業은 傳統的인 授業보다 學習轉移業 향상에 효과적인 것으로 나타났다. (P<0.01) 이상의 결론을 정리하면 知識 成長 過程에 따라 構造化된 探究授業이 이루어지면 學業 成就 向上에 효과적이고 특히 思考力을 요하는 문제 해결에 효과적이어서 學習 轉移力 향상에도 높은 차이를 파악할 수 있다. 따라서 傳統的 授業이 이루어지는 것보다 知識 成長 過程을 경험시키는 構造化된 探究式 授業이 이루어질때 合理的 思考力을 지닌 선량한 시민 양성의 社會科 敎育 목표달성에 효과적이라 하겠다.;It is the main purpose of this study that the Structured Inqury teaching is more effective to attain higher learning achievement and improve thinking ability than Lecture method. For this, following issues are suggested here : 1) Will students get a better achievement level of learning after receiving the Structured Inqury teaching than the traditional one ? 2) Will the Structured Inqury teaching be more effective to solve the problems demanding thinking ability ? 3) Will the Structured Inqury teaching be more effective to promote learning variation ability ? In order to solve the suggested issues, two kinds of instruction plans are made - the Structured Inqury teaching and Leacture method plans. For experimental lessons. 184 girl students of a middle school located at Pyoung-Taek County in Kyoung-gi Province were divided into two groups : the expermental group and the compared one. The experimental group was given the Structured Inqury teaching lesson and other group received traditional one. The plan of the Structured Inqury teaching is to study the process of the growth of objective knowledge on the basis of social cognitive theory as explanation one. After trying the plan of the Structured Inqury teaching and Traditional instruction which were, the results are analized. After investigating the learning achievement between two groups, the results are as follows : First, the students given the Structured Inqury teaching got better marks than the ones given traditional method.(p<0.0l) Second, the Structured Inqury teaching is more effective to solve the problems in demanding thinking ability .(p<0.0l) Third, the Structured Inqury teaching is more effective to promote learning variation ability than lecture method.(p<0.01) Now it is concluded that the structured Inqury teaching is more effective to attain a higher learning achievement and improve thinking ability than Leacture method. Thus, this study is worthwhile to reach the objectives of social studies instruction for making the good democratic citizens who have thinking ability.
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교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
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