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유치원 생활에 대한 어머니와 유아, 어머니와 교사간의 대화에 관한 연구

Title
유치원 생활에 대한 어머니와 유아, 어머니와 교사간의 대화에 관한 연구
Other Titles
(A) Study on mother-child and mother-teacher communication about daily expression in preschool
Authors
김희동
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 교육학과
Keywords
유치원 생활어머니유아교사대화
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
본 연구의 목적은 어머니와 유아간, 어머니와 교사간의 유치원 생활에 대한 대화가 어떠한지를 알아보는 것이다. 또 유아의 성별, 어머니의 학력, 직업유무에 따라서 대화에 어떠한 차이를 보이는지 알아보고자 한다. 이러한 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 유치원 생활에 대한 어머니와 유아간의 대화는 어떠한가? 2. 유치원 생활에 대한 어머니와 교사간의 대화는 어떠한가? 3. 유치원 생활에 대한 어머니와 유아간의 대화는 유아의 성별 변인에 따라 어떠한 차이를 보이는가? 4. 유치원 생활에 대한 어머니와 유아간, 어머니와 교사간의 대화는 어머니의 학력, 직업유무 변인에 따라 어떠한 차이를 보이는가? 본 연구는 서울시내 동일지역내에 있는 반일제 유치원 3곳을 선정하여 유아의 평균연령 만 5.4세의 192명 어머니를 대상으로 하였다. 어머니와 유아, 어머니와 교사간의 대화는 대화의 시기, 화제, 유형 및 구조, 시도자, 계기, 중요성으로 나누어 살펴보았다. 설문지를 이용하여 알아본 본 연구의 자료분석은 SPSS프로그램을 이용해 일원변량분석하여 평균, 표준편차 및 F값을 구하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 어머니와 유아간의 유치원 생활에 대한 대화는 주말보다는 주중에 많이 이루어졌으며 여행이나 야외에 나갈 때 이루어졌다. 대화시의 화제는 학습활동, 유아자신, 친구문제에 집중되었고, 유아들이 사용하는 대화는 대체적으로 설명하는 식의 대화였다. 유치원 생활에 대한 대화시도는 어머니가 니가 가장 자주 시도하였고 소식지나 유아의 유치원 생활관찰을 계기로 하여 대화가 이루어졌다. 어머니들은 자녀와의 좋은 관계형성을 위해서 대화를 하는 것으로 나타났다. 2. 어머니와 교사간의 유치원 생활에 대한 대화는 직접 만나는 방법이 가장 많이 사용되었고, 유치원 방과후 시간을 많이 이용하는 것으로 나타났다. 대화의 화제는 아동의 행동특성, 발달, 유치원 생활 등에 관한 것으로서 어머니들은 주로 교사에게 유아에 대한 정보를 얻기 위해 질문하는 경향이 짙었다. 어머니들의 대화의 주대상은 교사였으며 주로 어머니쪽에서 대화를 시도하였고 자녀의 행동에 이상이 생겼을 때나 유치원 생활관찰을 계기로 대화하는 것으로 나타났다 교사와의 대화는 유아의 유치원 생활 적응에대한 정보를 얻기 위해서 중요하게 생각하고 있었으나 전체적으로 볼 때 어머니와 교사의 대화빈도는 낮았다. 3. 유아의 성별에 따른 대화에서 어머니와 유아간의 대화시의 화제는 성별에 관계없이 학습활동에 대한 화제가 가장 많이 사용되었고, 유아들이 사용하는 대화유형에서는 남아의 경우 질문, 설명의 유형을, 여아의 경우 실제행동, 설명의 유형을 사용하는 것으로 나타나 성별에 따른 유의한 차이를 보였다. 또한 남아의 경우에는 어머니, 유아, 아버지의 순으로 대화를 시도한 반면, 여아의 경우에는 유아, 어머니, 아버지의 순으로 대화를 시도하는 것으로 나타났다. 4. 어머니의 학력, 직업유무에 따른 대화에서 어머니와 유아간 대화시의 화제는 어머니의 직업유무, 어머니의 학력에 관계없이 "학습활동"이 가장 많이 사용되었고 대화의 시도는 학력에 관계없이 어머니, 유아, 아버지의 순으로 나타났다. 직업유무에 따라서는 직업이 있는 어머니의 경우에는 어머니가, 직업이 없는 어머니의 경우에는 유아가 가장 많이 대화를 시도하였다. 어머니와 교사간 대화화제는 어머니의 학력, 직업유무에 관계없이 아동발달, 행동특성등에 집중되었고 대화구조면에서 어머니들은 학력이나 직업유무에 관계없이 교사에게 정보를 얻기 위한 문의를 가장 많이 하였다. 대화의 시도는 학력에 관계없이 어머니 쪽에서 주로 하는 것으로 나타났고 직업이 있는 어머니의 경우 직업이 없는 어머니보다 교사와의 대화를 더 많이 시도하였다.;The purpose of this study is to survey and analyze the ecology of mother-child and mother-teacher communication about daily experiences in preschool. The questions set up for this purpose are as follows: 1. How is the aspect of communication between mother and her child about daily experiences in preschool? 2. How is the aspect of communication between mother and teacher about preschool life of her child? 3. Is there any difference in the aspect of communication between mother and her child by its sex? What, if any, is it? 4. Is there any difference in the aspect of mother-teacher or mother-child communication about preschool life of her child by her schooling and working or not? What, if any, is it? This study has selected three of half-day preschools located at the same area in Seoul and has made up questions against 192 mothers, whose children are averagely 5.4 years old. The items of when communication take place, what its main topic and trigger is, who initiates the conversation and so on have been questioned. The analysis method of data is F-test by ANOVA, frequencies, percentage, average and standard deviation. The results of this study are as follows: 1. A mother has more conversation with her children on picnics or traveling on weekdays rather than on weekend. The topic of conversation is focused on learning activities in preschool. A child's type of communication is a describing one as usual. A conversation is more frequently attempted by mother than her child. Child's art works or newsletters serve as the most frequent momentum of communication. A mother usually has a conversation with her child in order to form a close relationship. 2. A direct meeting is taken most frequently for mother-teacher communication, and it is generally taken after school. The topics of communication are mainly concerning a child's behavior characteristics and development or daily experiences in preschool. A mother has a strong tendency to ask teacher a question acquire information on her child's question to acquire informations on her child's preschool life. A mother attempts a conversation more often than teacher does. mainly when she has found a strange action of her child. Generally, the frequency of mother-teacher communication is low. 3. Regardless of children's sex, the topic of mother-child communication is focused on learning activities. But relating to the type of communication, boy usually talks questioningly or explanatorily, while girl does performingly or explanatorily. The frequency of attempting a conversation is high in order of mother, boy, and father, or girl, mother and father. 4. The main topic of mother-child communication is learning activities regardless of mother's schooling and working or not. The frequency of attempting a conversation are high in order of mother, child and father regardless of mother's schooling. A mother initiates a conversation in case of working mother, while a child does in case of not working mother. Regardless of mother's schooling and working or not, the most frequent topic of mother-teacher communication is a child's behavior characteristics and development, and a mother has a communication with a teacher to acquire an information on a preschool life of her child. A working mother talks with a teacher more often than a not working mother.
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