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우리나라와 일본의 중학교 과학 교과서 중 생물 부분의 교육목표 비교 분석

Title
우리나라와 일본의 중학교 과학 교과서 중 생물 부분의 교육목표 비교 분석
Other Titles
Comparative Analysis of Middle School Biology Textbooks of Korea and Japan
Authors
이지연
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 과학교육전공생물교육분야
Keywords
중학교과학교과서생물생물 교과서생물교육
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
강순자
Abstract
The purpose of this study is to clarify what the present Educational objective tries to aim at by classifying and analyzing the present educational objective of the middle school textbook(Science, Biology) of Korea and that of Japan, and to make suggestions for the reform of future curriculum. The major findings of this study are as follows: 1. The educational objective of the middle school textbooks of Korea and Japan is divided into four categories: cognition domain, inquiry process, affective domain and science-technology-society. 2. As for the content dimension, in case of Korea, the structure and function of life organism occupied 29.7% and the continuity of life(27.0%), the surrounding living things(24.3%), the nature and human life(18.9%) followed in order while the nature and human life(34.6%) was generally most emphasized and the surrounding living things and the structure and function of life organism(24.8%), the continuity of life(15.8%) followed in order in the textbooks of Japan. The difference of the frequency of educational objective is due to the degree of emphasizing contents. 3. In the behavior dimension, the comprehension of scientific knowledge( 69.36%) was generally most emphasized and the development of inquiry(l6.22%), attitude(13.52%). the application of scientific knowledge and method(0.90%) followed in order in case of Korea. This objective was extracted from the textbooks of Korea is also found the textbooks of Japan and it means that the textbooks of both Korea and Japan are composed of dicipline-centered contents. 4. As for the context dimension, the order of the objective of middle school biology textbooks of both Korea and Japan is as follows: the scientific context, the social context, the individual context and the technical context. The scientific context occupied most of the part in both textbooks (Korea:84.49%, Japan: 82.18%). There was no objective in the technical context in both textbooks.;본 연구는 현행 우리나라의 중학교 과학 교과서 중 생물 부분의 교육목표를 과학교육목표 분류틀을 이용하여 분류·분석하여 현 교육목표가 지향하고자 하는 것이 무엇인지를 밝히고, 일본의 중학교 과학 교과서의 교육목표와 비교 분석함으로써 앞으로의 교육과정 운영 및 개정에 도움이 되고자 한다. 본 연구에서 얻은 결과는 다음과 같다. 1. 우리나라와 일본의 중학교 과학과 교과목표는 과학의 기본지식의 이해라는 인지적 영역, 흥미와 학습 의욕의 증진이라는 정의적 영역, 탐구과정, 과학이 사회에 미치는 영향의 인식 등 4가지 목표가 모두 기술되어 있다. 2. 내용에 따른 교육목표 추출 빈도는 우리나라가 생물체의 구조와 기능(29.7%), 생명의 연속성(27.0%), 주변의 생물(24.3%), 자연환경과 우리생활(18.9%)의 순서로 되어 있는데, 일본은 자연환경과 우리생활(34.6%), 주변의 생물(24.8%), 생물체의 구조와 기능(24.8%), 생명의 연속성(15.8%)의 순이다. 단원별 교육목표 추출 빈도의 차이는 내용의 강조도에 기인한다. 3. 행동 영역에 대한 분석 결과를 빈도수로 나타내면 우리나라는 과학지식의 이해(69.36%), 탐구능력의 신장(16.22%), 태도(13.52%), 과학지식과 방법의 적용(0.90%)순이다. 일본의 교과서도 같은 순서를 보이는데, 이것은 우리나라와 일본의 교과서의 내용이 학문중심으로 편제되어 있음을 나타내는 것이다. 4. 교육목표를 상황 영역으로 분석하였을 때 두 나라 모두 과학적 상황, 사회적 상황, 개인적 상황, 기술적 상황의 순서를 보였다. 우리나라 교육목표의 86.49%가, 일본의 교육목표의 82.18%가 과학적 상황을 나타내는데 반해 기술적 상황은 하나도 기술되지 않아 교육목표의 심한 편중 현상을 보였다.
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교육대학원 > 생물교육전공 > Theses_Master
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