View : 40 Download: 0

유치원 교육내용에 대한 부모와 교사의 인식 비교

Title
유치원 교육내용에 대한 부모와 교사의 인식 비교
Other Titles
(A) Comparative Study on the Views of Teachers and Parents about Curriculum content of Kindergarten
Authors
이현진
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 유아교육학과
Keywords
유치원교육내용부모교사
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이기숙
Abstract
The purpose of this study was to compare and to analyze the views of parents and kindergarten teachers. To the end, the research question in this study are a s follows: 1. Are there difference in views for the curriculum content of parents versus kindergarten teacher? 2. How are whole parental views for the curriculum content of kindergarten? 2-1. How do mothers and fathers differ in terms of view for the curriculum content of kindergarten? 2-2. How different are the parental expectation for curriculum content of kindergarten according to children's sex? 3. How are whole views of teachers for the curriculum content of kindergarten? 3-1. Are there differences in the view of teachers for the curriculum content by teachers' schooling? 3-2. Are there differences in the view of teachers for the curriculum content of kindergarten by teachers' career? The results of the analysis are summerized as follows: 1. In the whole views of teacher and parent for the curriculum content of kindergarten, social experiences come first and then athletic experiences. Parents prefered specific academic skills to social and compliance experience. In the other, teachers prefered social experience to specific academic skills. 2. There were significant differences in expectations of mothers and those of fathers for the curriculum content of kindergarten. Mothers had higher expectations and more favorable attitudes towards instruction in artisic areas than fathers. So mothers were much more responsible than fathers in child's education. 3. There were not significant differences in the views of teachers for the curriculum by teachers' schooling and careers.;본 연구는 유치원 부모들과 교사들의 유치원 교육내용에 대한 기대와 인식을 알아 보는 것을 목적으로 부모와 교사, 유아의 성별과 부모별, 교사의 경력별, 학력별 등의 변인에 따른 차이가 있는가를 비교, 분석해 보는 것이다. 이와 같은 목적에 따라 다음과 갈은 연구문제를 설정하였다. 1. 유치원의 교육내용에 대해 부모와 교사간의 인식에는 차이가 있는가? 2. 유치원 교육내용에 대한 부모의 기대 경향은 어떠한가? 2-1. 교육내용에 대한 기대는 부모에 따라 차이가 있는가? 2-2. 교육내용에 대한 기대는 유아의 성별에 따라 차이가 있는가? 3. 유치원 교육내용에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 3-1. 교육내용에 대한 인식은 교사의 학력에 따라 차이가 있는가? 3-2. 교육내용에 대한 인식은 교사의 교육경력에 따라 차이가 있는가? 본 연구는 서울시에 소재하는 유치원 3곳에 다니고 있는 유아의 아버지, 어머니 275명과 서울지역 유치원에 재직중인 교사 143명을 대상으로 하였다. 연구도구는 Rescorla와 그의 동료들이 1990년에 연구, 개발한 EAS(Educational Attitude Scale)을 번안하여 이진화가 사용한 것을 이용하였다. 이 도구는 유아 교육과정의 교육내용을 학문적 영역, 사회적 영역, 신체적 영역, 예능적 영역, 일상생활 영역의 5개 영역으로 구성되어 있는 설문도구이다. 회수된 부모설문지 총 282부 중 부적절한 자료 7부를 제외한 275부와 교사설문지 총 146부 중 적당하지 않은 3부를 제외한 총 143부가 연구 자료에 포함되었다. 수집된 자료는 평균, 가중치 평균, 표준편차, t검증, F검증을 사용하여 분석하였다. 본 연구를 통해서 얻은 결론은 다음과 같다. 1. 유치원 교사와 부모들은 유치원에서 이루어지는 교육에서 전반적으로 구체적인 학문기술의 교수보다 사회적 영역이나 일상생활 영역과 관련된 교육내용에 대한 기대가 켰다. 내용영역별 비교에선, 학문적 영역과 일상생활 영역에서 부모와 교사간에 유의한 평균 차이가 있었다. 부모들은 학문적 영역에 더 많은 기대를 갖고 있으며, 교사들은 일상생활 영역에 대한 중요성 인식을 더 많이 하고 있다. 2. 유치원 교육내용에 대해 아버지보다 어머니가 더 많은 기대를 나타냈고, 유아의 성별에 따른 부모의 기대 차이는 여아에 대해 예능적 영역에서 통계적으로 유의하게 나타나, 기대 수준이 높음을 보여주었다. 3. 유치원 교육내용에 대한 교사들의 인식에서 교사학력에 따른 차이를 비교한 결과, 신체적 영역과 일상생활 영역에서 전문대학 졸업 교사들이 통계적으로 더 높은 반응을 나타냈다. 그리고, 교육경력에 따른 견해차이는 나타나지 않았다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE