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유아의 오류 신념 이해에 관한 연구

Title
유아의 오류 신념 이해에 관한 연구
Other Titles
Young Children's Understanding of False Beliefs
Authors
김소혜
Issue Date
1994
Department/Major
대학원 유아교육학과
Keywords
유아오류 신념Young ChildrenFalse Beliefs
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이은화
Abstract
본 연구는 유아의 신념에 대한 이해를 분석해 보는 것을 목적으로 하였다. 유아의 신념은 사실신념, 도덕신념, 가치신념, 사회-관습신념으로 나누어 연령과 성별에 따라 어떠한 차이가 있는지를 살펴보았다. 이와 같은 연구 목적에 따른 구체적인 연구 문제는 다음과 같다. 1. 유아의 신념 이해는 연령과 성별에 따라 차이가 있는가? 1-1. 사실신념에 대한 이해에 차이가 있는가? 1-2. 도덕신념에 대한 이해에 차이가 있는가? 1-3. 가치신념에 대한 이해에 차이가 있는가? 1-4. 사회-관습신념에 대한 이해에 차이가 있는가? 2. 각각의 신념들의 상관관계는 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울 특별시에 위치한 C, S유치원에 재원중인 만 3, 4, 5세 유아 48명이었으며, 연구의 도구는 유아들의 신념을 살펴보기 위해 Flavell과 그의 동료들의 연구(1992)에서 사용했던 12가지 이야기를 수정하여 사용하였다. 유아는 신념에 대한 이야기를 들은 후 자신의 신념을 얘기하고 그 다음에 각 이야기 주인공의 신념을 말하도록 되었으며, 검사상황은 모두 녹음되었다. 수집된 자료는 연령별, 성별로 이원분산분석(TWO-WAY ANOVA)을 실시하였고, 각 신념간의 상관관계를 구하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아의 연령은 4가지 신념의 이해에 모두 의미있는 영향을 미치는 변인으로 판명되었다. 특히 사실신념과 가치신념의 이해에 있어서는 3세와 4세 사이에 급격한 차이를 보이는 것으로 나타났으며, 도덕신념과 사회-관습신념의 이해에 있어서는 3세와 5세 사이에 의미있는 차이를 보이는 것으로 나타났다. 이는 3세에서 4, 5세에 이르기까지 각각의 신념에 대한 이해가 발달적으로 이루어짐을 시사하고 있다고 볼 수 있다. 둘째, 각 신념간의 상관은 모두 의미있는 관련이 있는 것으로 나타났다. 결과적으로 4가지 신념에 대한 유아의 이해는 연령에 따라 발달적으로 진행된다고 할 수 있다.;The purposes of this study are to see the children's understanding of false belief by analyzing the effect of children's age and sex upon 4 types of childrens beliefs, and to see whether children's understandings of different types of beliefs develop concurrently. For the above purposes, the research questions have been set up as follows; 1. Are there any differences in understanding of fact beliefs by children's age and sex? 2. Are there any differences in understanding of moral beliefs by children's age and sex? 3. Are there any differences in understanding of value beliefs by children's age and sex? 4. Are there any differences in understanding of social-convention beliefs by children's age and sex? 5. Are there any correlations among belief-tasks? The subject of this study were 48 children of 3, 4, and 5 years old from two private kindergartens located in Seoul. The 12 stories employed in the study of Flavell et a1.(1992) were modified for the research instrument. The belief and its nature or reason felt by the protagonist of each story were accounted for by every child who has been told each story, and every interview was recorded. The collected data were analyzed by percentage, mean, standard deviation, two-way ANOVA, and Pearson's correlation. The results of this study could be summarized as follows: 1. The age of children turned out to be the variable which has significant influences on the understanding of the fact beliefs but sex did not. 2. The age of children turned out to be the variable which has significant influences on the understanding of the moral beliefs but sex did not. 3. The age of children turned out to be the variable which has significant influences on the understanding of the value beliefs but sex did not. 4. The age of children turned out to be the variable which has significant influences on the understanding of the social-convention beliefs but sex did not. 5. Intercorrelations among defferent belief tasks were positive and substantial.
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일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
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