View : 41 Download: 0

대륙 이동에 관한 CAI 수업 효과와 교사-학생간의 CAI 수업 견해 비교 분석

Title
대륙 이동에 관한 CAI 수업 효과와 교사-학생간의 CAI 수업 견해 비교 분석
Other Titles
(The) Effect of CAI Classwork about the Continental Drift and a Comparative Analysis of Opinions on CAI between Teacher and Student
Authors
尹信老
Issue Date
1993
Department/Major
교육대학원 과학교육전공지구과학교육분야
Keywords
대륙 이동CAI수업 효과수업견해
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김규한
Abstract
Development in modern science and technology has brought many changes in our society and education. The greatest changes is a way of learning using a mass media system such as Computer Aided Instruction(CAI) compared to the current method of education such as lectures. Survey of questions concerning computer operation such as preference, skills, merits and faults, and prior-knowledge in CAI was conducted among 109 teachers and 500 students in Seoul to compare CAI opinion between teacher and student and to evaluate the effect of CAI in earth science. Results are as follows : 1. There was increasing understanding among the students who received the lesson on the continental drift theory in CAI method and they seemed to take things scientifically. 2. Although many students own a computer, they have only a minute knowledge in computer operation. 3. Younger teachers had more prior-knowledge in computer operation, because the younger teachers learned to operate computers in earlier period than older teacher. 4. Especially male teachers expect that computers will play a greater role in the society in the future. They also had fear in computer operation than female teachers whereas the students had no fear of computers. 5. Large number of students responded that one of the best features of CAI was "fun and interesting". Many students said that one of the flaws in CAI was "only quick learners can take full advantage of CAI". It seemed to be effective to give lessons in CAI method in a subject requiring diverse explanation with time and space as in EARTH SCIENCE. Teachers and students showed a common view that "all school work should be performed using CAI" and "CAI should be widely accepted by the people as soon as possible". Therefore it must be swiftly established that planning CAI curriculum can be accepted by teachers and students.;본 논문은 서울지역의 교사중심으로 컴퓨터에 대한 호감도, 지식, CAI에 대한 사전지식, 호감도, 장단점 조사를 연령, 성별, 학교별로 설문조사를 통하여 실시하였다. 그리고 서울 지역의 한 여고를 대상으로 대륙이동설에 대한 CAI 수업을 1차시 실시하여 수업 전과 수업 후의 학생들의 이해도에 대한 설문 조사를 하였다. 수업진행시 사용된 프로그램은 Edwin S 와 Smith,J.r.에 의해 개발된 것으로 Sageware 라는 회사에서 제작된 것이다. 또한 학생들의 컴퓨터에 대한 지식, 호감도, CAI에 대한 지식과 장단점에 대한 설문조사를 실시하여 교사들의 견해와의 차이를 분석해 보았다. 현재까지 CAI에 대한 많은 논문이 학생들에게 촛점을 맞추어서 이루어진 반면 이 논문에서는 교사와 학생들의 CAI에 대한 의견을 조사하여 교사와 학생 모두에게 적절한 CAI 수업 계획 수립에 이바지 하고자 하는 것이 본 논문의 목적이라고 할 수 있다. 그 연구의 결과는 다음과 같다. 1.여고 2학년 학생들을 대상으로 대륙이동설에 대한 CAI 수업을 1차시 실시한 결과 다른 매체에 의해서 대륙이동설을 접한 학생들보다 이해 증진의 효과가 있었다. 2.연령층이 낮은 교사들이 컴퓨터를 처음 접한 시기가 연령층이 높은 교사들보다 더 빠르며 컴퓨터에 대한 사전지식도 많은 것으로 나타났다. 3.모든 교사들은 CAI 수업이 전 과목에 실시 되어야 한다는 견해를 가지고 있으며, 특히 지구과학과 같은 입체적인 설명을 요하는 과목에서의 CAI 수업을 필요로 하고 있었다. 4.교사와 학생 모두는 CAI 수업이 빨리 시행되어야 한다고 생각하고 있으며, 학생들이 컴퓨터를 친근하게 생각하고 있는 것과는 달리 교사들은 컴퓨터를 두려워하고 있는 것으로 나타났다. 5. 교사들은 CAI 수업이 '흥미'를 가져다 준다는 것에 약간 긍정을 한 반면 학생들은 CAI 수업의 가장 큰 장점이 '흥미'라고 대답하여 차이를 나타냈다. 6. 많은 수의 학생들이 컴퓨터를 보유하고 있지만 컴퓨터에 대한 지식은 거의 없는 것으로 나타났다. 7 CAI 수업이 '적응을 잘하는 학생에게만 유리 할 것이다'라는 항목에 교사들은 약간 긍정을 하였으나 학생들은 가장 많은 반응을 나타내 CAI 수업시 있을지 모르는 부적응 문제를 우려하고 있었다. 8, 대륙이동설에 대한 CAI 수업은 학생들에게 눈에 보이는 모형을 제시함으로써 암기 위주의 수업에서 오는 의심들을 없애주었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 지구과학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE