View : 64 Download: 0

一部 男子高等學生의 藥物濫用에 關한 知識 및 態度 調査硏究

Title
一部 男子高等學生의 藥物濫用에 關한 知識 및 態度 調査硏究
Other Titles
(A) Study on knowledge and attitude about drug abuse of second grade students of male high school
Authors
吉恩美
Issue Date
1994
Department/Major
교육대학원 간호교육전공
Keywords
남자고등학생약물남용지식태도
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이광옥
Abstract
본 연구는 인문계 및 실업계 남자고등학생의 약물남용에 관한 지식 및 태도를 조사함으로써 약물남용 예방교육을 위한 교과과정의 기초자료를 제공하고자 시도되었다. 연구대상은 경남 진주시내에 위치한 인문계 남자고등학교 1개교 2학년생 160명과 실업계 남자고등학교 1개교 2학년생 140명으로 구성되었다. 자료수집기간은 1993년 10월 2일에서 10월 6일까지의 5일간이며, 사전준비단계로 초·중·고등학교 교과서에 수록되어 있는 약물남용 예방교육의 내용을 살펴보고, 설문조사를 통해 수집된 분석 가능한 자료 각각 160부와 140부를 S.P.S.S.를 이용하여 백분율, 평균, t-test, ANOVA 등의 방법으로 분석하였다. 연구도구는 약물남용에 관한 지식 및 태도 측정도구로 간호학 교수 2인, 양호교사 2인에 의해 내용타당도를 검사하였으며, 각각의 신뢰도는 0.88, 0.78을 나타냈다. 연구결과는 다음과 같다. 1. 대상자의 약물남용에 관한 지식 약물남용에 관한 지식점수는 총점 47점중 인문계 학생은 평균이 26.4점, 득점율은 56.1%이고, 실업계 학생은 평균이 24.4점, 득점율은 52.0%로, 약물남용에 관한 지식은 낮은 것으로 나타났으며, 대상약물별로 보면 수면제와 신경안정제에 관한 지식이, 세부영역별로 보면 약물의 부작용과 의학적 용도에 관한 지식이 낮은 것으로 나타났다. 2. 대상자의 약물남용에 관한 태도 총점 42점중 인문계 학생은 평균이 13.8점, 득점율은 32.9%이고, 실업계 학생은 평균이 13.3점, 득점율은 31.7%로, 약물남용에 관한 태도점수는 낮아 대상자의 약물남용 가능성이 낮음을 보여주었으며, 약물남용으로 인한 궁극적인 피해를 이해하였고, 후유증이 있다면 약물을 남용하지 않겠다는 태도를 보였다. 3. 대상자의 약물남용에 관한 지식 및 태도 비교 약물남용에 관한 지식점수는 인문계가 실업계보다 높았으나(t=2.01, p=0.045), 약물남용에 관한 태도점수는 두 집단간에 차이가 없었다. 4. 대상자의 일반적 특성 약물남용 예방교육을 받아본 대상자는 전체의 34.3%였고, 국민학교 시기에 약물교육을 받은 경우는 없었으며, 대상자의 대부분이 약물교육의 중요성을 인식하고 있었고, 술, 담배, 각성제, 수면제, 신경안정제 및 흡입제, 환각제, 마약의 순으로 약물을 사용해본 경험이 있었다. 5. 일반적 특성에 따른 지식 및 태도의 차이 약물남용에 관한 지식에 영향을 주는 일반적 특성으로는 인문계 학생은 약물교육의 중요도(t=3.85, p=0.005)로 약물남용 예방교육이 중요하다고 생각할수록, 대상자의 지식은 높았으며, 실업계 학생은 사용경험 약물수(t=2.54, p=0.017)로 사용경험 약물수가 적을수록 지식이 높은 경향을 보였다. 약물남용에 관한 태도에 영향을 주는 일반적 특성으로는 인문계 학생은 약물교육의 중요도((t=4.88, p=0.001)와 사용경험 약물수(t=3.90, p=0.002)였고, 실업계 학생도 약물교육의 중요도(t=4.11, p=0.008)와 사용경험 약물수(t=3.78, p=0.001)였다. 즉, 약물남용 예방교육이 중요하다고 생각할수록, 사용경험 약물수가 적을수륵 약물남용의 가능성이 낮은 것으로 나타났다. 6. 각급학교별 교과서의 약물교육내용 교과서에 수록된 약물남용 예방교육의 내용을 살펴보면 국민학교 4학년 체육교과서에 약물중독사고에 관한 내용이, 중학교 2학년과 고등학교 전학년 체육교과서에 기호품 및 약물남용에 관한 내용이 각각 수록되어 있었다. 이상을 종합하면 다음과 같다. 대상자의 약물남용에 관한 지식은 낮은 것으로 나타났고, 대상약물별로는 수면제와 신경안정제에 관한 지식이, 세부영역별로는 약물의 부작용과 의학적 용도에 관한 지식이 낮은 것으로 나타났다. 또한 대상자의 약물남용 가능성은 낮았으며, 약물남용으로 인한 궁극적인 피해를 이해하였고, 후유중이 있다면 약물을 남용하지 않겠다는 태도를 보였다. 약물남용에 관한 지식은 인문계가 실업계보다 높은 것으로 나타났으며, 약물남용에 관한 태도는 두 집단간에 차이가 없었다. 약물남용 예방교육을 받아본 대상자는 전체의 34.3%였고, 국민학교 시기에 약물교육을 받아본 경우는 없었으며, 대상자의 대부분이 약물교육의 중요성을 인식하고 있었고, 약물남용 예방교육이 중요하다고 생각할수록, 사용경험 약물수가 적을수록 약물남용에 관한 지식이 높고, 약물남용의 가능성이 낮은 것으로 나타났다. 그러므로 국민학교부터 단계적으로 약물교육을 실시하여야겠고, 사정된 지식분포의 취약성을 고려하여 수면제 및 신경안정제에 관한 지식, 약물의 부작용 및 의학적 용도에 관한 내용을 강화한 교과과정을 구성하여야 할 것으로 사료되며, 양호교사, 담임교사 등 학생지도를 담당하는 교사들의 교육을 동하여 정확한 약물정보를 제공함으로써 학생들의 약물남용에 관한 지식을 높이는 것에 주안점을 둔 교육이 이루어져야 할 것으로 생각된다.;This study was attempted to furnish the basic data on the the drug abuse prevention curriculum, with a survey of male high school students' knowledge and attitude on the drug abuse. One hundred sixty students of general high school and one hundred forty ones of vocational high school in Chinju participated this study. The data was collected by questionale from October 2 to October 6, 1993, and was analized by means of percentage, mean, t-test, and ANOVA. The drug abuse prevention curriculums in textbooks of the elementary, middle and high school were investigated for the preperation of this study. The instruments for this study were the knowledge scale and the attitude scale on drug abuse by Kim(1991), and the content validity of the tools was inspected by two professors of nursing, and two school nurses in high school. Cronbach alpha of this study were 0.88 for a knowledge scale, and 0.78 for a attitude scale. The major findings of this study were as follows: 1. Students' knowledge on the drug abuse The mean score of knowledge on the drug abuse of general high school students was 26.4 in total score of 47, and the score percentage was 56.1%. The mean score of vocational high school students was 24.4 and the score percentage was 52.0%. Therefore, the level of knowledge on the drug abuse was low in both groups, particularly in the level of knowledge on hypnotics and neuroleptics, and in the side effect and medical use of the abused drugs. 2. Students' attitude on the drug abuse The mean score of attitude on the drug abuse of general high school students was 13.8 in total score of 42, and the score percentage was 32.9%. The mean score of vocational high school students was 13.3, and the score percentage was 31.7%. Therefore, the score of attitude on the drug abuse was low, and that shows the refusal about the drug abuse in both of general and vocational high school students. 3. Students' knowledge and attitude on the drug abuse Knowledge of general high school students was superior to that of vocational high school students(t=2.01, p=0.045), and attitude between general and vocational high school was statistically not different. 4. General characteristics of students Drug abuse prevention education was given to 34.3% of male high school students, and they recognized importence of the drug education. But an early education in elementary school on the drug abuse was not put in force. 5. General characteristics that influencing to students' knowledge and attitude on the drug abuse were students' recognition of the importence on the drug education and the drug abuse experiences. 6. Drug abuse prevention curriculums in textbooks The Drug intoxication accidents were described in the textbooks of elementary school, and the drug abuse prevention programs were written in the textbooks of middle and high school. In conclusion, the knowledge of male high school students was low, particularly in the knowledge on hypnotics and neuroleptics, and in the side effect and medical use of the abused drugs. The attitude of male high school students was also low, that means rejection to the drug abuse in male high school students. Drug abuse prevention education was given to 34.3% of male high school students, and they recognized importence of the drug education. But an early education on the drug abuse in elementary school was not put in force. General characteristics that influencing to students' knowledge and attitude on the drug abuse were students' recognition of the importence on the drug education and the drug abuse experiences. Therefore, educators must furnish the early education on the drug abuse in elementary school and the factual information to the students in order to increase the students' knowledge on the drug abuse.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 간호교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE